Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Kamervragen Uitslag over het bericht dat de raad van Bestuur van de Fontys Hogeschool besloten heeft de opleiding audiologie af te schaffen

Kamervragen Uitslag over het bericht dat de raad van Bestuur van de Fontys Hogeschool besloten heeft de opleiding audiologie af te schaffen

Kamerstuk, 19 augustus 2009

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

MEVA-K-U-2942690

Datum 19 augustus 2009
Betreft Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Uitslag (CDA) over het bericht dat de Raad van Bestuur van de Fontys Hogeschool besloten heeft de opleiding audiologie af te schaffen (2009Z13550).

Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Uitslag (CDA) over het bericht dat de Raad van Bestuur van de Fontys Hogeschool besloten heeft de opleiding audiologie af te schaffen (2009Z13550).


1
Bent u bekend met het bericht dat de Raad van Bestuur van de Fontys Hogeschool besloten heeft de opleiding Audiologie af te schaffen?


1
Ja, dat wil zeggen dat de Raad van Bestuur van Fontys Hogeschool heeft besloten de instroom in de opleiding Audiologie met ingang van september 2009 stop te zetten vanwege de achterblijvende belangstelling voor de opleiding. Er hadden zich op het moment van besluitvorming drie studenten aangemeld.
De studenten Audiologie uit het huidige tweede, derde en vierde studiejaar worden in de gelegenheid gesteld de opleiding af te ronden conform het vastgestelde onderwijsprogramma.


2
Wat is uw oordeel over het feit dat door afschaffing van deze opleiding Nederland niet meer beschikt over een HBO-opleiding Audiologie? Is duidelijk wat dit voor de kwaliteit en de bereikbaarheid van hulpverlening c.q. zorg betekent?


2
De hogeschool zoekt naar andere mogelijkheden om de competenties van de opleiding Audiologie aan te bieden. Een van de opties is de competenties aan te bieden via een andere opleiding, cursorisch of via een schakelprogramma. Het is dus niet zo dat met het stopzetten van de opleiding Audiologie er geen nieuwe studenten meer worden opgeleid binnen dit vakgebied.


3
Bent u bekend met het huidige tekort aan Klinisch Fysici Audiologie? Zo ja, hoe verhoudt zich dit tot het huidige en toekomstige opleidingsaanbod?

3
Het Capaciteitsorgaan heeft in december 2006 het Capaciteitsplan 2006 voor de wetenschappelijke vervolgopleiding Klinische fysica uitgebracht. Hierin wordt geadviseerd op basis van toekomstperspectief en een kwantitatieve vertaalslag vanaf 2007, per jaar minimaal 21 en maximaal 23 klinisch fysici in de opleiding te laten instromen. Ik heb dit advies overgenomen; dat wil zeggen dat ik voor 23 opleidingsplaatsen capaciteit beschikbaar stel. Het advies richt zich op de totale groep van de klinisch fysici. Er vindt dus geen verdere detaillering plaats naar werkterrein of specialisatie. Ik kan derhalve niet sturen op de capaciteit van het deelterrein Klinische Fysica Audiologie.


4
Heeft u signalen dat door de vergrijzing maar ook door een toename van gehoorbeschadiging bij jongeren de vraag naar audiologische hulpverlening in de toekomst alleen maar zal toenemen? Zo ja, hoe verhoudt zich dit met het stoppen van de HBO-opleiding tot audioloog? Welke gevolgen verbindt u hieraan?

4
Ik kan mij voorstellen dat er een toenemende vraag is naar audiologische hulpverlening. Niet alleen vanuit het patiëntenperspectief, maar ook omdat het aanbod vanwege de medisch technologische ontwikkelingen wordt uitgebreid. Ik ben daarom verheugd dat er wordt gezocht naar andere mogelijkheden om de competenties op het gebied van de Audiologie op HBO-niveau aan te kunnen blijven aanbieden.


5
Deelt u de mening dat door het wegvallen van de HBO-opleiding Audiologie een tekort aan deskundig personeel zal ontstaan? Zo ja, welke gevolgen verbindt u hieraan?

5
Zie antwoord op vraag 4