Gemeente Almere

Almeerders steeds trotser op hun stad

21-08-2009

foto presentatie burgemeester Jorritsma Almere in de Peiling Stadsenquête: weer veel informatie over stad en bewoners

De gemeente Almere organiseert elke twee jaar een enquête onder enkele duizenden inwoners van de stad over diverse onderwerpen. Van de resultaten van de enquête van eind 2008 heeft het college van burgemeester en wethouders nu kennis genomen. De omvangrijke informatie uit het onderzoek gebruikt de gemeente bij het bepalen van haar beleid. De gehele rapportage is vanaf vrijdag 21 augustus te vinden op
www.almere.nl/de_stad/actueel/feiten_en_cijferswww.almere.nl/de_stad/a ctueel/feiten_en_cijfers

Trots
Almeerders worden steeds trotser op hun stad en ook de betrokkenheid bij de stad en de eigen wijk zijn toegenomen. Kenmerken die burgers over het algemeen goed bij hun stad vinden passen zijn kleurrijk, aantrekkelijk en verrassend. Veel Almeerders noemen daarnaast de gemeentelijke organisatie klantvriendelijk, vernieuwend en ambitieus.

Dienstverlening
Over de dienstverlening aan de receptiebalie in de centrale hal van het stadhuis en aan de balies van Burgerzaken en Belastingen zijn Almeerders overwegend tevreden. Ook over de telefonische contacten met de gemeente is men redelijk tevreden. Het gebruik van digitale dienstverlening neemt toe en over het Digitaal Loket zijn de bewoners ook overwegend positief.

Meedoen
De gemeente Almere wil dat zoveel mogelijk mensen aan de samenleving kunnen meedoen. Uit de enquêteresultaten blijkt dat sommige groepen Almeerders minder meedoen aan vrijetijdsactiviteiten dan anderen. Het gaat vooral om lagere inkomensgroepen, senioren, alleenstaanden en werklozen.

Vrijwilligerswerk en mantelzorg
Almere kent veel vrijwilligers en mantelzorgers. Betrokkenheid en plezier in het werk zijn de belangrijkste redenen om actief te zijn als vrijwilliger. De belangrijkste reden voor niet-vrijwilligers om geen vrijwilligerswerk te doen is gebrek aan tijd. Veel niet-mantelzorgers kennen niemand in hun omgeving die hun hulp nodig heeft.

Wat doet de gemeente ermee?
De gemeentelijke diensten hebben veel aan de uitkomsten van de enquête. De gegevens over het imago van Almere geven (onder andere) inzicht in het effect van de verschillende (imago)campagnes. Ondanks dat veel bewoners tevreden zijn over de dienstverlening, wil de gemeente de kwaliteit van dienstverlening blijven verbeteren. Het nakomen van terugbelafspraken, de vindbaarheid van informatie op de website en de bekendheid van de digitale dienstverlening zijn voorbeelden van verbeterpunten waar de gemeente aan werkt.

De uitkomsten over vrijwilligerswerk en mantelzorg worden gebruikt als basis voor de ontwikkeling van beleid en activiteiten op dit gebied. Ook worden ze als indicatoren gebruikt om het effect van het beleid om vrijwilligerwerk en mantelzorg te stimuleren (WMO) te meten. Een doel van het armoedebeleid is het verminderen van belemmeringen voor lage inkomensgroepen om mee te doen aan de samenleving. Met de enquêteresultaten over meedoen kunnen we de komende jaren het effect van dit beleid in de gaten houden.