Tweede kwartaal/eerste halfjaar 2009 eerste halfjaar 2009 20 augustus 2009 Halfjaarbericht Hoofdpunten


· Omzet met 11% gestegen naar 6,4 miljard (stijging 4% tegen constante wisselkoersen)
· Bedrijfsresultaat met 26% gestegen naar 295 miljoen
· Nettoresultaat 195 miljoen

· Bedrijfsresultaat Stop & Shop/Giant-Landover met 60% gestegen naar $ 200 miljoen

Amsterdam ­ Ahold heeft vandaag haar tussentijdse verslag over het tweede kwartaal en eerste halfjaar van 2009 gepubliceerd. CEO John Rishton: "Wij hebben een sterk tweede kwartaal achter rug met een 26% hoger bedrijfsresultaat, ondanks de uitdagende economische omstandigheden. Het bedrijfsresultaat van Stop & Shop/Giant-Landover steeg met 60% naar $ 200 miljoen. Bij Albert Heijn nam het bedrijfsresultaat toe met 9 % tot 150 miljoen.

"In een toenemend competitieve omgeving blijven wij goed gepositioneerd om onze strategie voor winstgevende groei succesvol uit te voeren en het evenwicht te bewaren tussen omzet en marge."

K2 K2 Mutatie HJ HJ Mutatie miljoen 2009 2008* in % 2009 2008* in %

Netto-omzet 6.430 5.769 11,5%** 15.084 13.283 13,6%**

Bedrijfsresultaat 295 235 25,5% 691 571 21,0%

Resultaat uit voortgezette
192 177 8,5% 445 398 11,8% bedrijfsactiviteiten

Netto resultaat 195 338 (42,3)% 391 599 (34,7)%


* Vergelijkende cijfers aangepast voor de stelselwijzigingen zoals toegelicht in noot 2 van het tussentijdse bericht.
** Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 3,9% in het tweede kwartaal van 2009 (HJ 2009: 5,2%).

2009 012 Pagina 1/5 www.ahold.com





Ahold halfjaarbericht Halfjaarbericht Tweede kwartaal/halfjaar 2009

Prestaties Ahold

Tweede kwartaal 2009
De netto-omzet bedroeg 6,4 miljard, een toename met 11,5%. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto- omzet met 3,9%.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 295 miljoen, een stijging met 25,5%. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten was 306 miljoen, een operationele retailmarge van 4,8% tegen 4,3% vorig jaar. De onderliggende operationele retailmarge (exclusief bijzondere waardeverminderingen, winst op de verkoop van activa, herstructurering en verwante kosten) bedroeg 4,9% in vergelijking met 4,4% vorig jaar. De kosten van het Corporate Center bedroegen het tweede kwartaal 11 miljoen, een afname van 1 miljoen.

Het resultaat uit voortgezette activiteiten steeg met 8,5% tot 192 miljoen, het saldo van een hoger bedrijfsresultaat enerzijds en een hogere netto financiële last en een lager aandeel in het resultaat uit joint ventures anderzijds. Het nettoresultaat bedroeg 195 miljoen, een daling met 143 miljoen ten opzichte van vorig jaar toen een winst van 162 miljoen werd geboekt in verband met de desinvestering van Schuitema.

De kasstroom vóór financiering bedroeg 471 miljoen; dit was 164 miljoen lager dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. In het bedrag voor het tweede kwartaal van 2008 was een netto-opbrengst uit desinvesteringen verwerkt, hoofdzakelijk in verband met Schuitema. In het tweede kwartaal van 2009 is 513 miljoen aan schulden afgelost (K2 2008: 952 miljoen).

Halfjaar 2009
De netto-omzet bedroeg 15,1 miljard, een toename met 13,6%. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto- omzet met 5,2%.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 691 miljoen, een stijging met 21,0%. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten was 720 miljoen, een operationele retailmarge van 4,8% tegen 4,6% vorig jaar. De onderliggende operationele retailmarge (exclusief bijzondere waardeverminderingen, winst op de verkoop van activa, herstructurering en verwante kosten) bedroeg 4,9% in vergelijking met 4,7% vorig jaar. De kosten van het Corporate Center bedroegen 29 miljoen. Deze afname met 17 miljoen werd positief beïnvloed door wijzigingen in de disconteringsvoet toegepast op de voorziening verzekeringsverplichtingen in eigen beheer.

Het resultaat uit voortgezette activiteiten steeg met 11,8% tot 445 miljoen, het saldo van een hoger bedrijfsresultaat enerzijds en een hogere netto financiële last en winstbelastingen en een lager aandeel in het resultaat uit joint ventures anderzijds. Het nettoresultaat van 391 miljoen was 208 miljoen lager dan vorig jaar, met name door de beëindigde bedrijfsactiviteiten. In de beëindigde bedrijfsactiviteiten voor het eerste halfjaar was een nettovoorziening begrepen van 65 miljoen. Deze voorziening werd getroffen op basis van Ahold's inschatting van de verplichtingen uit hoofde van de leasegaranties voor de voormalige dochterondernemingen BI-LO en Bruno's. In het eerste halfjaar van 2008 was daarentegen een winst van 162 miljoen geboekt in verband met de desinvestering van Schuitema.

De kasstroom vóór financiering bedroeg 687 miljoen; dit was 219 miljoen lager dan vorig jaar, dat een netto- opbrengst uit desinvesteringen bevatte, met name van Schuitema. Prestaties per bedrijfssegment

Stop & Shop/Giant-Landover
De netto-omzet steeg het tweede kwartaal met 2,8% naar $ 4,1 miljard. De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 1,7% (3,4% exclusief benzineverkopen) en van Giant-Landover met 3,7% (3,5% exclusief benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 200 miljoen (oftewel 4,9% van de netto-omzet), een toename van $ 75 miljoen. In het bedrijfsresultaat zijn bijzondere waardeverminderingen verwerkt van $ 7 miljoen, hoofdzakelijk in verband met de sluiting van een aantal Starbucks-vestigingen in de winkels. In het bedrijfsresultaat voor het tweede kwartaal van 2008 was een last begrepen van $ 37 miljoen voor herstructurering, ontslagregelingen en verwante kosten, alsmede bijzondere waardeverminderingen ten bedrage van $ 7 miljoen. Deze last werd deels gecompenseerd door de winst op de verkoop van activa van $ 22 miljoen.





Ahold halfjaarbericht Interim management report Tweede kwartaal/halfjaar 2009

De netto-omzet steeg het eerste halfjaar met 3,2% naar $ 9,4 miljard. De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 2,5% (4,2% exclusief benzineverkopen) en van Giant-Landover met 3,7% (3,5% exclusief benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 442 miljoen (oftewel 4,7% van de netto-omzet). In deze toename met $ 115 miljoen was een incidentele huurlast van $ 15 miljoen begrepen, alsmede bijzondere waardeverminderingen van $ 7 miljoen. In het bedrijfsresultaat van het eerste halfjaar van 2008 was een last opgenomen van $ 43 miljoen voor herstructurering, ontslagregelingen en verwante kosten, bedroegen de bijzondere waardeverminderingen $ 10 miljoen en was het resultaat op de verkoop van activa $ 29 miljoen.

Giant-Carlisle
De netto-omzet daalde het tweede kwartaal met 0,4% naar $ 1,1 miljard. De identieke omzet daalde met 1,8% (en name toe met 2,0% exclusief benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 48 miljoen (oftewel 4,3% van de netto-omzet), een daling met $ 3 miljoen ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. In het bedrijfsresultaat voor het tweede kwartaal van 2008 was een last begrepen van $ 8 miljoen voor herstructurering, ontslagregelingen en verwante kosten.

De netto-omzet steeg het eerste halfjaar met 1,7% naar $ 2,6 miljard. De identieke omzet daalde met 0,2% (en nam toe met 3,3% exclusief benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 119 miljoen (oftewel 4,6% van de netto- omzet), een daling met $ 4 miljoen ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar.

Albert Heijn
De netto-omzet steeg het tweede kwartaal met 7,8% tot 2,2 miljard. Bij Albert Heijn supermarkten ging de netto- omzet met 7,9% omhoog naar 2,1 miljard, hoofdzakelijk in verband met de 56 voormalige Schuitema winkels die in het tweede halfjaar van 2008 en begin 2009 tot Albert Heijn winkels werden omgebouwd. De identieke omzet steeg bij de Albert Heijn supermarkten met 0,4% in vergelijking met het tweede kwartaal in 2008. Het bedrijfsresultaat bedroeg 150 miljoen (oftewel 6,7% van de netto-omzet), een stijging met 12 miljoen ten opzichte van vorig jaar, ondanks 16 miljoen hogere pensioenkosten. In het tweede kwartaal van 2008 was in het bedrijfsresultaat een winst op de verkoop van activa begrepen van 10 miljoen.

De netto-omzet steeg het eerste halfjaar met 10,4% tot 5,2 miljard. Bij Albert Heijn supermarkten ging de netto- omzet met 10,6% omhoog naar 4,8 miljard, deels vanwege de ombouw van de voormalige Schuitema winkels tot Albert Heijn-winkels. De identieke omzet steeg bij de Albert Heijn supermarkten met 2,8%. Het bedrijfsresultaat bedroeg 339 miljoen (oftewel 6,5% van de netto-omzet), een toename van 12 miljoen ten opzichte van vorig jaar, ondanks 37 miljoen hogere pensioenkosten. In het eerste halfjaar van 2008 was in het bedrijfsresultaat een winst op de verkoop van activa begrepen van 15 miljoen.

Albert/Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
De netto-omzet daalde het tweede kwartaal met 6,8% tot 383 miljoen. Tegen constante wisselkoersen daalde de netto-omzet met 0,7% als gevolg van winkelsluitingen in verband met ons herstructureringsprogramma. De identieke omzet daalde met 1,6% (1,5% exclusief benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat was het tweede kwartaal 25 miljoen negatief, vergeleken met een negatief bedrijfsresultaat van 4 miljoen in het tweede kwartaal van 2008. Bijzondere waardeverminderingen, herstructurerings- en verwante kosten, met name in verband met de geplande sluiting van de in prestaties achterblijvende winkels in Tsjechië, bedroegen het afgelopen kwartaal 5 miljoen. In het tweede kwartaalresultaat is tevens een incidentele nettolast verantwoord van 8 miljoen uit hoofde van de rebranding van de Hypernova hypermarkten naar het Albert-merk. Wij verwachten dat de herstructurering dit jaar tot verdere voorzieningen zal leiden.

De netto-omzet daalde het eerste halfjaar met 5,2% tot 874 miljoen (een stijging van 0,5% tegen constante wisselkoersen). De identieke omzet daalde met 0,2% (een stijging van 0,5% exclusief benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat was het eerste halfjaar 39 miljoen, vergeleken met een negatief bedrijfsresultaat van 5 miljoen vorig jaar. Bijzondere waardeverminderingen, herstructurerings- en verwante kosten, met name in verband met de sluiting van de in prestaties achterblijvende winkels in Tsjechië, bedroegen het eerste halfjaar 18 miljoen.





Ahold halfjaarbericht Tweede kwartaal/halfjaar 2009

Niet-geconsolideerde joint ventures
Het aandeel van Ahold in het resultaat uit joint ventures daalde het tweede kwartaal met 56,8% naar 16 miljoen. Voor het eerste halfjaar was dat een daling met 56,0% naar 22 miljoen. De daling was voornamelijk het gevolg van een lager resultaat op de verkoop van activa, hogere bijzondere waardeverminderingen en hogere belastingen bij ICA.

Alternatieve prestatie-indicatoren

In dit tussentijdse rapport wordt gebruik gemaakt van de volgende alternatieve prestatie-indicatoren:


· Netto-omzet tegen constante wisselkoersen. De netto-omzet tegen constante wisselkoersen sluit de invloed uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van de financiële informatie van dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Het management van Ahold is van mening dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Ahold's buitenlandse dochterondernemingen of joint ventures.


· Netto-omzet in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Ahold's buitenlandse dochterondernemingen.


· Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Aangezien de benzineprijzen onderhevig zijn aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het management van Ahold van oordeel dat door de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen buiten beschouwing te laten een beter inzicht wordt gegeven in de groei van de identieke winkelverkopen.


· Onderliggend operationeel retailresultaat. Het totale bedrijfsresultaat retail, gecorrigeerd voor bijzondere waardeverminderingen op vaste activa, het resultaat op de verkoop van activa en herstructurerings- en verwante kosten. Het management van Ahold is van oordeel dat met deze maatstaf een beter inzicht wordt gegeven in het onderliggende bedrijfsresultaat van de retailactiviteiten van Ahold.


· Bedrijfsresultaat in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt het bedrijfsresultaat in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Ahold's buitenlandse dochterondernemingen.


· Kasstroom vóór financieringsactiviteiten. De kasstroom vóór financieringsactiviteiten is de som van de nettokasstroom uit operationele activiteiten en de nettokasstroom uit investeringsactiviteiten. Het management van Ahold is van oordeel dat deze maatstaf, die de nettokasstroom uit financieringsactiviteiten buiten beschouwing laat, nuttig is in gevallen waar dergelijke financieringsactiviteiten discretionair zijn, zoals in het geval van vrijwillige vervroegde schuldaflossingen.

Het management is van oordeel dat deze alternatieve prestatie-indicatoren leiden tot een betere oordeelsvorming over de operationele en financiële prestaties van Ahold. De alternatieve prestatie-indicatoren dienen te worden opgevat als een aanvulling op maar geen vervanging van direct vergelijkbare maatstaven onder IFRS.

Financiële kalender

Ahold's financiële jaar bestaat uit 52 of 53 weken, eindigend op de zondag die het dichtst bij 31 december ligt. Ahold's financiële jaar 2009 beslaat een periode van Ahold 53 weken, eindigend op 3 januari 2010. De kwartalen zijn in 2009 als volgt:

Eerste kwartaal (16 weken) 29 december tot en met 19 april 2009 Tweede kwartaal (12 weken) 20 april tot en met 12 juli 2009 Derde kwartaal (12 weken) 13 juli tot en met 4 oktober 2009 Vierde kwartaal (13 weken) 5 oktober tot en met 3 januari 2010





Ahold halfjaarbericht Tweede kwartaal/halfjaar 2009

Dit Nederlandstalige persbericht is een samenvatting van het tussentijdse verslag (interim report) van Ahold over het tweede kwartaal 2009, dat in het Engels beschikbaar is op www.ahold.com. Voorzover deze Nederlandse vertaling afwijkt van de Engelstalige versie, is de laatstgenoemde versie leidend.

Waarschuwing

Dit persbericht omvat toekomstgerichte uitspraken, die niet verwijzen naar historische feiten maar naar verwachtingen gebaseerd op de huidige gezichts- en uitgangspunten van het management en die onderhevig zijn aan bekende en onbekende risico's en onzekerheden waardoor daadwerkelijke resultaten, de uitvoering of gebeurtenissen wezenlijk kunnen verschillen van die tot uitdrukking gebracht in zulke uitspraken. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over Ahold's strategie voor winstgevende groei, het evenwicht tussen omzet en marges, de herstructureringsmaatregelen in Tsjechië en Slowakije en de in dat kader te treffen voorzieningen, alsmede eventuele aansprakelijkheden gerelateerd aan de BI-LO en Bruno's leases en ICA belastinggeschillen. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de toekomstgerichte uitspraken. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en ook niet nauwkeurig voorspelbaar zijn, zoals het effect van algemene economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en renteschommelingen, de toename van of veranderingen in concurrentie, Ahold's mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden, tegenvallende of andere dan verwachte voordelen van en middelen uit Ahold's plannen en strategieën, veranderingen in Ahold's liquiditeitsbehoeften, maatregelen van concurrenten en derden, alsmede andere factoren zoals besproken in documenten welke in Ahold's naam in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze toekomstgerichte uitspraken, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Noch Koninklijke Ahold N.V. - dat is Ahold's statutaire naam - noch Ahold Finance U.S.A., LLC neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge effectenrecht, geen verplichting op zich om enige verandering in openbare informatie of een toekomstgerichte uitspraak vervat in dit bericht te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. zich onder de naam "Royal Ahold" of kortweg "Ahold".

www.ahold.com