Consumentenbond
---
25 augustus 2009
Telfort gaat later incasseren
Telfort incasseert voortaan het abonnementsgeld voor internetklanten
maximaal een week voorafgaand aan de abonnementsperiode. Dat is het
gevolg van een verzoek daartoe van de Consumentenbond, naar aanleiding
van een uitspraak van de Geschillencommissie Elektronische
Communicatiediensten. De bond waardeert de klantvriendelijke oplossing
die is bereikt.
Telfort incasseerde het abonnementsgeld ruim 20 dagen voor aanvang van
de nieuwe abonnementsperiode, bv op 10 maart voor de
abonnementsperiode 1 april tot en met 30 april. De Geschillencommissie
oordeelde naar aanleiding van een klacht dat die termijn onredelijk
lang was. In de Algemene Voorwaarden was slechts bepaald dat de
abonnementskosten vooraf in rekening worden gebracht. Naar aanleiding
van de uitspraak van de Geschillencommissie heeft de Consumentenbond
Telfort verzocht het incassobeleid voor al haar internetklanten aan te
passen. Telfort heeft aangegeven haar klanten rechtstreeks over de
wijziging te informeren (voor meer informatie, zie
www.telfort.nl/klantenservice).
Klachten
De bond krijgt regelmatig klachten over incasso's die lang voor
aanvang van de periode worden gedaan. De Consumentenbond is van mening
dat het moment van betalen zo dicht mogelijk in de buurt moet liggen
van de periode waarover betaald wordt.