Consumentenbond
---
25 augustus 2009
Onderzoek naar sms-diensten
De Consumentenbond pleit voor een onderzoek naar de werkwijze van
telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. Op basis hiervan
moeten er duidelijke regels komen om de problemen met torenhoge
rekeningen voor sms-diensten te voorkomen.
De Consumentenbond krijgt regelmatig klachten over SMS-diensten,
waarvoor telecomaanbieders bij hun klanten soms grote bedragen
afschrijven. Om dergelijke voorvallen te voorkomen, hebben de
telecomaanbieders de SMS Gedragscode opgesteld. Deze is sinds 1 mei
2008 van kracht. De Consumentenbond constateert dat er nog steeds
problemen zijn met terecht of onterecht afgeschreven hoge bedragen
voor sms-diensten. Consumenten kunnen ongevraagd sms-berichten
toegestuurd krijgen, of kunnen zelf ingaan op een misleidend of
onduidelijk aanbod. Wie verhaal wil halen bij de klantenservice van
zijn of haar telecomaanbieder wordt lang niet altijd goed geholpen.
Omgekeerde wereld
Bij een sms-dienst betaal je voor een ontvangen sms-bericht, in plaats
van voor een verzonden sms. "Dit is de omgekeerde wereld. Als
telecomproviders een dergelijk systeem opzetten, dan moeten er
voldoende waarborgen zijn om te voorkomen dat er ten onrechte geld
wordt ingecasseerd via de telefoonrekening. Ik vraag me af of dat nu
wel goed geregeld is", aldus Bart Combée, directeur van de
Consumentenbond. Consumenten die geen gebruik willen maken van
sms-diensten doen er goed aan om zich af te melden via
www.smsdienstenfilter.nl.
---