Nederlanders bestellen goedkopere maaltijden door crisis


Gemiddelde besteding maaltijdbezorgers daalt

AMSTERDAM, 20090825 -- Thuisbezorgd.NL constateert een daling van de gemiddelde besteding op haar site. Hoewel het aantal bestellingen nog steeds sterk groeit ziet de site sinds juni een plotselinge teruggang in het gemiddelde orderbedrag.

Directeur Jitse Groen: "Sinds eind 2007 is de gemiddelde besteding op onze site lange tijd rond de EUR 20,31 geweest. Juist nu men beweert dat het einde van de crisis in zicht is, is de gemiddelde besteding gedaald naar EUR 19,71. Dat lijkt niet spectaculair, het betreft echter wel een teruggang naar de situatie van exact twee jaar geleden. Vergeleken met de topmaand januari 2008 praten we zelfs over een verschil van 7%."

De branche als geheel staat er nog steeds goed voor. Wel geeft de consument de voorkeur aan goedkopere producten als pizza en shoarma. Pizza is nog altijd met afstand het meest bestelde product, al hoewel lokale gewoontes verschillen. De Amsterdammer eet bijvoorbeeld vaker luxer eten zoals thai of sushi.

Zorgen voor de toekomst heeft Groen niet. "Uiteraard verdienen we ons brood met een percentage van de omzet die we de restaurants aanleveren. In die zin is dit geen goed nieuws voor ons bedrijf. De groei van het aantal bestellingen compenseert echter ruimschoots de teruggang van het gemiddelde bestelbedrag. Bovendien trekt de gemiddelde besteding op termijn wel weer aan".

En de economie? "Ik ben geen econoom, maar als mensen gaan bezuinigen op pizza en shoarma kun je volgens mij nog niet spreken over een aanstaand herstel".

Thuisbezorgd.NL