> Retouradres Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum 20 augustus 2009
Betreft Kamervragen over regels stahoogte tijdens veetransport
Pagina 1 van 2
Directie Agroketens en
Visserij
Prins Clauslaan 8
2595 AJ DEN HAAG
Postbus 20401
2500 EK DEN HAAG
www.minlnv.nl
Onze referentie
DL/2009/1792
Uw referentie
2009Z14142
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen die gesteld zijn door het
lid Thieme (PvdD) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over
regels stahoogte tijdens veetransport.
1
Kent u het bericht 'Regels stahoogte nog niet van tafel'? 1)
Ja.
2
Is het waar dat de regeling over stahoogte geen nieuwe regeling is maar een
verduidelijking van eerdere regelgeving? Zo ja, waarom is die verduidelijking
überhaupt nodig geweest en waarom was de sector niet op de hoogte van de
juiste transportregels? Waarom konden deze regels niet correct gehandhaafd
worden?
Ja. De Transportverordening stelt dat dieren tijdens transport over voldoende
stahoogte dienen te beschikken en niet in hun natuurlijke bewegingen mogen
worden belemmerd. Welke hoogte als "voldoende" stahoogte kan worden
beschouwd, bleek in de praktijk niet altijd duidelijk. Het opnemen van de
stahoogten in de beleidsregels is dan ook bedoeld als verduidelijking van deze
norm voor zowel de sector als de toezichthouder zodat hier geen discussie over
kan ontstaan.
3
Is het waar dat uw ministerie met LTO en veetransporteurs heeft afgesproken dat
er voorlopig niet gecontroleerd zal worden op de ruimte boven de dieren in
vrachtwagens? Zo ja, welk belang, in het bijzonder ook dat van dieren, is hiermee
gediend? Zo neen, wat is dan de grond van dit bericht?
Directie Agroketens en
Visserij
Datum
20 augustus 2009
Onze referentie
DL/2009/1792
Pagina 2 van 2
Nee, dit is onjuist. De VWA en de AID controleren nog steeds of aan de eisen uit
de Transportverordening waaronder voldoende stahoogte, voldaan wordt.
4
Welke aanleiding is er om de beleidsregels dierenwelzijn voor stahoogte welke
sinds 1 juli 2009 van kracht zijn, niet na te leven?
Gezien de omvang van de consequenties van de in de huidige beleidsregels
opgenomen stahoogten heb ik besloten in nader overleg te treden met partijen
van de sector evenals de dierenbescherming teneinde te onderzoeken of een
andere invulling van deze normen het welzijn van dieren tijdens transport
eveneens afdoende kan borgen. In afwachting van de resultaten van dit nadere
overleg heb ik de toepassing van deze bepalingen opgeschort. Dit neemt niet weg
dat transporten wel degelijk worden gecontroleerd op voldoende stahoogte voor
dieren.
5
Is er overleg geweest met de belangenbehartigers van dieren zoals de
Dierenbescherming, Varkens in Nood, Wakker Dier en CIWF? Zo nee, waarom niet
en deelt u de mening dat bij voorkomend overleg van bij veetransport betrokken
partijen de belangenbehartigers van dieren tenminste evenzeer betrokken zouden
moeten zijn als de belangenbehartigers uit de veesector? Bent u bereid deze
partijen te betrekken in de overleggen die er op dit moment gevoerd worden over
deze kwestie?
De beleidsregels waren bedoeld als nadere invulling van de werkinstructies van de
handhaving. Net zomin als er overleg is gevoerd met de sector, is er ook geen
overleg gevoerd met belangen behartigers van dieren.
Voor de overleggen die nog gevoerd worden, wordt ook de Dierenbescherming
uitgenodigd.
6
Kunt u garanderen dat in de 'gedragen en praktijkwaardige voorstellen' het
dierenwelzijn op voldoende wijze geborgd en handhaafbaar zal zijn?
De Transportverordening zelf borgt op voldoende wijze het dierenwelzijn. Dit laat
onverlet dat in een aantal gevallen discussie kan ontstaan over de invulling ervan.
De beleidsregels zorgen voor duidelijkheid waarmee discussie voorkomen kan
worden.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
1) http://www.agd.nl/1080245/Nieuws/Artikel/Regels-stahoogtes-nog-niet-vantafel.
htm
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit