Almeerders steeds trotser op hun stad
21-08-2009
foto presentatie burgemeester Jorritsma Almere in de Peiling
Stadsenquête: weer veel informatie over stad en bewoners
De gemeente Almere organiseert elke twee jaar een enquête onder enkele
duizenden inwoners van de stad over diverse onderwerpen. Van de
resultaten van de enquête van eind 2008 heeft het college van
burgemeester en wethouders nu kennis genomen. De omvangrijke
informatie uit het onderzoek gebruikt de gemeente bij het bepalen van
haar beleid. De gehele rapportage is vanaf vrijdag 21 augustus te
vinden op
www.almere.nl/de_stad/actueel/feiten_en_cijferswww.almere.nl/de_stad/a
ctueel/feiten_en_cijfers
Trots
Almeerders worden steeds trotser op hun stad en ook de betrokkenheid
bij de stad en de eigen wijk zijn toegenomen. Kenmerken die burgers
over het algemeen goed bij hun stad vinden passen zijn kleurrijk,
aantrekkelijk en verrassend. Veel Almeerders noemen daarnaast de
gemeentelijke organisatie klantvriendelijk, vernieuwend en ambitieus.
Dienstverlening
Over de dienstverlening aan de receptiebalie in de centrale hal van
het stadhuis en aan de balies van Burgerzaken en Belastingen zijn
Almeerders overwegend tevreden. Ook over de telefonische contacten met
de gemeente is men redelijk tevreden. Het gebruik van digitale
dienstverlening neemt toe en over het Digitaal Loket zijn de bewoners
ook overwegend positief.
Meedoen
De gemeente Almere wil dat zoveel mogelijk mensen aan de samenleving
kunnen meedoen. Uit de enquêteresultaten blijkt dat sommige groepen
Almeerders minder meedoen aan vrijetijdsactiviteiten dan anderen. Het
gaat vooral om lagere inkomensgroepen, senioren, alleenstaanden en
werklozen.
Vrijwilligerswerk en mantelzorg
Almere kent veel vrijwilligers en mantelzorgers. Betrokkenheid en
plezier in het werk zijn de belangrijkste redenen om actief te zijn
als vrijwilliger. De belangrijkste reden voor niet-vrijwilligers om
geen vrijwilligerswerk te doen is gebrek aan tijd. Veel
niet-mantelzorgers kennen niemand in hun omgeving die hun hulp nodig
heeft.
Wat doet de gemeente ermee?
De gemeentelijke diensten hebben veel aan de uitkomsten van de
enquête. De gegevens over het imago van Almere geven (onder andere)
inzicht in het effect van de verschillende (imago)campagnes. Ondanks
dat veel bewoners tevreden zijn over de dienstverlening, wil de
gemeente de kwaliteit van dienstverlening blijven verbeteren. Het
nakomen van terugbelafspraken, de vindbaarheid van informatie op de
website en de bekendheid van de digitale dienstverlening zijn
voorbeelden van verbeterpunten waar de gemeente aan werkt.
De uitkomsten over vrijwilligerswerk en mantelzorg worden gebruikt als
basis voor de ontwikkeling van beleid en activiteiten op dit gebied.
Ook worden ze als indicatoren gebruikt om het effect van het beleid om
vrijwilligerwerk en mantelzorg te stimuleren (WMO) te meten. Een doel
van het armoedebeleid is het verminderen van belemmeringen voor lage
inkomensgroepen om mee te doen aan de samenleving. Met de
enquêteresultaten over meedoen kunnen we de komende jaren het effect
van dit beleid in de gaten houden.
Gemeente Almere