Ministerie van Verkeer en ïVaterstaat
> Retouradres Postbus 20904 2500 EX Den Haag
Burgemeester en Wethouders van Zeewolde Luchwaart ên MaÍltlêmê
Zaken
Postbus 1 Luchthavent
3890 AA Zeewolde
Plesmanweg 1-ó
2597 JG Dên Haag
Postbus 20904
2500 ÊX Den Haag
www,vêrkeerenwàteístaat.nl
Contactpnioon
T.
ons kênmerk
v&woGLM - 2009/30s3
Datum 22 juli 2009 Uw kênnêrk
Onderwerp Naderingsroutes Lelystad Airport 2009-210306/Jdv 2009-
40351/JdV
BUlagê(n)
Geachte heren Gorter en van Nunspeet,
Graag reageer rk op uw op brief d.d. 29 april waarin u om duidelijkheid vraagt
over'naderingsroutes'voor de luchthaven Lelystad. Verder geeft u aan dat u van
mening bent dat'naderingsroutes' onterecht niet in het MER voor Lelystad AirpoÉ
zijn opgenomen.
De afgelopen jaren zijn vele optimalisaties voor de vliegroutestructuur bestudeerd
waarbij telkens is gestreefd naar routes die woongebleden en beschermde
natuurgebieden zo veel mogeltjk ontzlen èn dle voldoen aan de criteria voor
vliegveiligheid. Zo mogen routes niet onderling conflÍcteren en mogen zij ook
geen conflict geven met de routes van het nabijgelegen vliegveld Amsterdam
Airport Schiphol, In deze optimallsatleslag zijn ook optimalisaties ontworpen in de
uiWliegroutes ten gunste van Zeewolde.
Naar aanleiding van de inspraakreacties op de staftnotitie zijn aanvullend hierop
nog verschillende optimalisatievoorstellen voor de routestructuur onderzocht. Dit
onderzoek heeft geleid tot de invulling van het planalternatief en het MMA in het
MER.
De initiatieínemer voor de aanwijzingsprocedure, de Luchthaven Lelystad, heeft
een MER opgesteld. Om de effecten te kunnen bepalen zijn in het MER de
uitVliegroutes en aanvliegroutes meegenomen Voor zover de'voorspelbaarheid'
van deze routes redelijk is. Vertrekkend verkeer zal veelal gebruik maken van
vaste vertrekroutes. Landend verkeer wordt van grotere afstand naar de baan toe
geleid door de luchtverkeersleiding waarbij de luchtverkeersleider, rekening
houdend met de aspecten veiligheid en efficiency, koers- en hoogteaanwijzingen
zal geven aan de naderende vllegtuigen. De aanvliegroutes zijn dus maar
'voorspelbaar' vanaf het punt waarop het vliegtuig zich recht voor de
landingsbaan bevindt. Dit punt bevindt zlch ca. 15 km. voor de baan. Vanaf dit
punt zijn de effecten in het voorliggende MER weergegeven. Dit is de standaard
werkwijze die ook is gehanteerd bij aanwijzingsbesluiten van andere luchthavens.
Het MER is ter inzage gelegd en er zijn mogelijkheden geweest voor Ínspraak'
Tevens wordt het MER en de onderliggende uitgangsPunten hierbij beoordeeld
door de commissie-MER. Ik ben mij er van bewust dat het onderwerp waar u over
schrijft, ook in de inspraak aan de orde kan komen. Vanzelfsprekend zal ik de
Pagina 1 van 2
argumenten die daarult naar voren komen zorgvuldig wegen, voordat ik, Luchh,aaÍt ên l{aÍltlmê
geiamenlijk met mijn collega van VROM als Bevoegd Gezag in deze procedure, Zakn
Luchthavens
een definitieve besllsslng neem.
Datum
De werkgroep routestructuur die is ingesteld op lnltlatlef van het Ministerie van 22 lull 2009
Verkeer en Waterstaat, waar ook een ambtenaar van uw gemeente aan OiF kê!!!-ngtk
dëétiiëëmt; hëéft áls doel om informatie ovëi vllëgtoutes te délên éii ti v&wDGLH - 2009/3053
bespreken. Op deze wijze wordt inzicht geboden ln deze ingewikkelde materle en
moeten mlsverstanden worden voorkomen.
In verschillende bijeenkomsten van deze werkgroep is een toelichtlng gegeven op
de status en voorspelbaarheid van vliegroutes. Er zun ook mogelijke'routes'van'
nadering getoond waarbij duldelljk ls aangegeven dat voor
modelle1ngsdoeleinden (fast-time simulaties) een inschatting is gemaaK van hoe
de prakt[k er uit zou kunnen zien. Zoals reeds ls aangegeven is er door de sterke
beinvloedingsmogelijkheden van de luchWerkeerslelder geen zekerheid te geven
over de route van naderende vliegtuigen en ziJn deze routes niet vastgelegd. Aan
de kaart met een route In de nabijheid van Zeewolde of aan andere kaarten met
'aanvllegroutes'zijn dan ook geen conclusies te verbinden. Deze lljnen zouden net
zo goed meer parallel noord of zuid kunnen llggen.
Bij het concept-aanwijzingsbesluit is kaartmateriaal opgenomen dat illustreeÊ '
met welke routes rekening wordt gehouden bij het opstellen van dit besluit. Het is
jammer dat hierover, ondanks intensief overleg, toch misverstanden zijn
ontstaan.
Ik begrijp dat u zich zorgen maakt over vllegtuigen die in het geval van een
nadering van Lelystad AlrpoÊ vanuit de zuidwestzijde in de nabljheid van
bewoond gebied van Zeewolde kunnen vliegen. Zoals lk reeds in het bestuurlijk
overfeg heb aangegeven en zoals is opgenomen in de concept-aanwijzing, zal er
zoveel mogelijk worden gedaan om stedelijk gebied te ontzlen. Onder meer zal
worden bekeken in hoeverre RNAV naderingen hiervoor een oplossing kunnen
zlJn, waarblj direct moet worden aangetekend dat de stand der techniek hierin
nog niet ver is. Dus ondanks het felt dat ook onze inspanningen er op gericht zijn
om vliegverkeer In de nabijheid van bewoond gebied zo veel mogelijk te
voorkomen, is het niet uit te sluiten dat vliegtuigen bewoond gebied overvliegen
wanneer de luchthaven Lelystad genaderd wordt.
Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gesteld. Wij zijn bereid om
in een 'technische briefing' nadere toelichting te (laten) geven over vliegroutes
voor het college van B&W van Zeewolde wanneer daar behoefte aan zou bestaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Namens deze,
DE DIRECTE UJB.4ft HTHAVENS,
t/ l. ruuren
Pagina 2 van Z
Ministerie van Verkeer en Waterstaat