Waterstofkart TU Delft klaar voor Formula Zero kampioenschap
De nieuwe waterstofkart van de TU Delft rijdt vandaag de eerste race van het Formula Zero European Championship in Londen. In dit kampioenschap strijden universiteitsteams om de titel voor waterstofaangedreven karts met een brandstofcel. Op zondag 23 augustus rijdt het team zijn tweede race, de 'thuiswedstrijd' in Berghem (Oss).
Greenchoice Forze, een team van veertig studenten van de TU Delft, won vorig jaar de allereerste waterstofrace (in Rotterdam) en is daarmee de regerend kampioen in de 'nulemissie' raceklasse Formula Zero. 'Nulemissie' omdat de enige 'uitstoot' van de karts bestaat uit zuiver water. Voor dit jaar heeft het team een geheel nieuwe waterstofkart gebouwd, de Forze II, waarmee het de titel gaat verdedigen tegen andere Europese universiteitsteams uit België, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Zondag 23 augustus: Dutch GP
Op zondag 23 augustus vindt al de tweede race plaats: de Dutch GP, op kartcircuit Nieuw Zevenbergen in Berghem (Oss). Tijdens deze dag worden korte sprintraces verreden en een hoofdrace. Voorafgaand vinden er testsessies plaats om de innovatieve waterstofaangedreven voertuigen te testen en af te stellen. Ook zijn er diverse andere innovatieve voertuigen, zoals wagens op bio-ethanol en elektriciteit te zien. Belangstellenden zijn gedurende het gehele evenement van harte welkom. Toegang is gratis.
Na de Dutch GP volgen nog twee wedstrijden, Spanje en België.
Lichter en efficiënter
Ten opzichte van vorig jaar zijn er vele verbeteringen doorgevoerd. Zo is de kart lichter en kleiner geconstrueerd en is de efficiency verbeterd. De Forze II heeft een topsnelheid van 120 km/u en accelereert in ongeveer 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Het vermogen van 8kW (11 pk), om de twee elektromotoren te voorzien, wordt geleverd door een brandstofcel.
Innovatief is de mogelijkheid om remenergie terug te winnen en op te slaan. Hierdoor beschikt de kart over een tijdelijk boost-vermogen van 45 pk. Daarnaast is het aparte aandrijven van het linker- en rechter achterwiel opvallend. Door in de bocht het vermogen van beide wielen te variëren, kan de kart sneller door de bochten dan gewone karts.
Tevens is gebruikgemaakt van hoogwaardige, duurzame materialen zoals natuurlijke vezels, bijvoorbeeld vlas, en een speciaal door DSM ontwikkelde duurzame hars. Hierdoor bestaat het bodywork voor meer dan 70 procent uit hernieuwbare materialen.
Technische Universiteit Delft