Consumentenbond
---
24 augustus 2009
Transparantie verankerd in bankvoorwaarden
De Nederlandse Vereniging van Banken en de Consumentenbond hebben een
akkoord bereikt over de nieuwe Algemene Bank Voorwaarden die per 1
november in werking treden. In de nieuwe voorwaarden is vastgelegd dat
banken transparant moeten zijn en klanten op eenvoudige wijze moeten
informeren over de hoogte van kosten, provisie en tarieven. Deze
passage geeft consumenten meer mogelijkheden om via het
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening hun recht te halen als er
onenigheid ontstaat over onduidelijke kosten.
De Consumentenbond is tevreden met het resultaat van de
onderhandelingen over de nieuwe voorwaarden: "Dit is een set regels
waar we achter staan. Banken sluiten hun aansprakelijkheid niet langer
uit, als er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van diensten van
derden. Daarnaast is vastgelegd dat aanvullende of eigen diensten van
banken geen inbreuk mogen maken op de zorgplicht die we met elkaar
hebben afgesproken", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. In
de voorwaarden is ook een zorgplicht voor klanten opgenomen,
consumenten moeten hun bank in staat stellen hun werk goed te doen
door bijvoorbeeld alle benodigde informatie aan te leveren of geen
oneigenlijk gebruik van bankdiensten te maken.
Betaaldiensten
De Algemene Bankvoorwaarden zijn ook aangepast aan de Europese
richtlijn betaaldiensten die op 1 november in werking treedt.
Valuteren behoort daarmee definitief tot het verleden en consumenten
krijgen langer de tijd om een doorlopende incasso terug te laten
storten (56 dagen in plaats van 30 dagen).
---