Belgische Federale Overheid
*
Registratie van alarmsystemen wordt verplicht
Datum: 24 augustus 2009
Vanaf 1 september 2009 is iedereen die een alarmsysteem tegen inbraak
heeft, bij wet verplicht dit te registreren. De registratie kan enkel
gebeuren via de site www.police-on-web.be met de elektronische
identiteitskaart. Bij de registratie moet u o. a. het volgende
opgeven:
* de gegevens van de gebruiker van het alarmsysteem
* het exacte adres
* de aard van het pand (rijwoning, fabriek ...)
* de aard van het risico van de plaats (juwelier, kranten, apotheek
...).
Wanneer de politie een oproep binnenkrijgt, kunnen ze via de databank
alle nodige gegevens opvragen en onmiddellijk bepalen hoe ze de
interventie moeten organiseren.
Deze maatregel komt er zodat bij echt alarm de politie efficiënter en
meer doelgericht kan optreden. Een interventie voor een noodoproep van
een wapenwinkel vraagt een andere aanpak dan voor een rijwoning.
Wie aangesloten is op een alarmcentrale hoeft hiervoor niets te doen.
Alarmcentrales doen deze registratie voor hun klanten. Alle anderen
hebben vanaf 1 september 2009 zes maanden de tijd om hun registratie
in orde te brengen, dit is tot 1 maart 2010.
Meer informatie vindt u in de
informatiebrochure/nl/publicaties/publ_geen_nodeloos_alarm.jsp'Geen
(node)loos alarm. Spelregels bij inbraakalarmen'.