Consumentenbond
---
21 augustus 2009
Verpleegkundigen doen een boekje open
Verpleegkundigen zijn over het algemeen goed te spreken over het
ziekenhuis waar ze werken, maar er is ook een fors aantal punten van
kritiek. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het niet melden van fouten,
slecht functionerende artsen, medicijnmissers, hoge werkdruk en
gebrekkige hygiëne. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond
onder 670 verpleegkundigen.
Ongeveer de helft van de ondervraagde verpleegkundigen geeft aan dat
lang niet alle fouten en incidenten intern worden gemeld. Dat is
ernstig, want niet melden vergroot de kans op herhaling. Ernstige
missers waarbij patiënten overlijden of zwaar gedupeerd zijn, moeten
bovendien gemeld worden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ), maar ook dat schiet er vaak bij in. Verder geeft 22% van de
verpleegkundigen aan dat er bij hen op de afdeling één of meerdere
artsen werken die naar hun mening slecht functioneren. Een ander
opvallend cijfer: Meer dan de helft van de verpleegkundigen moet
regelmatig de emmer met sop ter hand nemen, omdat de schoonmaakploeg
er te weinig is of zijn werk niet goed doet. Ruim 18% vindt dat door
het niet goed schoonmaken van de kamers de patiëntveiligheid minimaal
wekelijks in het geding is. Alle uitkomsten van de enquête zijn terug
te vinden in het septembernummer van de Consumentengids. De
Consumentenbond hoopt dat ziekenhuizen, de IGZ en de overheid de
resultaten ter harte nemen en dat er actie wordt ondernomen.
Verkeerd bed
Op basis van resultaten uit dezelfde enquête werd begin augustus al
duidelijk dat door het beddentekort in ziekenhuizen het regelmatig
voorkomt dat patiënten op een verkeerde afdeling liggen. Zo kan iemand
met een maagaandoening op de hartafdeling terecht komen. Dat lijkt
onschuldig, maar verpleegkundigen die daar werken hebben minder kennis
van darmziekten en ook de behandelend arts is niet altijd in de buurt.
Hierover zijn inmiddels Kamervragen gesteld door de SP-parlementariërs
Henk van Gerven en Renske Leijten.
---