IP/09/1245
Brussel , 21 augustus 2009
Laatste oproep om veiligheidssysteem voor auto's vrijwillig toe te
passen
De Europese Commissie heeft vandaag voor het laatst alle EU-lidstaten
opgeroepen om sneller werk te maken van de vrijwillige toepassing van
de nieuwe boordcommunicatietechnologie 'eCall', die 2 500 levens per
jaar kan redden. eCall belt automatisch 112, het uniform Europees
noodnummer , wanneer een auto betrokken is bij een ernstig ongeval en
stuurt de locatie van de auto naar de dichtstbijzijnde nooddienst.
Hierdoor kan de reactietijd van de hulpdiensten worden gehalveerd, de
ernst van de verwondingen worden beperkt en het leven worden gered van
mensen die niet weten waar ze zich bevinden of niet meer in staat zijn
dit mee te delen. De toepassing van eCall door overheden,
autofabrikanten en mobieletelefoniebedrijven is vrijwillig. Tot dusver
is het systeem nog in geen enkele EU-lidstaat operationeel. In een
vandaag vastgesteld beleidsdocument waarschuwt de Commissie ervoor
dat, wanneer tegen eind 2009 geen aanzienlijke vooruitgang wordt
geboekt met de invoering van het systeem, zij regelgeving kan
voorstellen om deze levensreddende technologie zo snel mogelijk in
heel Europa beschikbaar te maken. In 2008 vonden meer dan 1,2 miljoen
ongevallen plaats op de Europese wegen, waarbij ongeveer 39 000 mensen
het leven lieten en meer dan 1,7 miljoen gewond raakten.
" Er sterven nog steeds te veel mensen op de Europese wegen. Elke week
hoor ik van ongevallen waarbij eCall nuttig zou zijn geweest. Het is
tijd dat de lidstaten en de industrie stoppen met praten en actie
ondernemen", verklaarde Viviane Reding, EU-commissaris voor
informatiemaatschappij en media. "Door de aanhoudende steun van het
Europees Parlement hebben wij op EU-niveau ons deel van het werk
gedaan: alle relevante normen om eCall mogelijk te maken, bestaan. Het
is ongehoord dat de Europese burgers moeten wachten op een systeem dat
hun leven kan redden, gewoon omdat hun regeringen geen actie
ondernemen. Ik wil de eerste eCall-auto's volgend jaar op onze wegen
zien verschijnen. Als het systeem niet snel wordt toegepast, staat de
Commissie klaar om duidelijke regels vast te stellen die de
regeringen, de industrie en de hulpdiensten verplichten actie te
ondernemen."
De Commissie heeft vandaag een beleidsdocument vastgesteld met een
strategie voor de invoering van een betaalbaar noodoproepsysteem in
alle nieuwe auto's tegen 2014. Deze strategie gaat volgend jaar van
start. eCall verstuurt automatisch een noodoproep wanneer de
passagiers niet meer in staat zijn dit te doen en kan zo, wanneer het
volledig is ingevoerd, tot 2 500 levens per jaar redden in de EU en de
ernst van verwondingen met 10 tot 15% beperken. De door de Commissie
voorgestelde maatregelen garanderen dat eCall in alle EU-lidstaten
werkt en in alle auto's van alle merken, ongeacht in welk land ze
worden gefabriceerd.
Om eCall te kunnen toepassen, is de volledige medewerking van de auto-
en telecommunicatie-industrie nodig, alsook van de nationale overheden
in alle EU-landen, die ervoor moeten zorgen dat de hulpdiensten zijn
uitgerust om op eCall-oproepen te kunnen reageren.
Hoewel de technologie voorhanden is en in de sector overeenstemming is
bereikt over gemeenschappelijke normen voor de hele EU, verzetten zes
EU-lidstaten (Denemarken, Frankrijk, Ierland, Letland, Malta en het
VK) zich nog steeds tegen het systeem omdat het te duur zou zijn.
Het Europees Parlement , de 15 EU-lidstaten die de
eCall-intentieverklaring hebben ondertekend (Oostenrijk, Cyprus,
Tsjechië, Estland, Finland, Duitsland, Griekenland, Italië, Litouwen,
Portugal, Slowakije, Slovenië, Spanje, Nederland en Zweden) en drie
andere Europese Landen (IJsland, Noorwegen en Zwitserland) verlenen
hun volledige steun aan de voorbereiding van de telefoonnetwerken en
de hulpdiensten op de invoering van eCall in auto's in heel Europa.
Zes andere landen (België, Bulgarije, Hongarije, Luxemburg, Roemenië
en Polen) steunen eCall en zijn bereid de intentieverklaring te zijner
tijd te ondertekenen.
Alvorens eCall volledig operationeel te maken in de hele EU moeten de
lidstaten overeenstemming bereiken over gemeenschappelijke normen en
richtsnoeren voor de geharmoniseerde toepassing van het systeem en
moeten zij praktijktesten uitvoeren (in sommige EU-lidstaten, zoals
Finland, Tsjechië, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Nederland zijn al
proefprojecten opgestart). Via haar programma voor
concurrentievermogen en innovatie kan de Commissie financiële steun
verlenen voor dergelijke proefprojecten en voor bewustmakingscampagnes
over de werking van de technologie.
Verkeersongevallen kosten de EU-economie jaarlijks meer dan 160
miljard euro. Door alle auto's in de EU uit te rusten met eCall kan 26
miljard euro per jaar worden bespaard, terwijl het systeem naar
verwachting minder dan 100 euro per auto zal kosten. Niet alleen de
consumenten zullen baat hebben bij de invoering van dit systeem, maar
ook het bedrijfsleven; op basis van eCall kunnen de auto- en
telecommunicatiesector immers nieuwe en verbeterde toepassingen en
diensten aanbieden (zoals digitale tachografen of systemen voor
elektronische tolheffing) die in alle voertuigen moeten worden
geïnstalleerd en die gebruik maken van technologie voor
positiebepaling per satelliet.
Achtergrond
De Commissie heeft oorspronkelijk opgeroepen om eCall tegen 2009
vrijwillig toe te passen in heel Europa ( IP/05/134 , IP/06/1720 ),
maar door het gebrek aan steun in een minderheid van de EU-lidstaten
heeft het systeem vertraging opgelopen.
De Commissie heeft eCall ondersteund via onderzoeksfinanciering voor
projecten die ervoor moeten zorgen dat de technologie over de grenzen
heen werkt (E-MERGE en GST-Rescue ) en via samenwerking van de sector
in het kader van het eSafety -initiatief. eCall is een van de
prioriteiten van het initiatief "de intelligente auto" en het
actieplan "Intelligente vervoerssystemen" , dat het gebruik van
informatie- en communicatietechnologieën (ICT) stimuleert om tot
slimmer, veiliger en schoner wegvervoer te komen ( IP/06/191 ).
De voorbije twee jaar heeft de EU ongeveer 160 miljoen euro ter
beschikking gesteld voor onderzoek naar ICT in het vervoer, waaronder
veiligheidssystemen, intelligente voertuigsystemen en
mobiliteitsdiensten.
De vandaag vastgestelde strategie van de Commissie voor de invoering
van het eCall-systeem in heel de EU en de door 15 lidstaten
ondertekende intentieverklaring kunnen worden geraadpleegd op :
http://ec.europa.eu/information_society/activities/esafety/ecall/index
_en.htm
Nadere informatie over eCall, waaronder ook een videoclip, is
beschikbaar via deze link.
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/news.cfm?item_type
=library&item_subtype=audiovisual&tpa_id=144
Annex
De werking van eCall
European Countries that have signed the eCall Memorandum of
Understanding
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED