Persbericht, 20 augustus 2009
Doetinchems Centrum voor Jeugd en Gezin: onorthodox
Doetinchem pakt het nieuwe Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) op
vernieuwende en onorthodoxe wijze aan. Er komt geen nieuw bouwwerk,
toch wordt iedereen die straks met een vraag aanklopt direct geholpen.
In september 2009 komt het virtuele CJG voor jongeren in de lucht
(jongindoetinchem.nl), in februari 2010 gevolgd door het virtuele CJG
voor ouders. Ook gaat dan in twee wijken de Doetinchemse CJG-werkwijze
van start.
Het Doetinchemse CJG krijgt letterlijk vanuit het veld vorm. Niet
alleen werkt een kerngroep (GGD, Yunio, Stichting IJsselkring,
Lindenhout, MEE, BJZ, onderwijs en GGnet) met elkaar samen aan aan de
opzet en invulling, waarbij de gemeente de rol van regisseur vervult,
óók is in het voortraject gesproken met de mensen om wie het in het
CJG straks echt gaat: de jeugd en ouders. Dit heeft erin geresulteerd
dat het Doetinchemse CJG geen nieuw bouwwerk wordt, maar veel meer een
netwerk. Er komt een digitaal CJG voor zowel de jongeren als de ouders
en daarnaast zogenaamde CJG-inlooppunten op reeds bestaande locaties.
Hierin werken alle organisaties die met jeugd te maken hebben met
elkaar samen. Wethouder Loes van der Meijs: Wij beginnen duidelijk
niet met iets nieuws. Binnen het nieuwe CJG grijpen bestaande
netwerken in elkaar. Dit is een duidelijke boodschap die wij meekregen
bij de gesprekken met de ouders en jongeren, maar het is ook een les
geweest uit de Jeugdzorg.
Mensen vinden mensen
De belangrijkste gedachte achter deze Doetinchemse CJG-werkwijze is
dat het om mensen gaat. Het eerste klantcontact is dan ook altijd een
menscontact. Ouders en jeugd moeten binnen het Doetinchemse CJG kunnen
rekenen op deskundige medewerkers, met een hulpvaardige houding. De
vraag die iemand neerlegt, is altijd aan het juiste adres: de
CJG-medewerker zorgt ervoor dat de vraag op de juiste plek terecht
komt.
Het Doetinchemse CJG zal ouders en jeugd een samenhangend aanbod
bieden, daarnaast een uniforme werkwijze. Het aanbod wordt bovendien
op laagdrempelige wijze aangeboden. Zo zijn de CJG-punten straks
makkelijk bereikbaar en waar nodig zal het CJG outreachend de klant
bereiken. Dit betekent dat daar waar het aanbod niet toereikend is, er
een oplossing dient te komen die past bij de behoeften van de klant.
Digitaal CJG en eerste inlooppunten
Als eerste CJG-onderdeel gaat in september het digitale CJG voor
jongeren, www.jongindoetinchem.nl, van start. In februari 2010 volgen
de eerste inlooppunten in de wijken Overstegen en de Huet en wordt
gestart met het digitale CJG voor ouders. De CJG-werkwijze zal zich
daarna verder uitbreiden.
Eén gezin, één plan, één aanspreekpunt
De gekozen aanpak in Doetinchem sluit aan op de wens om jeugd en
gezinnen daadwerkelijk centraal te stellen. Het streven is dat jeugd
en hun ouders een passend aanbod krijgen vanuit
één (aanspreek)punt, oftewel: één gezin, één plan, één aanspreekpunt.
Met de CJG-werkwijze geeft Doetinchem bovendien gehoor aan de
Doetinchemse visie mensen vinden mensen en het CJG, dat zijn wij
allemaal.
Direct naar
* Bekendmakingen
* Beleid in beeld
* Bestemmingsplannen
* Evenementen
* Gemeentepagina Doetinchems vizier
* Jongerenwebsite
* Mexicaansegriep en Q-koorts
* Parkeervoorzieningen
* Weblog burgemeester
* Werk aan de weg
Home | Contact | Sitemap | Links | Proclaimer
Raadhuisstraat 2 7001 EW Doetinchem Tel (0314) 377 377
gemeente@doetinchem.nl
Gemeente Doetinchem