> Retouradres Postbus 20350 2500 EJ Den Haag
Bezoekadres:
De Voorzitter van de Tweede Kamer Parnassusplein 5
der Staten-Generaal 2511 VX Den Haag
T 070 340 79 11
Postbus 20018 F 070 340 78 34
2500 EA DEN HAAG www.minvws.nl
Ons kenmerk
DMC-CB-U-2939496
Datum 25 augustus 2009 2009/Z11569/2009D30954
Betreft stand van zakenbrief ziekenhuizen
Geachte voorzitter,
Op 19 juni 2009 verzocht de griffier van de vaste commissie voor Volksgezondheid
Welzijn en Sport om een brief met daarin "de stand van zaken over de majeure
onderwerpen die bij de Zeeuwse Ziekenhuizen, de IJsselmeerziekenhuizen, het
Vlietlandziekenhuis en het ziekenhuis Orbis in de desbetreffende overleggen aan
de orde zijn geweest". Met deze brief voldoe ik gaarne aan dat verzoek. Alvorens
nader in te gaan op de genoemde individuele instellingen hecht ik er aan ter
inleiding enkele opmerkingen te maken.
In mijn brieven over deze instellingen en in de debatten die ik met u heb gevoerd,
heb ik aangekondigd in te zullen gaan op de lering die ik uit deze casus en andere
casuïstiek trek. In de brief getiteld `Ruimte en rekenschap voor zorg en
ondersteuning' (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, 32012 nr 1.) bepleiten
de staatssecretaris en ik een versterking van het bestuur en het interne toezicht
over de volle breedte van de zorg. Recente casuïstiek heeft laten zien dat meer
aandacht nodig is voor de kwaliteit van het bestuur en het interne toezicht. In de
voornoemde brief stellen wij een aantal governancemaatregelen voor, waaronder
het aanscherpen en wettelijk verankeren van de taken en bevoegdheden van het
bestuur en de interne raad van toezicht, de verbetering van de maatschappelijke
inbedding en het verbeteren van de afrekenbaarheid bij falen. Ook hebben de
staatssecretaris en ik in de hiervoor genoemde brief aangegeven hoe in de
toekomst de continuïteit van cruciale zorg geborgd kan worden, indien deze wordt
bedreigd als gevolg van financiële en/of kwaliteitsproblemen bij een
zorgaanbieder.
Zeeuwse ziekenhuizen
Korte terugblik
Op 9 maart 2009 heb ik uw Kamer per brief geïnformeerd over de uitkomst van
het onderzoek door het College sanering zorginstellingen (CSZ) naar de aard en
omvang van de (financiële) problemen bij de Zeeuwse ziekenhuizen, waarna op
12 maart 2009 overleg heeft plaatsgevonden met de vaste kamercommissie over
het dossier Zeeuwse ziekenhuizen. Op 26 maart 2009 heb ik uw Kamer per brief
geïnformeerd over het besluit van de NMa over de fusie tussen de Zeeuwse
ziekenhuizen. Uw kamer heeft vervolgens in april 2009 twee moties, ingediend op Ons kenmerk
2 april 2009, aangenomen: DMC-CB-U-2939496
de motie van het lid Van der Vlies c.s. over een `klein volwaardig ziekenhuis op
Walcheren'
de motie van het lid Sap c.s. over het RIVM onderzoek naar de bereikbaarheid van
de acute zorg in Zeeland.
Stand van zaken Zeeuwse ziekenhuizen
Op mijn verzoek rapporteren de Zeeuwse ziekenhuizen mij regelmatig over de
stand van zaken en monitort het CSZ actief de ontwikkelingen bij de Zeeuwse
ziekenhuizen. De IGZ houdt geïntensiveerd toezicht op de Zeeuwse ziekenhuizen.
De IGZ heeft aangegeven op dit moment geen indicaties te hebben dat de
kwaliteit en bereikbaarheid van zorg in Zeeland zorgelijk is.
De Zeeuwse ziekenhuizen en het CSZ hebben mij gerapporteerd dat het jaar 2008
is afgesloten met een (voor beide Zeeuwse ziekenhuizen geaggregeerd) positief
resultaat van 2 miljoen, waardoor het eigen vermogen is gegroeid van
(geaggregeerd) 2 miljoen naar 4 miljoen. Het positieve resultaat is behaald
dankzij een aantal incidentele maatregelen (vacaturestop, investeringsstop en
inkooptaakstelling). De Zeeuwse ziekenhuizen werken nog aan verdere structurele
besparingen.
Stichting Ziekenhuis Walcheren is als deelnemer aangesloten bij het
Waarborgfonds voor de Zorgsector (WfZ). Het WfZ heeft leningen van het
ziekenhuis Walcheren geborgd. Daarom moet de voorgenomen fusie door het WfZ
worden goedgekeurd. Het WfZ heeft als voorwaarde gesteld dat het eigen
vermogen van de fusiestichting minimaal op het niveau blijft van de huidige
deelnemer (Ziekenhuis Walcheren). Het ziekenhuis heeft aangegeven dit te willen
realiseren door het aantrekken van achtergestelde leningen. In afwachting van
formele resultaten op dit gebied heeft het WfZ vanuit haar positie bij de rechtbank
bezwaar aangetekend. Het ziekenhuis heeft mij aangegeven te verwachten dat de
betreffende achtergestelde leningen voor 1 september 2009 rond zullen komen.
De Zeeuwse ziekenhuizen hebben voorts ook aangegeven dat zij verwachten in
het najaar onderbouwde fusieplannen, inclusief financiële paragraaf, gereed te
hebben. Daarna zou de juridische fusie tussen beide ziekenhuizen op 1/1/2010
zijn beslag kunnen krijgen. Het CSZ monitort op mijn verzoek ook nauwlettend de
totstandkoming van deze fusieplannen.
Ik zal de komende tijd de verdere ontwikkelingen nauwgezet volgen. Zoals
hiervoor reeds aangegeven rapporteren de Zeeuwse ziekenhuizen op mijn verzoek
mij regelmatig over de stand van zaken en monitort het CSZ actief de
ontwikkelingen bij de Zeeuwse ziekenhuizen. Ik zal uw Kamer, indien toekomstige
ontwikkelingen daartoe aanleiding geven, nader informeren.
Ons kenmerk
Motie Van der Vlies c.s. en motie Sap c.s. DMC-CB-U-2939496
In het kader van de motie van het lid Van der Vlies c.s. over een `klein volwaardig
ziekenhuis op Walcheren' en de motie Sap c.s. over het RIVM-onderzoek naar de
bereikbaarheid van de acute zorg wijs ik erop dat de Zeeuwse ziekenhuizen mij
hebben geïnformeerd dat er op 1 september 2009 een business case zal liggen.
Dit plan vormt de grondslag voor de fusieplannen. In de fusieplannen zal aandacht
worden besteed aan de functieverdeling over de verschillende locaties.
Vooruitlopend hierop heeft het ziekenhuis aangegeven dat er op Walcheren een
ziekenhuisvoorziening zal komen die de volgende faciliteiten zal kennen:
-SEH (in nauwe samenwerking met de HAP)
-Poliklinische functies (spreekuren, functieonderzoeken)
-Beeldvormende technieken (röntgen, echo, etc.)
-Front office laboratorium
-OK-complex
-IC, level 1
-Verpleegafdeling
-De opnames voor Interne Geneeskunde, Neurologie, Cardiologie,
-Longgeneeskunde, Kindergeneeskunde, Obstetrie en Traumatologie zullen plaats
vinden te Goes.
Ten aanzien van de motie van het lid Sap c.s. over het RIVM onderzoek naar de
bereikbaarheid van de acute zorg in Zeeland wijs ik er nog op dat bij de
definitieve functieverdeling over de toekomstige locaties de uitkomst van nader
RIVM-onderzoek naar de bereikbaarheid van de acute zorg binnen 45 minuten zal
moeten worden meegenomen.
IJsselmeerziekenhuizen
Korte terugblik
Eind 2008 en begin 2009 heb ik u regelmatig geïnformeerd over de stand van
zaken met betrekking tot de IJsselmeerziekenhuizen. In september 2008
constateerde de IGZ dat de operatiekamers in de ziekenhuizen niet voldeden aan
de voorwaarden voor verantwoorde zorgverlening, waardoor patiënten onnodige
en vermijdbare risico's liepen. Na gesprekken met de IGZ besloot het ziekenhuis
beide operatiecomplexen buiten gebruik te stellen totdat ze in ieder geval weer
zouden voldoen aan de, in het kader van verantwoorde zorg aan
operatiepatiënten, minimaal te stellen eisen aan luchtkwaliteit. Daarnaast diende
het ziekenhuis een functionerend kwaliteitssysteem te ontwikkelen met betrekking
tot infectiepreventie. Op basis hiervan heeft de IGZ de IJsselmeerziekenhuizen
destijds onder verscherpt toezicht geplaatst.
Op 17 november 2008 zijn de operatiekamers in Emmeloord weer in gebruik
genomen. Op 24 november 2008 zijn in Lelystad twee tijdelijke operatiekamers in
gebruik genomen. Deze tijdelijke operatiekamers worden in Lelystad nog steeds
gebruikt. MC Lelystad verwacht de verbouwde operatiekamers halverwege
augustus 2009 te kunnen openen en in september weer volledig in gebruik te
hebben.
Op 2 februari 2009 besloot de NZa tot steunverlening aan de
IJsselmeerziekenhuizen. In mijn laatste brief van 3 februari 2009 (Tweede Kamer,
vergaderjaar 2008-2009, 27 295 nr 126) heb ik u geïnformeerd over het NZa Ons kenmerk
besluit, waarbij ik het financiële arrangement heb toegelicht. DMC-CB-U-2939496
Stand van zaken
Op 13 februari 2009 heeft de MC|groep de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor
de ziekenhuizen overgenomen. Inmiddels is de naam van de ziekenhuizen
gewijzigd in MC|Zuiderzee in Lelystad en MC|Emmeloord. Na de bestuurlijke
overname door de MC|groep is het verscherpt toezicht van de IGZ van kracht
gebleven. Dat betekent dat de IGZ de instelling elke zes weken bezoekt. De IGZ
heeft aangegeven een goede algemene indruk te hebben. De IGZ is tevreden over
de voortgang en ziet en herkent de verbeteringen die over de volle breedte binnen
de organisatie plaatsvinden. Dit geldt met name voor het oplossen van de
problematiek van een aantal disfunctionerende specialisten en medewerkers die
inmiddels het ziekenhuis hebben verlaten, het aantrekken van nieuwe specialisten
en medewerkers, het oplossen van een aantal organisatorische en logistieke
knelpunten, het verbeteren van de service aan de patiënt. Het is nu wel van
belang dat het ziekenhuis ook op het gebied van professionele kwaliteit en
patiëntveiligheid duidelijke doelstellingen formuleert en deze naar de organisatie
toe vertaalt en operationaliseert. Het ziekenhuis is momenteel, onder supervisie
van de IGZ, bezig met het ontwikkelen van zo'n kwaliteits/veiligheidsplan. Dit plan
is halverwege september 2009 gereed en zal binnen de komende twee jaar
volledig worden ingevoerd. Het verscherpte toezicht blijft vooralsnog in stand.
Uit de jaarrekening van 2008 blijkt dat het totale verlies van de Stichting over
2008 ruim 26 mln bedraagt. De resultaten in 2008 zijn daarmee in lijn met de
verwachtingen zoals destijds verwerkt in de balanssteunaanvraag. Na de
bestuurlijke overname is de MC|groep voortvarend gestart met de reorganisatie
en noodzakelijke bezuinigingen. De MC|groep geeft in haar rapportage over het
eerste kwartaal aan financieel op koers te liggen en verwacht 2009 met een licht
positief resultaat te kunnen afsluiten.
Ik laat mij geregeld informeren over zowel de financiën als de kwaliteit van de
zorg. Indien daartoe aanleiding is zal ik u nader informeren.
Motie Sap c.s.
In het algemeen overleg op 18 december 2008 is de motie Sap c.s. aanvaard.
Deze motie vroeg om versterking van het interne toezicht vanuit de overheid,
gelet op de omvangrijke publieke betrokkenheid. Op basis van deze motie zijn een
aantal extra waarborgen ingebracht ter versterking van het interne toezicht van
de Stichting. Deze waarborgen heb ik beschreven in mijn brief van 3 februari
2009. Eén van deze waarborgen betreft de benoeming van een lid van de Raad
van Toezicht door de gezamenlijke overheden: de gemeente Lelystad, de
provincie Flevoland en het Rijk. Inmiddels is mevrouw ir. J.M. Leemhuis-Stout
door de overheden voorgedragen en benoemd in de raad van toezicht.
Orbis Medisch en Zorgconcern Ons kenmerk
DMC-CB-U-2939496
Korte terugblik
Op 2 april 2009 is een interpellatiedebat gewijd aan deze zorginstelling. Dat
gebeurde naar aanleiding van ingrijpende maatregelen die door de Raad van
Bestuur van Orbis op 15 maart 2008 waren bekend gemaakt. Op 20 mei 2009
heeft een spoed AO plaatsgevonden. In dat AO stond het ontbreken van
financiering voor het sociaal plan centraal. Toen is het initiatief van de Raad van
Bestuur om een rondetafelconferentie te beleggen, vanuit de Kamer gesteund. De
Kamer ontving op 29 mei 2009 een afschrift van mijn brief aan de Raad van
Bestuur over die rondetafelconferentie.
Stand van zaken
De hiervoor genoemde rondetafelconferentie heeft inmiddels op 18 juni 2009
plaatsgevonden. Deze rondetafelconferentie had mede tot doel partijen te
betrekken bij de financiering van het sociaal plan, zodat het sociaal plan
daadwerkelijk tot uitvoer gebracht zou kunnen worden. Uitvoering van het sociaal
plan is noodzakelijk om de exploitatie op orde te brengen. Een ordentelijke en
sluitende exploitatie is op haar beurt mede nodig om de (her)financiering van een
lening die vorig jaar voor één jaar werd verstrekt, rond te kunnen krijgen .
Per brief van 21 juli 2009 heeft het ziekenhuis mij geïnformeerd over het feit dat
de borgstelling voor de financiering van het sociaal plan rond is. Banken,
gemeente Sittard-Geleen, provincie Limburg, CZ-zorgverzekeraar en medisch
specialisten hebben borgstellingen afgegeven. Naar verwachting van het
zorgconcern kan de reorganisatie ná de zomervakantie daadwerkelijk van start
gaan waardoor het businessplan 2009-2013 geïmplementeerd kan worden. De
jaarcijfers 2008 zijn op dit moment (nog) niet beschikbaar. De instelling is
gemaand deze cijfers ten snelste te publiceren.
In een persbericht van 20 juli 2009 geven Orbis Medisch Centrum (onderdeel van
Orbis Medisch en Zorgconcern) en AtriumMC Parkstad aan op korte termijn een
haalbaarheidsonderzoek te starten naar een intensieve samenwerking tussen de
beide ziekenhuizen. Het onderzoek, dat helderheid moet bieden over de voordelen
van zo'n samenwerking, dient op 1 januari 2010 te zijn afgerond. Indien de
samenwerking tot stand komt is een splitsing van Orbis Medisch en Zorgconcern
(OMC) noodzakelijk, waardoor Orbis Thuis (verpleeg-en verzorgingshuizen en
thuiszorgorganisaties) zonder OMC verder gaat.
De IGZ heeft ook deze zorginstelling (zowel de cure als care-instellingen) onder
geïntensiveerd toezicht geplaatst. Op verzoek van de IGZ is door de instelling een
risicoanalyse gemaakt: in welke mate wordt de patiëntenzorg bedreigd door de
brede instellingsproblemen en wat doet het bestuur om deze risico's te vermijden
c.q. op te vangen? De IGZ brengt aangekondigde en onaangekondigde bezoeken
bij de instelling en ziet op dit moment geen aanleiding nadere stappen te
zetten.
Gegeven het feit dat dit ziekenhuis niet noodzakelijk is voor de bereikbaarheid van
de spoedeisende hulp binnen 45 minuten, zie ik voorshands geen aanleiding voor
aanvullende maatregelen vanuit het oogpunt van het waarborgen van de
continuïteit van cruciale zorg. Wel zal ik mij de komende tijd laten informeren
door ondermeer het ziekenhuis over de ontwikkelingen ten aanzien van de
sanering en samenwerking in de regio. Het verheugt mij dat de gezamenlijke Ons kenmerk
partijen de sanering van het Orbis Medisch en Zorgconcern actief lijken op te DMC-CB-U-2939496
pakken.
Vlietlandziekenhuis
In de achter ons liggende maanden is er enige malen contact geweest tussen mijn
departement en het Vlietlandziekenhuis. In een brief van d.d. 5 augustus j.l. aan
mijn departement onderscheidt de Raad van Bestuur van het Vlietlandziekenhuis,
in aansluiting op eerdere correspondentie, een aantal vraagstukken waarmee het
ziekenhuis wordt geconfronteerd.
Allereerst is het ziekenhuis geconfronteerd met bouwschade tengevolge van het
optreden van complicaties bij de nieuwbouw. Het College Bouw Zorginstellingen
heeft onderzoek laten verrichten naar deze kwestie en heeft een eindafrekening
vastgesteld. Ook heeft het ziekenhuis een arbitragezaak aangespannen. De
uitkomst daarvan is dat een derde deel van de bouwschade bij de aannemer kon
worden neergelegd.
De NZa heeft recentelijk een voor het ziekenhuis positief besluit genomen op het
verzoek om de (resterende) bouwschade versneld te mogen afschrijven. Ter
verduidelijking, het gaat hier om een hardheidsclausule op basis van de
beleidsregel Afschrijving van de NZa en niet om de hardheidsclausule
kapitaallasten. De NZa heeft rekening gehouden met de huidige financiële positie
en de omstandigheden (overmacht) waaronder de hogere bouwkosten zijn
ontstaan. Het onverkort vasthouden aan de beleidsregel Afschrijving zou naar het
oordeel van de NZa onevenredig nadelige gevolgen hebben voor de instelling. De
Raad van Bestuur van het Vlietlandziekenhuis geeft in genoemde brief van
5 augustus jl. aan dat het bouwschadeprobleem voor het Vlietlandziekenhuis als
afgesloten en ook opgelost kan worden beschouwd.
De aanvraag bij de NZa handelde behalve over de bouwschade ook over een
negatief verschil tussen de huidige boekwaarde en de in de toekomst te realiseren
waarde (het zgn. impairment). In de hierbovengenoemde brief van het
Vlietlandziekenhuis van 5 augustus 2009 wordt daar ook aan gerefereerd en wordt
aangegeven dat in het Jaardocument Vlietlandziekenhuis 2008 in dat kader een
vordering van 60 miljoen op de overheid is opgenomen.
De NZa heeft dat deel van de aanvraag afgewezen. De NZa overweegt daarbij dat
die vordering op de overheid voor het verslagjaar 2008 geen gevolgen heeft voor
het instellingsbudget en geen ernstige gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering van
de instelling. De NZa overweegt voorts dat de gevolgen mogelijkerwijs gedeeltelijk
zullen kunnen worden opgevangen door het overgangsregime kapitaallasten.
Naast hiervoor beschreven vraagstukken geeft het Vlietlandziekenhuis aan
problemen te hebben ten aanzien van de liquiditeit. Ook is er sprake van
exploitatieproblemen over de eerste maanden van 2009 ten gevolge van de
overgang naar het nieuwe ziekenhuis per 1 januari 2009. In de brief van 5
augustus 2009 geeft het ziekenhuis aan dat de liquiditeitsproblemen geen enkel
verband hebben met exploitatieproblemen over de eerste maanden van dit jaar
dan wel met het kapitaallasten- en/of bouwschadeprobleem. De
liquiditeitsproblemen worden veroorzaakt door een vertraging in de levering door
het ziekenhuis van de oude locatie te Vlaardingen aan de koper en dientengevolge Ons kenmerk
ook een vertraging van de betaling van de koper aan het ziekenhuis. DMC-CB-U-2939496
Het Vlietlandziekenhuis heeft aan mij gevraagd een garantstelling te verlenen, ter
hoogte van de koopsom van de oude locatie te Vlaardingen ( 18 miljoen), voor
een door de bank te verstrekken overbruggingskrediet. Richting de Raad van
Bestuur van het Vlietlandziekenhuis heb ik aangegeven dat ik de gevraagde
garantie niet zal geven. Ik heb daarvoor geen titel. Dat houdt verband met het feit
dat het VlietlandZiekenhuis niet noodzakelijk is voor de continuïteit van cruciale
zorg (bereikbaarheid van acute zorg binnen 45 minuten). Bovendien staat het
liquiditeitsprobleem los van de afschaffing van de nacalculatie op de
kapitaallasten.
Ten aanzien van de geconstateerde exploitatieproblemen over de eerste maanden
van 2009 heeft het Vlietlandziekenhuis aan mij aangegeven in mei j.l. te zijn
gestart met de ontwikkeling van een ombuigingsprogramma van circa 10
miljoen, waarvan de helft nog dit jaar is te realiseren. Hiertoe richt een task force
zich op adherentie- en productiegroei, personeelsreductie, kwaliteitszorg,
zorginnovatie en kostenbeheersing.
Het Vlietlandziekenhuis verkeert, zo schrijft de Raad van Bestuur, ondertussen
vanwege het acute liquiditeitsprobleem nog altijd in grote onzekerheid omtrent de
continuïteit van het ziekenhuis in de eerstkomende maanden.
Hoewel het Vlietland Ziekenhuis niet noodzakelijk is voor de continuïteit van
cruciale zorg acht ik het wel van het grootste belang dat de zorglevering van
voldoende kwaliteit blijft. Daarom voert de IGZ ook voor dit ziekenhuis
geïntensiveerd toezicht uit, vergelijkbaar met dat bij de Zeeuwse ziekenhuizen en
Orbis Medisch en Zorgconcern. Ook vind ik het van groot belang dat cliënten zo
min mogelijk last hebben van de financiële problemen bij het ziekenhuis. Ik ga er
van uit dat de dominante verzekeraars uit de betreffende regio zich voorbereiden
op een uiterst scenario waarbij het Vlietland Ziekenhuis als gevolg van de
liquiditeitsproblemen niet langer zorg zou kunnen leveren. In zo'n uiterst geval
hebben zorgverzekeraars op grond van hun zorgplicht de verantwoordelijkheid om
te voorzien in continuering van zorg voor hun cliënten, eventueel in nauwe
samenspraak met andere aanbieders van ziekenhuiszorg in de regio.
Ik hoop u op deze manier voldoende te hebben geïnformeerd op uw vraag naar de
in de brief van de griffier genoemde vier ziekenhuizen en zal u, zodra daar
aanleiding toe is, nader informeren.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport