Eneco

Eneco lanceert Duurzaamheidsaward voor particuliere uitvinders

TV Show Het Beste Idee van Nederland maakt duurzaamheid populair

Rotterdam - 20 augustus 2009 - Zaterdagavond om 21.30 uur is de eerste aflevering van het programma "Het Beste Idee van Nederland 2009 " van partners Eneco, SBS 6 en de Stichting Het Beste Idee van Nederland. Voor het eerst strijden Nederlandse particuliere uitvinders ook voor het Beste Duurzame Idee van Nederland en de winnaar krijgt de Eneco Duurzaamheidsaward. Het prijzenpakket voor het beste duurzame idee heeft een waarde van EUR 4.000 euro. Het winnende idee wordt op zijn marktwaarde getoetst en wordt eventueel samen met Eneco geproduceerd. Om te winnen moet Het Beste Duurzame Idee van Nederland voldoen aan strenge criteria. Daarom is Sacha Silvester, directeur Delft Design Institute, creatief en innovatief ontwerp centrum van de TU Delft, aangesteld om oa. te jureren op de criteria milieu & duurzaamheid.

De beste duurzame ideeën liggen op straat

Eneco verbind zich aan een populair tv programma om duurzaamheid te stimuleren in de overtuiging dat de beste ideeën op straat liggen. Dit is een manier om particulieren te betrekken bij de verduurzaming van Nederland. Er bestaan nog weinig initiatieven op dit gebied voor particulieren. De beste 10 duurzame ideeën ontvangen ook een prijs, een Energiebespaarbox.

Strenge criteria

Het winnende duurzame idee moet energie besparen, gebruik maken van duurzame energiebronnen of efficiënter omgaan met bestaande energietoepassingen. Daarnaast moet het duurzaam te produceren zijn, voor veel mensen bruikbaar, betaalbaar en eenvoudig en veilig in gebruik.

Duurzaam inburgeren

Hans Valk, directeur Eneco Retail, verklaart de steun van Eneco voor dit programma met: "Duurzaam met energie omgaan is iets wat je gewoon doet. Wij vinden het onze rol als duurzaam energiebedrijf om op allerlei manieren ervoor te zorgen dat duurzaamheid inburgert, dat het gewoon wordt, en dat we allemaal op een gegeven moment niet beter weten. Via zo'n populair en leuk programma bereiken we veel mensen met die boodschap. "
Bron: Communication & Public Affairs