23 Augustus 2009
Sterke tweede plaats voor Coronel en Janis op Nürburgring
Het SNORAS Spyker Squadron heeft op de Nürburgring een fraaie tweede
plaats behaald in de 1000km race die de vierde race vormt van de Le
Mans Series. Squadron coureurs Tom Coronel en Jarek Janis wisten zich
met hun Spyker C8 Laviolette GT2R vanaf de laatste startplaats op te
werken naar een podium positie.
Omdat het team na de problemen tijdens de laatste race in Portimao een
motor moest wisselen werd het team volgens de regelementen
terugverwezen naar de laatste positie op de startopstelling. In de
trainingen was echter al duidelijk dat de Spyker C8 goed uit de voeten
kon op het asfalt van de Nürburgring. Het team was vrijwel continu op
de vierde stek te vinden, hetgeen natuurlijk perspectieven bood voor
de race. Tom Coronel maakte vlak na de start duidelijk dat de Spyker
C8 ook in de race het tempo van de concurentie goed aankon. In zijn
eerste stint reed hij van de twaalfde naar de zevende plaats in de GT2
klasse. Jarek Janis wist de stijgende lijn van zijn Nedelandse
teamgenoot door te zetten en uiteindelijk op de vierde stek uit te
komen. Zowel Coronel als Janis zetten hierna constante snelle tijden
neer, waardoor het gat met de als derde geklasseerde Farnbacher
Ferrari steeds kleiner werd. Plots werd de strijd om de derde plaats
een strijd om de tweede plaats toen de Team Modena Ferrari uit de
wedstrijd gewerkt werd door één van de prototypes. Hetzelfde lot leek
Jarek Janis beschoren toen de LMP1 Ginetta van Danny Watts voor hem
spinde en hem bijna uit de wedstrijd catapulteerde. "Ik zag hem voor
me spinnen, hij ging het grind in en verdween in een grote stofwolk.
Ik dacht dat hij in de bandenstapel stilstond, maar tot mijn grote
schrik zag ik hem ineens de baan weer op komen. Gelukkig ging hij net
achter me langs en kon ik met een lichtelijk verhoogde hartslag
doorgaan", aldus Jarek Janis.
In de slotfase van de race ontstond er een bloedstollend spannend
gevecht tussen de Spyker C8 en de Farnbacher Ferrari. In eerste
instantie was de Spyker de snellere van de twee, maar toen Anthony
Beltoise het stuur had overgenomen van zijn minder snelle teamgenoot
Pierre Ehret leken de rollen omgedraaid. Beltoise liep snel in op
Coronel en leek de Spyker in de resterende ronden makkelijk te kunnen
verschalken. De Fransman bleek echter iets te gretig en raakte de
Spyker bij het uitkomen van een bocht. Coronel wist de auto op de baan
te houden en kon gelukkig zijn weg zonder verdere schade vervolgen. De
wedstrijdleiding liet de actie van Beltoise niet onbestraft en middels
een stop and go penalty kwam de Ferrari weer achter de Spyker. Een
laatste moment van spanning kwam enkele ronden voor het eind. De
Spyker moest immers nog naar binnen voor wat extra brandstof. Het was
nog even de vraag of de Ferrari dat ook moest en zo ja wanneer. De
marge van de Spyker bleek echter genoeg om de Farnbacher Ferrari van
het lijf te houden en daarmee de tweede plaats in de GT2 klasse veilig
te stellen.
Uiteraard was iedereen in het Spyker kamp uitgelaten, met name na de
pechvolle race in Portimao toen de snelheid van de Spyker C8
Laviolette GT2R niet werd omgezet in resultaten. "Dit hadden we echt
even nodig", aldus Tom Coronel na afloop. "Het was een super spannende
race, ik denk één van mijn spannendste ooit voor Spyker. Die laatste
stint was echt anderhalf uur achter elkaar kwalificatie rijden, zo
hard ging het. Ik zag Beltoise dichterbij komen en aan zijn manier van
rijden zag ik al dat hij gretig was. Met mijn WTCC ervaring in het
achterhoofd was ik al op het één en ander voorbereid. En inderdaad,
bij de eerste confrontatie was het al raak. Ik zag hem komen en was
gelijk klaar om de auto weer op te vangen en de juiste versnelling in
te schakelen om door te kunnen. Omdat hij me overduidelijk raakte wist
ik ook dat de actie bestrafd zou worden met een stop and go, waardoor
we wat meer lucht kregen om de tweede plaats veilig te stellen. Dit
bleek inderdaad het geval en gelukkig hadden we met onze laatste stop
voor brandstof genoeg marge om de race zonder problemen uit te rijden.
Ik ben echt superblij met dit resultaat. We hebben er met zijn allen
hard voor gewerkt en dit omgezet in een mooie podiumscore. Fantastisch
ook voor al onze gasten en de supporters uit Nederland die
ongetwijfeld een fantastische middag hebben gehad in onze
bijna-thuisrace", zo besloot Tom Coronel.
Tom Coronel