4. Cliënt tevreden over huishoudelijke hulp
Cliënt tevreden over huishoudelijke hulp
Nieuwsbericht, 21 augustus 2009
Hulp in thuiszorg houdt hand vast van oudere vrouw.
Mensen die thuiszorg krijgen, zijn tevreden over de huishoudelijke
hulp. De meeste hulpen maken goed schoon, zijn hulpvaardig en beleefd.
Afspraken met de zorgorganisatie over het beheer van de sleutel en de
inspraak over wie de hulp geeft, kunnen beter. Dit blijkt uit
onafhankelijk onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek
van de gezondheidszorg (NIVEL) op verzoek van het ministerie van VWS.
Ervaringen
Cliënten geven de huishoudelijke hulp die zij krijgen gemiddeld een
8,3. Het meest tevreden zijn ze over de beleefdheid van de hulp, dat
deze zich niet ongevraagd bemoeit met privézaken en hulpvaardig is
door bijvoorbeeld iets extra's te doen.
Er zijn ook cliënten die de zorgaanbieder een onvoldoende geven. 10%
van de cliënten zou de thuiszorgorganisatie waarschijnlijk of beslist
niet aanbevelen bij vrienden of familie.
Praktische verbeterpunten
De cliënten vinden dat sommige praktische zaken beter kunnen,
bijvoorbeeld hoe de zorgaanbieder omgaat met de voordeursleutel.
Cliënten willen ook graag meebeslissen van welke persoon zij hulp bij
het huishouden krijgen. En ze willen dat er in overleg schriftelijke
werkafspraken worden gemaakt.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport