Supermarkt prijzenoorlog 2009 begonnen


Almere, 20090824 -- Het is zover.... Na vele weken speculaties en aannames is de supermarkt prijzenoorlog 2009 nu echt begonnen! Dit blijkt uit de statistieken van Yenom.nl, een onafhankelijke supermarkt aanbiedingen vergelijkingssite. Na een rustige zomer hebben veel supermarkt ketens het aantal aanbiedingen de afgelopen weken sterk verhoogd, worden er wekelijks nieuwe acties gestart en neemt ook de hoogte van de gemiddelde korting toe.

Voor de zomer op 29 mei verscheen een persbericht van de consumentenbond dat Nettorama de goedkoopste zou zijn in zowel huismerk producten alsmede de A-merken. Als reactie hierop begonnen een aantal supermarkten met extra prijsverlagingen. Zoals bijvoorbeeld Jumbo die startte met het verlagen van haar prijzen voor een aantal A-merk producten, waarop Albert Heijn en enkele andere supermarkten volgden met prijsverlagingen.

Albert Heijn ging zelfs net iets verder en begon de met laagste-actieprijsgarantie, wat inhoudt dat als klanten bepaalde aanbiedingen tijdens de actieperiode in de folder van een andere supermarkt goedkoper aantreffen, ze op vertoon van de papieren folder van de andere supermarkt het aankoopbedrag terugkrijgen met als extra een gratis appeltaartje.

In de zomermaanden is het relatief rustig gebleven maar nu de meeste vakantiegangers terug zijn en de kinderen weer naar school gaan is de prijzenoorlog begonnen. Dit wordt bevestigd door de statistieken van Yenom.nl, een onafhankelijke website gericht op het ondersteunen van consumenten in het vinden van winkels en producten die hen in staat stelt goedkoper te winkelen.

Yenom verzamelt wekelijks gegevens over de aanbiedingen van 24 supermarkt ketens. Uit deze data blijkt bijvoorbeeld dat Hoogvliet na wekenlang een constant aantal wekelijkse aanbiedingen te hebben gehad, sinds 6 weken het aantal aanbiedingen heeft verdubbeld naar gemiddeld 114 per week. En C1000 heeft haar aantal wekelijkse aanbiedingen sinds 2 weken zelfs verdrievoudigd, zoals af te lezen is uit de grafiek (wekelijkse aanbiedingen).

Ook Jumbo heeft het aantal aanbiedingen verhoogd voor deze maand. De afgelopen maanden waren er telkens 50 Jumbo aanbiedingen en per maand en in augustus heeft de Jumbo besloten naast de extra prijsverlagingen ook het aantal aanbiedingen te verhogen naar 70 per maand. Andere supermarkten volgen de prijsverlagingen op de voet; Plus en Dirk, Bas & Digros hebben hun aantal aanbiedingen verhoogd de laatste weken.

Natuurlijk blijft de marktleider niet achter en heeft aangekondigd de komende 3 weken weer van start te gaan met de Hamsterweken, waarbij de consument bij veel producten het tweede product gratis zal krijgen. Daarnaast blijft de actie "laagste-actieprijsgarantie" gewoon doorlopen. Ook Super de Boer heeft aangekondigd de komende 3 weken te beginnen met een promotionele actie onder de noemer "supertoetaweken". In deze weken zullen meer dan 50 producten voor afgeronde prijzen aangeboden worden. Daarnaast heeft de Super de Boer ook zijn A-merk producten in prijs verlaagd.

Uit de statistieken van Yenom.nl blijkt verder dat het totaal aantal aanbiedingen van alle 24 Nederlandse supermarkten de laatste 4 weken sterk gestegen zijn. In de grafiek (stijging aanbiedingen) is te zien hoe het totaal aantal aanbiedingen gestegen is. Een stijging van ruim 11% ten opzichte van de 3 voorliggende maanden. Daarnaast is te zien dat een soortgelijke stijging (zelfs 19%) plaatsgevonden heeft in het aantal aanbiedingen van de supermarkten die Yenom.nl (www.yenom.nl/supermarktaanbiedingen) verzamelt voor haar bezoekers.

En niet alleen het aantal aanbiedingen stijgt sterk. Uit de cijfers van Yenom blijkt dat ook het gemiddelde kortingspercentage per product in de afgelopen weken is toegenomen. Werd er in de afgelopen 3 maanden via aanbiedingen gemiddeld 25% korting gegeven, nu is dat opgelopen naar 35%. Gezien deze sterke stijging van het aantal aanbiedingen en de kortingspercentages, kan het nog een 'hete' nazomer worden op kortingsgebied. Mooi meegenomen voor de consument, zo in het jaar van de grootste crisis sinds de oorlog.

Yenom houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten.


bron: Yenom.nl





Ingezonden persbericht