Gemeente Rhenen


Gemeente handelde niet verkeerd in pachtzaken

24 augustus 2009 - De gemeente Rhenen deed er volgens de Gemeentelijke Ombudsman goed aan om haar pachtbeleid te herijken en te kiezen voor meer transparantie in de toewijzing van pachtgronden. De ombudsman constateerde dat niet kon worden bewezen dat er in het verleden malversaties plaatsvonden rondom pachtgrond, noch dat de gemeente dat toestond.

De Gemeentelijke Ombudsman Rhenen deed onafhankelijk onderzoek naar de uitvoering van het gemeentelijke pachtbeleid. Het onderzoek vond plaats omdat enkele agrariërs uit Rhenen van mening waren dat de gemeente zich niet hield aan het nieuwe (erf)pachtbeleid, dat in 2008 werd vastgesteld. Ook vonden de agrariërs dat de gemeente in het verleden fouten maakte met de uitgifte van pachtgrond en deze niet rechtzette.

Drie agrariërs wendden zich medio 2008 tot de Gemeentelijke Ombudsman met de klacht dat het college het pachtbeleid niet goed uitvoerde. In hun beleving was vrijgekomen grond ondershands toegevallen aan een pachter die in het verleden al rijkelijk bedeeld was met pachtgrond. Ook meenden de agrariërs dat er onderhands een bedrag was betaald voor deze overdracht, hetgeen zij in strijd met de wet achtten. Zij voelden zich misdeeld en stelden dat het college ook in het verleden onoorbare grondoverdracht toedekte. Daarnaast stelden de agrariërs dat het college een onderzoek naar de vermeende strafbare feiten frustreerde.

De Gemeentelijke Ombudsman komt tot de conclusie dat het oude pachtbeleid een systeem van coöptatie met zich meebracht, waardoor het verkrijgen van grond afhankelijk was van de vraag of een afgaande (erf)pachter de opkomende (erf)pachter de grond gunde. Veelal was het niet de gemeente, maar de (erf)pachters die bepaalden naar wie vrijkomende grond ging. De (erf)pachtregels stonden deze werkwijze toe en ook de gemeenteraad het hoogste bestuursorgaan binnen de gemeente stond achter deze praktijk. De wettelijke regels voor (erf)pacht staan het geven van een vergoeding voor grondoverdracht toe. De ombudsman concludeerde dat deze praktijk kennelijk voor alle agrariërs gold en dat het college in dezen niets kan worden verweten. Zo er al onoorbare overdrachten plaatsvonden dan is dit kennelijk buiten medeweten van de gemeente gebeurd. Omdat de wet pachters sterk beschermt heeft de gemeente nauwelijks middelen om pachters grond te ontnemen. Onderhandse overdrachten die in strijd zijn met de wet zijn voor de gemeente vrijwel niet te bewijzen. Daardoor kon van de gemeente in redelijkheid niet verwacht worden dat zij tijdrovende en kostbare juridische procedures aanving, nu die weinig kans van slagen hadden.

Verder vond de ombudsman geen deugdelijk bewijs voor malversaties rondom (erf)pachtgronden en voor de geruchten dat alle vrijkomende grond aan steeds dezelfde persoon werd overgedragen. Onderzoeken (onder andere door de Sociale Recherche) naar vermeende strafbare feiten leidden niet tot de conclusie dat er ook daadwerkelijk strafbare feiten werden gepleegd. Volgens de ombudsman is het niet aan het college om resultaten van dergelijke onderzoeken in de openbaarheid te brengen, zoals verzoekers verwachtten. De privacywetgeving staat dit niet toe.

De ombudsman kan niet concluderen dat het college in het verleden en recent foutief handelde. Het transparant maken van gronduitgifte zoals dat in het nieuwe pachtbeleid wordt beschreven - vindt de ombudsman een verstandige keuze

Het anonieme rapport is te vinden op de site van de Gemeentelijke Ombudsman. Het rapport ligt ook ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis van Rhenen.