ProRail
Persbericht
21-08-2009
Kortere reistijden in nieuw spoorboekje 2010
Reizigers vanuit het Noorden en Oosten van Nederland reizen in 2010 in
veel gevallen één tot vijf minuten sneller naar en van de Randstad.
Treinreizigers vanuit Flevoland naar Amsterdam Zuid en Schiphol boeken
ongeveer tien minuten tijdswinst dankzij versnelling van de Intercity
van en naar Schiphol, die bovendien de hele dag gaat rijden. Ook
kunnen goederentreinen beter doorrijden door meer gebruik te maken van
een groene golf. ProRail, NS, de regionale vervoerders en de
goederenvervoerders hebben overeenstemming bereikt over het nieuwe
spoorboekje dat op 13 december a.s. ingaat.
De tijdswinst is vooral te danken aan de goede samenwerking in de
spoorsector en slimmer plannen. Zo gaan treinen soms iets minder lang
stoppen op stations, zodat ze sneller kunnen doorrijden. Alle
overstapaansluitingen blijven hierbij gehandhaafd. Volgend jaar zijn
er ongeveer
3,1 miljoen âtreinrittenâ over het Nederlandse spoor.
Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleggen eind
augustus de nieuwe dienstregeling vastgesteld. De wensen van de
reizigers- en goederenvervoerders en de benodigde tijd voor het
noodzakelijke onderhoud aan het spoor zijn samengevoegd, waarna wordt
gekeken of alles past op het drukstbereden spoorwegnet van Europa.
Vrijwel alle capaciteitsaanvragen zijn gehonoreerd.
Wijzigingen in 2010 voor reizigersvervoer:
* Op het traject Lelystad â Amsterdam Zuid - Schiphol rijden in 2010
ook buiten de spits ieder half uur intercityâs.
* De dienstregeling tussen Amersfoort en Amsterdam is aangepast. Een
andere manier van plannen zorgt ervoor dat treinen elkaar minder
in de weg zitten.
* De nieuwe stations Maarheeze en Amsterdam Science Park worden in
gebruik genomen
Â
Wijzigingen in 2010 voor goederenvervoer:
* In 2010 zijn er door de goederenvervoerders nagenoeg evenveel
treinritten aangevraagd als in 2009.
* Met name op de grote knooppunten kan het goederenvervoer
profiteren van een groene golf door slimmer plannen.Â
* Op dit moment vindt reeds een belangrijk deel van het
goederenverkeer richting Duitsland plaats over de Betuweroute. In
de dienstregeling 2010 is verdere groei daarvan mogelijk gemaakt.
Â
Onderhoud aan het spoor
Een intensief gebruik van het spoor vraagt om goed onderhoud. Voor
2010 zijn door het leveren van maatwerk per traject en de inzet van
videoschouwtreinen en mobiele werkplaatsen bijna alle
capaciteitsaanvragen die vervoerders hebben ingediend gehonoreerd.
Voor de aannemers is meer onderhoudstijd overdag beschikbaar, zodat de
dag/nachtverhouding in de werkroosters is verbeterd. Hiermee wordt een
bijdrage geleverd om het werk bij de spooraannemers aantrekkelijk en
gezond te houden.