Ingezonden persbericht




P E R S B E R I C H T

25 augustus 2009

Hoe langer op school, hoe lager de waardering

J/M onderzoek: Ouders teleurgesteld in school

Meer dan de helft van de ouders meent dat het huidige onderwijs niet het uiterste uit kinderen haalt. Slechts 5 procent vindt dat het echt goed gaat; de rest is minder enthousiast. Ze waarderen het Nederlandse onderwijs met een kleine voldoende: een 6,7 voor de basisschool en een 6,5 voor de middelbare school. Volgens staatssecretaris Marja van Bijsterveldt is dat te laag: 'Het had een 8 moeten zijn. Het gaat toch over de toekomst van je kind.'

Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 500 ouders met tenminste één schoolgaand kind op de basisschool of middelbare school, uitgevoerd door Qrius in opdracht van het maandblad J/M voor ouders (www.jmouders.nl) en gepubliceerd in het septembernummer dat deze week verschijnt.

Hoe verder het kind komt, hoe teleurgestelder ouders raken. Ouders met een kind in het voortgezet onderwijs zijn op praktisch alle punten veel kritischer dan ouders die alleen nog maar ervaring hebben met de basisschool. En binnen het basisonderwijs zijn ouders van kleuters veel enthousiaster dan ouders van bovenbouwers.

Scholen moeten strenger, ordelijker en gedisciplineerder zijn. Zo ziet 80% graag de strenge, maar rechtvaardige docent terug in de klas. Volgens 61% zou het helpen als leraren zich niet meer bij de voornaam laten noemen en 56% van de ouders pleit voor het herinvoeren van strafregels. Ruim eenderde vindt dat de school van hun eigen kind te soft optreedt tegen pesters en grote monden. Volgens de meeste ouders worden hun kinderen zeker niet overvraagd. Dat de druk om te presteren te groot is, vindt 60% dan ook 'onzin'.

Spellen, rekenen/wiskunde, grammatica, leesvaardigheid, feitenkennis: daar moeten scholen nu écht (veel) meer aan doen. Al was het maar omdat ouders hun kinderen zelf vaak niet kunnen helpen met bijvoorbeeld het huidige realistische rekenonderwijs; een meerderheid weet namelijk niet eens of hun school met deze methode werkt en als ze het wel weten, hebben ze geen idee wat het inhoudt. En leerkrachten zelf doen er goed aan de Nederlandse spelling nog eens goed te bestuderen, want tweederde van de ouders heeft de docent weleens op een spelfout betrapt.

Jaarlijks laat J/M een groot onderzoek doen onder ouders, waarvan de resultaten in het septembernummer bekendgemaakt worden. Uit de eerdere onderzoeken blijkt dat ouders pleiten voor een strengere opvoeding (september 2007) en dat de kloof tussen ouders en bewust kinderlozen steeds groter wordt (september 2008). Aan beide onderzoeken is in de media uitgebreid aandacht besteed. Zie ook www.jmouders.nl/onderzoek


---


Noot voor redacties