Gemeente Doetinchem

Persbericht, 20 augustus 2009

Doetinchems Centrum voor Jeugd en Gezin: onorthodox

Doetinchem pakt het nieuwe Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) op vernieuwende en onorthodoxe wijze aan. Er komt geen nieuw bouwwerk, toch wordt iedereen die straks met een vraag aanklopt direct geholpen. In september 2009 komt het virtuele CJG voor jongeren in de lucht (jongindoetinchem.nl), in februari 2010 gevolgd door het virtuele CJG voor ouders. Ook gaat dan in twee wijken de Doetinchemse CJG-werkwijze van start.

Het Doetinchemse CJG krijgt letterlijk vanuit het veld vorm. Niet alleen werkt een kerngroep (GGD, Yunio, Stichting IJsselkring, Lindenhout, MEE, BJZ, onderwijs en GGnet) met elkaar samen aan aan de opzet en invulling, waarbij de gemeente de rol van regisseur vervult, óók is in het voortraject gesproken met de mensen om wie het in het CJG straks echt gaat: de jeugd en ouders. Dit heeft erin geresulteerd dat het Doetinchemse CJG geen nieuw bouwwerk wordt, maar veel meer een netwerk. Er komt een digitaal CJG voor zowel de jongeren als de ouders en daarnaast zogenaamde CJG-inlooppunten op reeds bestaande locaties. Hierin werken alle organisaties die met jeugd te maken hebben met elkaar samen. Wethouder Loes van der Meijs: Wij beginnen duidelijk niet met iets nieuws. Binnen het nieuwe CJG grijpen bestaande netwerken in elkaar. Dit is een duidelijke boodschap die wij meekregen bij de gesprekken met de ouders en jongeren, maar het is ook een les geweest uit de Jeugdzorg.

Mensen vinden mensen
De belangrijkste gedachte achter deze Doetinchemse CJG-werkwijze is dat het om mensen gaat. Het eerste klantcontact is dan ook altijd een menscontact. Ouders en jeugd moeten binnen het Doetinchemse CJG kunnen rekenen op deskundige medewerkers, met een hulpvaardige houding. De vraag die iemand neerlegt, is altijd aan het juiste adres: de CJG-medewerker zorgt ervoor dat de vraag op de juiste plek terecht komt.
Het Doetinchemse CJG zal ouders en jeugd een samenhangend aanbod bieden, daarnaast een uniforme werkwijze. Het aanbod wordt bovendien op laagdrempelige wijze aangeboden. Zo zijn de CJG-punten straks makkelijk bereikbaar en waar nodig zal het CJG outreachend de klant bereiken. Dit betekent dat daar waar het aanbod niet toereikend is, er een oplossing dient te komen die past bij de behoeften van de klant.

Digitaal CJG en eerste inlooppunten
Als eerste CJG-onderdeel gaat in september het digitale CJG voor jongeren, www.jongindoetinchem.nl, van start. In februari 2010 volgen de eerste inlooppunten in de wijken Overstegen en de Huet en wordt gestart met het digitale CJG voor ouders. De CJG-werkwijze zal zich daarna verder uitbreiden.

Eén gezin, één plan, één aanspreekpunt
De gekozen aanpak in Doetinchem sluit aan op de wens om jeugd en gezinnen daadwerkelijk centraal te stellen. Het streven is dat jeugd en hun ouders een passend aanbod krijgen vanuit één (aanspreek)punt, oftewel: één gezin, één plan, één aanspreekpunt. Met de CJG-werkwijze geeft Doetinchem bovendien gehoor aan de Doetinchemse visie mensen vinden mensen en het CJG, dat zijn wij allemaal.

Direct naar

* Bekendmakingen

* Beleid in beeld

* Bestemmingsplannen

* Evenementen

* Gemeentepagina Doetinchems vizier

* Jongerenwebsite

* Mexicaansegriep en Q-koorts

* Parkeervoorzieningen

* Weblog burgemeester

* Werk aan de weg

Home | Contact | Sitemap | Links | Proclaimer
Raadhuisstraat 2 7001 EW Doetinchem Tel (0314) 377 377 gemeente@doetinchem.nl