Ingezonden persbericht
Managers: kijk uit dat je talent niet bij je wegloopt! Crisis of niet
Voor het derde opeenvolgende jaar onderzocht Krauthammer onder medewerkers in Europa het gedrag dat zij van hun manager verwachten, en het daadwerkelijk vertoonde gedrag. Elk jaar zien we weer aanzienlijke kloven tussen dit gewenste gedrag en de werkelijkheid; ook dit jaar is geen uitzondering. De meerderheid van de managers (64%) gedraagt zich voorbeeldig of in ieder geval acceptabel, maar het gedrag van tenminste één derde (33%) is gebrekkig, zo niet belemmerend, te noemen.
'In het bijzonder senior managers moeten oppassen dat ze cruciaal gedrag als luisteren naar je medewerkers serieus nemen en niet af doen als 'te basic'. Of denken dat ze die fase al gehad hebben toen ze nog junior waren,' waarschuwt Ronald Meijers, Co-Chairman van de Executive Board van Krauthammer. 'Een quote die deze combinatie van onnozelheid en arrogantie uitdrukt onder senior managers: 'Luisteren? Oh, die training heb ik al gevolgd toen ik 28 was...' Maar je moet goed onthouden dat de verfijnning van management hem zit in het zich volledig eigen maken van de essenties!', concludeert hij.
'De betrokkenheid onder medewerkers is zorgwekkend laag,' vult Steffi Gande van Krauthammer's Research Department aan. 'Baangarantie is lang niet zo van belang als we vermoeden. Plezier in het werk is kwetsbaar. Managers die op talent vertrouwen om de storm te boven te komen in het huidige economische klimaat, ongeacht hoe mensen ook gemanaged worden, worden uitgenodigd hier goed over na te denken!', zegt zij.
Krauthammer werkt aan een Europees dashboard van managementdimensies. Dit komt neer op het onderzoeken van het gedrag dat medewerkers zoeken en wat ze ervaren, op basis van 27 essentiële managementpraktijken. Bijvoorbeeld hoe managers 'hen aanmoedigen hun ideeën kenbaar te maken' of 'hun talenten thuisbrengen'. Van de 27 onderzochte gedragingen, prijken er twee al jarenlang aan de top:
ïf¹ 95% wil graag dat de manager problemen samen analyseert; 52% ervaart dit zo.
ïf¹ 80% verlangt van de manager dat deze zijn fouten spontaan toegeeft, terwijl 43% dit zo ervaart.
Voorts in de Top Tien:
ïf¹ 83% wil autonomie van de manager bij het delegeren, 35% ervaart dit.
ïf¹ 81% verwacht dat hun manager hun persoonlijke ontwikkeling in het oog houdt bij het delegeren, 32% ervaart dit.
ïf¹ 80% wil dat de manager hen laat uitspreken bij het aandragen van ideeën en hen aanmoedigt door te gaan, 35% ervaart dit.
ïf¹ 80% wil graag dat de manager hen betrekt bij het oplossen van problemen en dilemma's; 39% ervaart dit zo.
ïf¹ 80% wil dat de manager hen aanmoedigt een gezamenlijke oplossing te zoeken in een conflictsituatie; 35% van de managers doet dit.
ïf¹ 80% zou graag willen dat de manager een 360 graden feedback gebruikt bij het evalueren van hun talenten, 29% van de managers doen dit.
ïf¹ 79% wil dat de manager hen betrekt in het bepalen van hun ontwikkelingsdoelen, 44% doet dit.
ïf¹ 75% zou graag geprijsd worden om goede resultaten en inzet, 39% ervaart dit.
Naast het ingaan op de top tien gewenste gedragingen, heeft Krauthammer ook het betrokkenheidsniveau, plezier in het werk en welke factoren van belang zijn bij het wel of niet blijven bij een organisatie onderzocht.
Slechts 16% van de medewerkers vindt het moeilijk om met de zakelijke druk om te gaan, 41% is neutraal en 43% geeft zelfs aan deze druk zeer of totaal draaglijk te vinden. Voor wat betreft de medewerkersbetrokkenheid en -tevredenheid, denkt slechts 41% in hun huidige organisatie te blijven de komende 12 maanden, terwijl 27% zich neutraal of zelfs niet-gebonden beschouwt.
Volgens het onderzoek lijken medewerkers meer geïnteresseerd in de inhoud van hun huidige baan, en voelen ze zich tamelijk relaxed qua baanzekerheid. Salaris is belangrijk, maar is niet de voornaamste motivator.
U kunt het volledige onderzoek hier downloaden http://www.krauthammer.com/Docs/Content/File/KO/how-to-become-a-born-manager.pdf
De eerste Krauthammer Observatory is in april 2007 gepubliceerd, sindsdien onderzoekt Krauthammer het managementgedrag in Europa jaarlijks. Als basis voor het onderzoek wordt een 'dashboard'- een model voor managementgedrag gebruikt. De komende jaren worrdt dit dashboard gevuld met nog meer gegevens over het gedrag dat medewerkers graag van hun manager zien en het daadwerkelijke gedrag van de manager.