Werkgever moet opdraaien voor kosten voetbalblessure

25/08/2009 11:28

LVB Networks

Hoevelaken, 25 augustus 2009 - Werkgevers moeten de verzuimkosten van voetballers dragen. Dat vindt driekwart van de amateurvoetballers in Nederland, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek onder voetballers verricht door Intersport.

Uit het onderzoek, gehouden onder 1.044 actieve voetballers, blijkt dat ruim één op de vijf voetballers wel eens thuis blijft van het werk vanwege een blessure. Driekwart van alle ondervraagden is van mening dat de baas voor deze verzuimkosten moet opdraaien. Vorig jaar nog maakte Jan Marijnissen zich met MKB-Nederland hard voor terugkeer naar de oude ziektewet (van voor 1996), waar werknemers konden worden gekort op hun salaris als gevolg van sportblessures. In 2008 meldden 1,6 miljoen mensen zich ziek als gevolg van een wintersportbreuk, sportblessure of huishoudelijk ongeluk. In een gemiddeld mkb-bedrijf van zeven medewerkers betekent dit een uitval van twee werknemers.

Blessures door verkeerde voetbalschoen

Tweederde van de ondervraagden speelt op kunstgras met grasvoetbalschoenen. Imago en merk zijn voor voetballers belangrijker dan de analyse of een aan te schaffen schoen geschikt is. Voetballers letten bij de aanschaf wel op de pasvorm, op uitstraling (kleur, design) en op eerdere ervaringen met het merk/model. Zeven op de tien amateurs voetballen wekelijks met grasschoenen op een kunstgrasveld. Blessures die hierdoor ontstaan zijn verstuikingen en verdraaiingen (40 procent van alle voetbalblessures). André Wierper van Intersport.: "Een vreemd gegeven voor een voetballand als Nederland, vooral omdat bijna elke speler toch ieder seizoen een nieuw paar schoenen aanschaft."

Eén op de twintig koopt zelfde schoen als voetbalheld

Vijfenvijftig procent van de ondervraagden is merktrouw als het om voetbalschoenen gaat, een derde hiervan is dit vanwege de goede ervaringen met het betreffende merk. Slechts vijfenhalf procent koopt een schoen omdat zijn favoriete profvoetballer er op speelt. Veertig procent van de spelers geeft aan geen behoefte te hebben aan professionele voorlichting bij de aankoop van nieuwe voetbalschoenen.

Over Intersport

Intersport is met ruim 5.000 winkels in 35 landen een van de grootste sportwinkelketens ter wereld. Ze bieden een ruim assortiment van internationale topmerken, een vakkundig, persoonlijk advies van goed opgeleide medewerkers en goede service- en garantievoorwaarden. Intersport sponsort vele wereldwijde evenementen en ook op kleine schaal, regionaal, zijn ze erg actief. In 2008 had Intersport een omzet van 8,9 miljard euro.





http://www.intersport.nl