Week 34-35 2009 in FEM: Marcel Wanders en de economische kracht van Dutch Design

Designed in Holland
Marcel Wanders, internationaal boegbeeld Dutch Design
Alles wat Marcel Wanders aanraakt, verandert in goud. Dat doet hij met zijn eigen wereldimperium. Als het gaat om de rol van de creatieve sector in de Nederlandse economie, dan is die nog volgens hem nog veel te klein. Dat wil Wanders veranderen. ¡°Onze creatieve industrie kan veel meer waarde toevoegen dan nu het geval is.¡±

Wessanen speelt hard spel
Het voedingsmiddelenconcern draait slecht en geeft de weggestuurde topman Ad Veenhof daar de schuld van. Het bedrijf wil naar de rechter om zijn arbeidscontract te laten ontbinden en onder de afgesproken vertrekregeling uit te komen ¨C die zou Veenhof bijna keer het jaarsalaris van 558.000 euro opleveren. Dat laat Veenhof niet over zijn kant gaan.

ABP-bestuur onvoldoende deskundig
Door slecht toezicht op pensioenbeheerder APG zijn de belangen van honderdduizenden pensioen gerechtigden geschaad. Het ABP-bestuur lijkt niet vakkundig genoeg om het APG in toom te kunnen houden.

Snelle expansie voor Rituals
Interview oprichter/directeur Raymond Cloosterman
Nu zijn jonge cosmeticamerk Nederland ¨¦n Europa lijkt te zijn ontgroeid, kijkt Raymond Cloosterman verder. Over tien jaar wil hij verspreid over de wereld 1.000 winkels hebben. ¡°Het is onze taak van een klein gezond bedrijf een mooi internationaal merk te maken.¡±

Verder in dit dubbeldikke zomernummer:

¡ñ Bavaria: kleine speler met grootse plannen
¡ñ Warme zomer voor ingenieursbureau Arcadis
¡ñ Oud-Postbank-directeur: ¡°Privatisering heeft nauwelijks iets opgeleverd¡±
¡ñ Opleving: hotelketen Golden Tulip begint aan een tweede leven
¡ñ Ilja Gort plukt de vruchten van zijn eigen, Franse wijn



FEM Business