ProRail

Persbericht

21-08-2009

Kortere reistijden in nieuw spoorboekje 2010

Reizigers vanuit het Noorden en Oosten van Nederland reizen in 2010 in veel gevallen één tot vijf minuten sneller naar en van de Randstad. Treinreizigers vanuit Flevoland naar Amsterdam Zuid en Schiphol boeken ongeveer tien minuten tijdswinst dankzij versnelling van de Intercity van en naar Schiphol, die bovendien de hele dag gaat rijden. Ook kunnen goederentreinen beter doorrijden door meer gebruik te maken van een groene golf. ProRail, NS, de regionale vervoerders en de goederenvervoerders hebben overeenstemming bereikt over het nieuwe spoorboekje dat op 13 december a.s. ingaat.

De tijdswinst is vooral te danken aan de goede samenwerking in de spoorsector en slimmer plannen. Zo gaan treinen soms iets minder lang stoppen op stations, zodat ze sneller kunnen doorrijden. Alle overstapaansluitingen blijven hierbij gehandhaafd. Volgend jaar zijn er ongeveer
3,1 miljoen âtreinrittenâ over het Nederlandse spoor.

Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleggen eind augustus de nieuwe dienstregeling vastgesteld. De wensen van de reizigers- en goederenvervoerders en de benodigde tijd voor het noodzakelijke onderhoud aan het spoor zijn samengevoegd, waarna wordt gekeken of alles past op het drukstbereden spoorwegnet van Europa. Vrijwel alle capaciteitsaanvragen zijn gehonoreerd.

Wijzigingen in 2010 voor reizigersvervoer:


* Op het traject Lelystad â Amsterdam Zuid - Schiphol rijden in 2010 ook buiten de spits ieder half uur intercityâs.
* De dienstregeling tussen Amersfoort en Amsterdam is aangepast. Een andere manier van plannen zorgt ervoor dat treinen elkaar minder in de weg zitten.

* De nieuwe stations Maarheeze en Amsterdam Science Park worden in gebruik genomen
Â

Wijzigingen in 2010 voor goederenvervoer:


* In 2010 zijn er door de goederenvervoerders nagenoeg evenveel treinritten aangevraagd als in 2009.

* Met name op de grote knooppunten kan het goederenvervoer profiteren van een groene golf door slimmer plannen.Â
* Op dit moment vindt reeds een belangrijk deel van het goederenverkeer richting Duitsland plaats over de Betuweroute. In de dienstregeling 2010 is verdere groei daarvan mogelijk gemaakt. Â

Onderhoud aan het spoor

Een intensief gebruik van het spoor vraagt om goed onderhoud. Voor 2010 zijn door het leveren van maatwerk per traject en de inzet van videoschouwtreinen en mobiele werkplaatsen bijna alle capaciteitsaanvragen die vervoerders hebben ingediend gehonoreerd. Voor de aannemers is meer onderhoudstijd overdag beschikbaar, zodat de dag/nachtverhouding in de werkroosters is verbeterd. Hiermee wordt een bijdrage geleverd om het werk bij de spooraannemers aantrekkelijk en gezond te houden.