1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
RWS SDG
prod2009/1091/81091
Datum 25 augustus 2009 Uw kenmerk
2009Z13193
Onderwerp Kamervragen
Bijlage(n)
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Aptroot heeft gesteld over het uitstel
van onderhoud aan de A28 en de A50.
1. Bent u bekend met het artikel "Rijkswaterstaat stelt onderhoud A28 en A50
uit"? 1)
1. Ik heb kennis genomen van dit artikel.
2. Kunt u ook uitleggen waarom onderhoud aan de A28 en A50 niet meer tot de
prioriteiten voor de besteding van het onderhoudsgeld behoort en nu voor de
derde keer is uitgesteld?
3. Kunt u uitleggen waarom andere infrastructurele projecten nu voorrang
krijgen?
2. & 3.
Ik had het voornemen deze onderhoudswerkzaamheden aan de A28 en A50
gelijktijdig met het ZSM-project A28 Hattemerbroek-Lankhorst aan te
pakken om de verkeershinder tot een minimum te beperken. Dit laatste
project heb ik echter versneld in uitvoering genomen. Landelijk worden de
onderhoudsprojecten periodiek bezien op urgentie en wordt waar nodig
geherprioriteerd. Dat heeft dit voorjaar plaatsgevonden voor de periode
2009-2013. Gezien de beschikbare gelden heb ik gekozen voor uitstel van
delen van het onderhoud aan wegvakken welke voorzien zijn van een dichte
deklaag (zogenaamd Dicht Asfalt Beton; DAB). De levensduur van DAB-
wegdekken is eenvoudig en zonder groot risico voor veiligheid en
doorstroming met enkele jaren te verlengen door het uitvoeren van
reparaties van de slechtste stukken. Bij het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB-
deklagen) is dat niet mogelijk. De schade bij ZOAB groeit bij zogenaamde
rafeling snel aan door het verlies aan steenslag. Op meer dan 85% van de
snelwegen ligt momenteel een ZOAB-deklaag.
a
agina 1 van 2
P
Het grootste deel van de wegvakken in het project onderhoud A28/A50 is Datum
voorzien van een dichte deklaag. Daarom is besloten dit project uit te stellen
en de komende periode enkel het slechtste deel (A50 HRL km 230,6 - 239,5 Ons kenmerk
; Heerde - knooppunt Hattemerbroek) van het verhardingsonderhoud aan de RWS SDG
prod2009/1091/81091
A28 en A50 uit te voeren.
4. Wordt al het in de begroting opgenomen onderhoudsgeld wel besteed aan
infrastructuur?
4. De in de begroting daarvoor opgenomen onderhoudsgelden worden besteed
aan beheer en onderhoud.
5. Deelt u de mening dat gepland onderhoud moet kunnen worden uitgevoerd
en daarbij ook ingesprongen moet kunnen worden op andere eventueel
onvoorziene onderhoudswerkzaamheden? Zo ja, waarom bent u hier dan nu
niet toe in staat?
5. Ik heb hierboven geschetst hoe ik met onvoorziene werkzaamheden omga,
namelijk door waar mogelijk te herprioriteren binnen de huidige
begrotingskaders door andere onderhoudswerkzaamheden tijdelijk te
temporiseren. Daarbij wil ik de risico's tot een minimum beperken.
6. Hebt u er begrip voor dat gemeenten, die ervan uit gingen dat tegelijk met
het onderhoud de geluidsoverlast zou afnemen, nu teleurgesteld zijn omdat
u afspraken weer niet nakomt?
6. Ik heb hiervoor begrip en zal in de planning van werkzaamheden deze
verwachtingen nadrukkelijk blijven meewegen. Ik verwacht ook begrip voor
het van tijd tot tijd noodzakelijk zijn van herprioritering van
werkzaamheden.2)
7. Kunt u toezeggen dat voortaan afspraken over onderhoudswerkzaamheden
zullen worden nagekomen en dat daarnaast ook rekening wordt gehouden
met onvoorziene werkzaamheden?
7. Binnen de beschikbare mogelijkheden van V&W spreekt het voor zich dat ik
gemaakte afspraken, waar maar enigszins mogelijk, nakom. In een aantal
gevallen zullen onvoorziene werkzaamheden echter leiden tot herprioritering.
1) De Stentor, 30 juni 2009
2) De Stentor, 15 augustus 2009
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat