4. Winnersway
Winnersway
Kamerstuk, 21 augustus 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ/KZ-U-2930861
21 augustus 2009
Geachte voorzitter,
In het interpellatiedebat op 2 april 2009 over een spreekverbod voor
medewerkers van instelling Winnersway heb ik toegezegd u een brief te
zullen sturen over de situatie bij Winnersway zodra onderzoeken van
het zorgkantoor en de Inspectie voor de Gezondheidszorg beschikbaar
zijn.
Deze brief bevat de toegezegde informatie:
* de toelating van Winnersway op basis van de WTZi en op grond van
welke criteria een instelling wordt toegelaten;
* de vraag of een CAO van toepassing is en of deze algemeen
verbindend is verklaard;
* onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (bijlage 1);
* onderzoek van het zorgkantoor (bijlage 2).
Toelating van Stichting Winnersway Verslavingszorg
De Stichting Winnersway Verslavingszorg heeft in 2008 een toelating
gevraagd voor 38 plaatsen voor de functies verblijf, ondersteunende en
activerende begeleiding en persoonlijke verzorging voor verzekerden
met een psychiatrische aandoening, specificatie verslaafden.
Voor de advisering over de toelating heeft de Stichting Winnersway
Verslavings¬zorg aan het zorgkantoor de volgende stukken gestuurd:
de aanvraag tot toelating bij het CIBG, organisatieschema, statuten,
behoefte-onderzoek en model-zorgplan. Op grond van deze stukken heeft
het Zorgkantoor een positief advies gegeven over de toelating. Daarbij
is de kwaliteit van medewerkers of de kwaliteit van zorg niet
getoetst.
De toelatingsaanvraag wordt getoetst aan de eisen zoals gesteld in de
wet, het Uitvoeringsbesluit WTZi en beleidsregels vastgelegd op grond
van artikel 4 van de WTZi. De aanvraag wordt getoetst aan de
transparantie-eisen en beleidsregels via toelatingsformulieren van het
CIBG.
Er zijn drie categorieën transparantie-eisen: eisen aan de
bestuursstructuur, het enquêterecht en eisen aan de bedrijfsvoering.
Bij de toelating worden geen eisen gesteld aan de kwaliteit van
personeel en de te leveren zorg. Bij toelating voor verblijf worden
extra eisen gesteld aan financiële transparantie omdat met verblijf
het bezit, afschrijving en verkoop van onroerend goed in het geding
kan zijn.
In antwoord op vragen tijdens het debat met u op 31 maart 2009: bij
toelating is `evidence based werken' geen voorwaarde. Het zorgkantoor
heeft er bij Winnersway niet naar gevraagd. Evidence based past beter
bij behandeling dan bij de functie begeleiding in de langdurige zorg.
En Winnersway heeft geen toelating voor behandeling.
Mevrouw Leijten heeft motie TK 2008-2009, 31913, nr. 2 ingediend,
waarin wordt verzocht de Inspectie nieuw toegelaten instellingen
binnen een maand te bezoeken.
In mijn brief aan u van 11 juni 2009, kenmerk DLZ/KZ-U-2936069, naar
aanleiding van het Rapport van de Inspectie over nieuwe toetreders,
heb ik aangegeven hoe ik deze wil uitvoeren.
De toepassing van de CAO
Winnersway stelt in de model-arbeidsovereenkomst dat geen CAO van
toepassing is. De toelating van Winnersway is verstrekt voor verblijf,
begeleiding en verzorging voor 38 plaatsen voor verzekerden met een
psychiatrische aandoening, specificatie verslaafden. De
verslavingszorg valt onder de CAO GGZ. Deze CAO, die per 1 april 2009
afliep was niet algemeen verbindend verklaard. Op dit moment is er
geen nieuwe CAO. Dit betekent dat Winnersway op dit moment niet
verplicht is enige CAO toe te passen.
Uit het rapport van de Inspectie (bijlage 1) blijkt dat de Stichting
Winnersway Verslavingszorg lid wil worden van GGZ Nederland en de CAO
GGZ toe wil passen.
Het Rapport van de inspectie naar aanleiding van bezoeken van de Inspectie
op 9 en 16 april 2009
De Inspectie concludeert in hoofdstuk 3 van haar rapport dat
voortzetting van de Stichting Winnersway in de huidige vorm niet
verantwoord is.
De kwaliteit van de huidige personeelsbezetting is niet toegesneden op
het zo nodig ontwennen bij nog aanwezige actuele verslaving
(detoxificatie). Ook ontbreekt het aan voldoende deskundigheid in de
personeelsbezetting, bijvoorbeeld om het medicatiebeheer over te
nemen. Het ontbreekt aan structurele samenwerking met de GGZ om
cliënten met een dubbele diagnose (psychiatrie en verslaving) op te
kunnen nemen. Indien Winnersway Verslavingszorg haar activiteiten als
AWBZ-zorginstelling wil voortzetten is het noodzakelijk dat met
onmiddellijke ingang ten minste aan de volgende voorwaarden wordt
voldaan:
* Geen opname van cliënten met een dubbele diagnose, tenzij
voorafgaand door onafhankelijk psychiatrisch onderzoek is
vastgesteld dat het psychiatrische ziektebeeld zodanig
gestabiliseerd is dat de verstrekkingen persoonlijke verzorging en
begeleiding voldoende zijn en tijdens het verblijf in Winnersway
voorzien is in (ambulante) psychiatrische begeleiding en
behandeling.
* Geen opname van cliënten in Winnersway met actuele
verslavingsproblematiek die detoxificatie/afkicken noodzakelijk
maken.
Inmiddels is de Stichting Winnersway gestopt met de opname van
cliënten met een ernstige verslaving, die detoxificatie nodig hebben
en richt Winnersway zich op samenwerking met de reguliere GGZ voor
passende psychiatrische begeleiding en behandeling van haar cliënten.
Tot het moment dat deze structurele samen¬werking met een
GGZ-instelling is geëffectueerd zal Winnersway geen nieuwe cliënten
opnemen. Voor de aanwezige cliënten met psychiatrische problematiek
moet vooruitlopend op structurele samenwerking nu al psychiatrische
begeleiding en behandeling van buiten Winnersway worden ingezet.
De Inspectie stelt dat daarmee op dat moment vanuit het oogpunt van
patiëntenbelang voldoende sprake is van risicovermindering.
Daarnaast moet ook aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
* Een kwalitatieve en kwantitatieve personeelsbezetting die is
afgestemd op de doelgroep en passend bij het zorgaanbod.
* Geen beperking van de grondrechten van de cliënt.
De Inspectie heeft aan Winnersway een plan van aanpak gevraagd en
heeft afspraken gemaakt over de voortgang. Maandelijks moet Winnersway
aan de Inspectie rapporteren.
Zo nodig zal de Inspectie tussentijds nog overleggen met het
Zorgkantoor. Indien bij een volgend inspectiebezoek blijkt dat er
sprake is van risicovolle situaties voor patiënten/cliënten en/of
onverantwoorde kwaliteit van zorg dan zal de Inspectie adviseren om
een aanwijzing te geven op basis van de Kwaliteitswet
zorginstellingen. Dat zal ik op basis van zo'n advies ook doen. Ik heb
van de Inspectie begrepen dat Winnersway het afgesproken plan van
aanpak tot op heden goed uitvoert.
Rapport Onderzoek Zorgkantoor Zuid-Holland Noord/Amstelland en de Meerlanden
Het zorgkantoor concludeert in hoofdstuk 5 van haar rapport,
bijgevoegd als bijlage 2, dat de administratieve en bestuurlijke
organisatie niet zakelijk zijn vormgegeven. Daardoor is onvoldoende
duidelijk en controleerbaar of de in rekening gebrachte uren zorg ook
daadwerkelijk zijn geleverd.
De Stichting Winnersway Verslavingszorg, de Stichting Winnersway
Werkprojecten en de pinksterkerk Outreach Center Nederland zijn
juridisch, financieel en personeel met elkaar verweven. Het lijkt erop
dat Winnersway Werkprojecten een vergoeding voor begeleiding ontvangt
van opdrachtgevers en dat Winnersway Verslavingszorg diezelfde
begeleiding declareert bij het Zorgkantoor.
De combinatie van onvoldoende transparante registratie en verwevenheid
van `godsdienstige' activiteiten en werkprojecten met AWBZ-zorg heeft
het zorgkantoor concreet beschreven in de tabel op pagina 10 van haar
rapport.
Het zorgkantoor constateert op het gebied van kwaliteit dezelfde
tekortkomingen als de Inspectie en vult deze aan met het nog niet
volledig voldoen aan de Wet medezeggenschap cliëntenzorginstellingen,
de Wet klachtrecht en de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst.
Het zorgkantoor eist dat Winnersway Verslavingszorg voor 31 juli 2009
aangeeft welke maatregelen genomen en doorgevoerd worden om tot
verbetering van kwaliteit van zorg en transparantie van
administratieve en bestuurlijke organisatie te komen en dat zij voor
31 augustus 2009 voldoet aan de eisen die het Zorgkantoor en de wet-
en regelgeving stellen.
Tot slot
De Inspectie en het Zorgkantoor constateren dat de zorg, de financiële
en bestuurlijke organisatie bij de Stichting Verslavingszorg ernstig
tekort schieten.
De Inspectie heeft direct maatregelen geëist om direct gevaar voor
cliënten te voorkomen en Winnersway heeft die maatregelen ook genomen.
Zowel het Zorgkantoor als de Inspectie eisen aanvullende maatregelen
om de grondrechten van cliënten te beschermen, en de kwaliteit van
zorg en medewerkers op peil te brengen. Het zorgkantoor stelt ook
eisen aan de financiële transparantie en de registratie van geleverde
zorg, die voor 31 augustus 2009 moeten zijn gerealiseerd.
Ik houd met het Zorgkantoor en de Inspectie Winnersway scherp in de
gaten en zal u zo spoedig mogelijk over de stand van zaken nader
informeren.
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport