Socialistische Partij
donderdag 20 augustus 2009

Niet met twee maten wegen bij verstrekken van vergunningen

Hoort bij: uit de fractie door Matt Delahaij om 14:20 uur

De fractie is benaderd in verband met het afwijzen van een terrasvergunning aan de kanaalkade. So what? zou je kunnen denken. Het bleek echter dat 70 meter verderop een vergelijkbare aanvraag wel is goedgekeurd. We hebben dus te maken met een situatie waarbij het college van burgemeester en wethouders geen politiek verantwoordelijke controle uitoefent op de wijze waarop zij haar burgers behandelt, of bewust toelaat dat er met twee maten wordt gewogen. Dit is politiek in beide mogelijkheden geen kleinigheid en dient ook politiek te worden aangezwengeld.

Geen Rotterdamse toestanden
De SP fractie is van mening dat niemand schuldig is, tot dat het tegendeel is bewezen. Dat geldt voor ambtenaren, wethouders, de burgemeester, de politie maar ook de eigenaar van een eethuis. We mogen in geen geval de sfeer op ons laden dat ongegronde vooroordelen bepalend worden in het verstrekken van vergunningen. Daarnaast willen we een betrouwbare overheid die niet steeds bij elke aanvraag willekeurig de hakken in het zand zet en na een beetje doorvragen overstag gaat. Als een vergunning mag woren uitgegeven, dan moet dat zonder moeilijkdoenerij ook gebeuren.

Hieronder de vraag zoals deze aan het college is gesteld

Aan de voorzitter van de Raad

Donderdag 19 augustus 2009

Inzicht in besluitvormingsgedrag verlenen vergunningen voor terrassen aan de kanaalkade

Inleiding.
Het gemeentelijk beleid is er op gericht om Overstad te ontsluiten. Daartoe is een natuurlijke verbinding noodzakelijk tussen de historische binnenstad en Overstad. Deze verbinding zal worden gerealiseerd door meerdere oeververbindingen en het meer aantrekkelijk maken van Gedempte Nieuwsloot tussen Hofplein en Kanaalkade en eventueel de Paternosterstraat en Molenbuurt in later stadium. Essentieel hierbij is dat ook de Kanaalkade een upgrading krijgt. Daartoe zijn meerdere plannen in ontwerpfase. Hierbij speelt het een rol dat vanuit de georganiseerde middenstand in de binnenstad bedenkingen leven omtrent de haalbaarheid om de kanaalkade te vitaliseren. Het zou een tochtige en zonarme uithoek van de stad zijn. Afgezien of deze omschrijving terecht is omdat het in de toekomt de verbinding vormt tussen binnenstad en Overstad, is ook de praktijk anders. Inmiddels hebben enkele horecaondenemers zich daar gevestigd. Twee van hen, te weten restaurant Helder en Egyptisch eethuis Piramido (Kanaalkade 59), hebben de sprong in het diepe gewaagd en zoals het er nu laat uitzien , niet onverdienstelijk.
Gedurende de zomer van 2008 speelde bij de uitbater van restaurant Helder het idee om een terrasvergunning aan te vragen. Dat heeft hij in het voorjaar van 2009 daadwerkelijk gedaan en hierop heeft de gemeente hem een vergunning verleend.
Eethuis Piramido is in voorjaar 2009 gestart met zijn werkzaamheden en heeft zich direct georiënteerd op de mogelijkheden van een terras aan de straatzijde. Deze vergunning is niet verleend. De eerste reactie hierop kreeg hij al op 24 april jl. De officiële aanvraag speelde in mei jl.
Naar de mening van de SP is dit een opmerkelijk verschil in besluitvorming. Vooral omdat de breedte van het trottoir op de hoogte van Kanaalkade 59 vier meter en veertig centimeter betreft en op de hoogte van Restaurant Helder is dat een meter minder. De argumentatie om de vergunning bij restaurant Helder wel te verstrekken was dat er de komende paar jaar weinig zal gebeuren aan de Kanaalkade en dat de mogelijkheid dat het trottoir daar zal worden verbreed zeer waarschijnlijk is. De argumentatie om de vergunning aan eethuis Piramido niet te verstrekken was dat de toekomst rond de Kanaalkade onzeker is. Er liggen meerdere scenarios en het is nu niet opportuun om al over te gaan tot terrasvergunningen.
Een toekomstscenario waarbij de Kanaalkade een belangrijk transferpunt wordt in de stad zowel voor openbaar vervoer als ook touringcarbussen, veronderstelt een aanmoediging van ondernemers die willen investeren in de levendigheid van dit gebied. Ook tijdelijke vergunningen of vergunningen onder voorbehoud behoren tot de mogelijkheden.

Het College wordt verzocht de volgende vraag schriftelijk te beantwoorden

Wat is de argumentatie achter het verschil in besluitvorming? Als mocht blijken dat er door twee verschillende ambtenaren twee verschillende interpretaties worden gehanteerd bij de besluitvorming om terrasvergunningen al dan niet toe te kennen, welke stappen gaat het college nemen om eenheid in handelen te herstellen?
Als mocht blijken dat er andere argumentaties hebben meegespeeld bij de besluitvorming om terrasvergunningen al dan niet toe te kennen, gaat het college dan ook corrigerende maatregelen treffen? Als mocht blijken dat in bovengenoemde besluitvorming buitenwettelijke argumenten zijn gebruikt, die staatsrechterlijk niet als toelaatbaar beschouwd kunnen worden, welke maatregelen gaat het college dan nemen?

SP Alkmaar

Matt Delahaij