Eneco
Eneco lanceert Duurzaamheidsaward voor particuliere uitvinders
TV Show Het Beste Idee van Nederland maakt duurzaamheid populair
Rotterdam - 20 augustus 2009 - Zaterdagavond om 21.30 uur is de eerste
aflevering van het programma "Het Beste Idee van Nederland 2009 " van
partners Eneco, SBS 6 en de Stichting Het Beste Idee van Nederland.
Voor het eerst strijden Nederlandse particuliere uitvinders ook voor
het Beste Duurzame Idee van Nederland en de winnaar krijgt de Eneco
Duurzaamheidsaward. Het prijzenpakket voor het beste duurzame idee
heeft een waarde van EUR 4.000 euro. Het winnende idee wordt op zijn
marktwaarde getoetst en wordt eventueel samen met Eneco geproduceerd.
Om te winnen moet Het Beste Duurzame Idee van Nederland voldoen aan
strenge criteria. Daarom is Sacha Silvester, directeur Delft Design
Institute, creatief en innovatief ontwerp centrum van de TU Delft,
aangesteld om oa. te jureren op de criteria milieu & duurzaamheid.
De beste duurzame ideeën liggen op straat
Eneco verbind zich aan een populair tv programma om duurzaamheid te
stimuleren in de overtuiging dat de beste ideeën op straat liggen. Dit
is een manier om particulieren te betrekken bij de verduurzaming van
Nederland. Er bestaan nog weinig initiatieven op dit gebied voor
particulieren. De beste 10 duurzame ideeën ontvangen ook een prijs,
een Energiebespaarbox.
Strenge criteria
Het winnende duurzame idee moet energie besparen, gebruik maken van
duurzame energiebronnen of efficiënter omgaan met bestaande
energietoepassingen. Daarnaast moet het duurzaam te produceren zijn,
voor veel mensen bruikbaar, betaalbaar en eenvoudig en veilig in
gebruik.
Duurzaam inburgeren
Hans Valk, directeur Eneco Retail, verklaart de steun van Eneco voor
dit programma met: "Duurzaam met energie omgaan is iets wat je gewoon
doet. Wij vinden het onze rol als duurzaam energiebedrijf om op
allerlei manieren ervoor te zorgen dat duurzaamheid inburgert, dat het
gewoon wordt, en dat we allemaal op een gegeven moment niet beter
weten. Via zo'n populair en leuk programma bereiken we veel mensen met
die boodschap. "
Bron: Communication & Public Affairs