Ingezonden persbericht
21 augustus 2009
Eerste station Noord/Zuidlijn klaar
Als maandag 24 augustus de verkeersstromen vanuit de IJtunnel over de Nieuwe Leeuwarderweg naar de ringweg A10 weer op gang komen, betekent dit dat de Noord/Zuidlijn een nieuwe mijlpaal heeft bereikt: station Johan van Hasseltweg en de tunnel in Amsterdam Noord zijn af. En vooruitkijkend: In het voorjaar van 2010 is het gehele metrotracé in Amsterdam Noord in ruwbouw klaar.
Wegennet
Het station zelf werd in februari al opgeleverd. Nu is ook het wegennet rondom het metrostation gereed. Vanaf maandag 24 augustus rijdt het verkeer over de Nieuwe Leeuwarderweg aan beide zijden onder het viaduct van de Johan van Hasseltweg door. De nieuwe op- en afritten van en naar de Johan van Hasseltweg zijn dan volledig in gebruik.
Tunnel
Vanaf de Nieuwe Leeuwarderweg en het viaduct Johan van Hasseltweg is het perron van het metrostation met aan weerszijden de spoorbakken goed zichtbaar. Richting het centrum zal de metro in de toekomst na station Johan van Hasseltweg de tunnel langs het Noordhollandsch Kanaal induiken. Pas in Amsterdam Zuid zal de metro weer bovengronds komen.
Noorderpark
Flip Bethe, projectmanager van het projectbureau Noord/Zuidlijn: "Het station en de tunnel zijn klaar. We zijn nog bezig met de verlaagde ligging van de Nieuwe Leeuwarderweg tussen de Nieuwe Purmerweg en de Johan van Hasseltweg. Deze verlaging is nodig om het Volewijkspark en het Florapark samen te voegen tot het nieuwe Noorderpark. We bouwen drie viaducten over de weg die de 2 delen van het Volewijkspark gaan verbinden. Begin 2010 zijn de viaducten en de verlaging klaar."
Station Buikslotermeerplein
De werkzaamheden aan station Buikslotermeerplein, het startpunt van de Noord/Zuidlijn, verlopen volgens planning. Bethe: "Voorjaar 2010 is ook dit station af. Het westelijk deel van het viaduct aan de IJdoornlaan is gereed. Op dit moment wordt het oostelijk deel van het viaduct gebouwd. Daarna wordt het perron tussen de twee viaducten geplaatst. Onder de viaducten komt het busstation waarmee station Buikslotermeerplein een belangrijk vervoersknooppunt voor Amsterdam Noord wordt."
Onwerkelijk
Het voelt een beetje onwerkelijk voor Bethe. Na bijna vijf jaar is het einde van zijn werkzaamheden in Noord in zicht. "We zijn bijna klaar, maar toch ook weer niet. Als ik hier in het voorjaar vertrek, zijn de stations en het metrotracé in ruwbouw klaar. Daarna worden de stations ingericht en de rails voor de metro aangelegd." De planning voor deze zogenoemde afbouw van de metrostations en het tracé wordt momenteel opgesteld.
Noot voor de redactie (