Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk RWS SDG prod2009/1091/81091

Datum 25 augustus 2009 Uw kenmerk 2009Z13193 Onderwerp Kamervragen
Bijlage(n)

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Aptroot heeft gesteld over het uitstel van onderhoud aan de A28 en de A50.


1. Bent u bekend met het artikel "Rijkswaterstaat stelt onderhoud A28 en A50 uit"? 1)


1. Ik heb kennis genomen van dit artikel.


2. Kunt u ook uitleggen waarom onderhoud aan de A28 en A50 niet meer tot de prioriteiten voor de besteding van het onderhoudsgeld behoort en nu voor de derde keer is uitgesteld?


3. Kunt u uitleggen waarom andere infrastructurele projecten nu voorrang krijgen?

2. & 3.
Ik had het voornemen deze onderhoudswerkzaamheden aan de A28 en A50 gelijktijdig met het ZSM-project A28 Hattemerbroek-Lankhorst aan te pakken om de verkeershinder tot een minimum te beperken. Dit laatste project heb ik echter versneld in uitvoering genomen. Landelijk worden de onderhoudsprojecten periodiek bezien op urgentie en wordt waar nodig geherprioriteerd. Dat heeft dit voorjaar plaatsgevonden voor de periode 2009-2013. Gezien de beschikbare gelden heb ik gekozen voor uitstel van delen van het onderhoud aan wegvakken welke voorzien zijn van een dichte deklaag (zogenaamd Dicht Asfalt Beton; DAB). De levensduur van DAB- wegdekken is eenvoudig en zonder groot risico voor veiligheid en doorstroming met enkele jaren te verlengen door het uitvoeren van reparaties van de slechtste stukken. Bij het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB- deklagen) is dat niet mogelijk. De schade bij ZOAB groeit bij zogenaamde rafeling snel aan door het verlies aan steenslag. Op meer dan 85% van de snelwegen ligt momenteel een ZOAB-deklaag.
a
agina 1 van 2 P





Het grootste deel van de wegvakken in het project onderhoud A28/A50 is Datum voorzien van een dichte deklaag. Daarom is besloten dit project uit te stellen

en de komende periode enkel het slechtste deel (A50 HRL km 230,6 - 239,5 Ons kenmerk ; Heerde - knooppunt Hattemerbroek) van het verhardingsonderhoud aan de RWS SDG prod2009/1091/81091 A28 en A50 uit te voeren.


4. Wordt al het in de begroting opgenomen onderhoudsgeld wel besteed aan infrastructuur?

4. De in de begroting daarvoor opgenomen onderhoudsgelden worden besteed aan beheer en onderhoud.


5. Deelt u de mening dat gepland onderhoud moet kunnen worden uitgevoerd en daarbij ook ingesprongen moet kunnen worden op andere eventueel onvoorziene onderhoudswerkzaamheden? Zo ja, waarom bent u hier dan nu niet toe in staat?

5. Ik heb hierboven geschetst hoe ik met onvoorziene werkzaamheden omga, namelijk door waar mogelijk te herprioriteren binnen de huidige begrotingskaders door andere onderhoudswerkzaamheden tijdelijk te temporiseren. Daarbij wil ik de risico's tot een minimum beperken.


6. Hebt u er begrip voor dat gemeenten, die ervan uit gingen dat tegelijk met het onderhoud de geluidsoverlast zou afnemen, nu teleurgesteld zijn omdat u afspraken weer niet nakomt?

6. Ik heb hiervoor begrip en zal in de planning van werkzaamheden deze verwachtingen nadrukkelijk blijven meewegen. Ik verwacht ook begrip voor het van tijd tot tijd noodzakelijk zijn van herprioritering van werkzaamheden.2)


7. Kunt u toezeggen dat voortaan afspraken over onderhoudswerkzaamheden zullen worden nagekomen en dat daarnaast ook rekening wordt gehouden met onvoorziene werkzaamheden?

7. Binnen de beschikbare mogelijkheden van V&W spreekt het voor zich dat ik gemaakte afspraken, waar maar enigszins mogelijk, nakom. In een aantal gevallen zullen onvoorziene werkzaamheden echter leiden tot herprioritering.


1) De Stentor, 30 juni 2009

2) De Stentor, 15 augustus 2009

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2