Gemeente Lansingerland
College B&W geeft opdracht tot onderzoek geluidseffecten HSL
Hsl
Inwoners van Lansingerland hebben de afgelopen periode veel zorgen
geuit over de geluidsoverlast die wordt ervaren door de HSL.
Het college van Lansingerland begrijpt deze zorgen. Daarom is besloten
een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de geluidseffecten
van de HSL.
Aan de hand van dit onderzoek kan worden beoordeeld of de wettelijke
normen met betrekking tot de geluidsbelasting ook worden nagekomen.
Wanneer dit niet het geval blijkt te zijn kan het college actie
ondernemen richting de verantwoordelijke ministers. Het onderzoek
richt zich niet alleen op de testfase die loopt tot begin september
2009, maar ook daarna wanneer de lijn definitief in exploitatie wordt
genomen.
Verantwoordelijkheden
Er zijn vier organisaties verantwoordelijk voor zaken rondom de HSL:
⢠Het Rijk; de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM vormen het
bevoegd gezag. De inspectie VROM is o.a. belast met het toezicht op de
naleving van de geluidsnormen.
⢠High Speed Alliance (HSA) is exploitant van de HSL. Hispeed,
onderdeel van HSA, exploiteert de hogesnelheidstreinen van HSA.
⢠ProRail is eigenaar van het spoor en is o.a. verantwoordelijk voor
het onderhouden en exploiteren van het spoorwegnet en de
verkeersleiding op het spoor.
⢠De Nederlandse Spoorwegen is verantwoordelijk voor het
reizigersvervoer per spoor en de exploitatie van stations.
Informatiebijeenkomst
Gezien de veelheid aan verantwoordelijke instanties blijkt het in de
praktijk voor burgers vaak moeilijk om eenduidige informatie over het
toekomstige gebruik van de HSL en de consequenties hiervan te krijgen.
Daarom heeft de gemeente het initiatief genomen om zo spoedig mogelijk
een informatiebijeenkomst te organiseren. Het is daarbij de bedoeling
dat de verantwoordelijke instanties informatie verstrekken over de
(toekomstige) ontwikkelingen rond de HSL en de gevolgen die dit zal
hebben.
Besluitvorming HSL en gemaakte afspraken
De HSL is tot stand gekomen na het doorlopen van een democratisch
besluitvormingsproces. Uiteindelijk zijn in het op rijksniveau genomen
Tracébesluit de maximaal toegestane waarden vastgelegd van de
geluidsbelasting op woningen in de omgeving van het spoor. Deze
waarden zijn een gegeven voor de gemeente Lansingerland en haar
inwoners. Ook is vastgelegd voor welke woningen een hogere grenswaarde
is toegestaan en hoe hoog in die situatie de geluidsbelasting mag
zijn. Ook deze afspraken zijn een gegeven.
Indien later mocht blijken dat deze afspraken niet worden nagekomen,
dan zal het college van Lansingerland richting de ministers van
Verkeer en Waterstaat en VROM (het bevoegd gezag) actie ondernemen.
HSL
Evaluatieonderzoek
Op grond van wettelijke voorschriften hoeft het bevoegd gezag pas na
één jaar na het in exploitatie nemen van de HSL te evalueren of aan
de voorwaarden wordt voldaan. In deze periode van één jaar verzamelt
ProRail alle meldingen van inwoners over geluidsoverlast. Veel
bewoners betreuren het dat dit evaluatieonderzoek niet eerder
uitgevoerd kan worden. Ook het college deelt deze mening. Als de HSL
begin september 2009 in exploitatie wordt genomen, betekent dit dat de
eerste evaluatie pas in september 2010 plaatsvindt. Daarom gaat de
gemeente nu over tot het zelf laten uitvoeren van onderzoek door de
DCMR.
Vragen of klachten
Hebben inwoners vragen of klachten over de HSL, dan zijn er diverse
mogelijkheden:
Men kan tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag van 9.00 â 17.00 uur)
terecht bij de afdeling Publiekscontacten van ProRail via
telefoonnummer (0900) 776 72 45 (0,20 per minuut). Ook kan er
gebruik gemaakt worden van het contactformulier op de website van
ProRail, wonenlangsdehslzuid. Geeft men daarbij aan dat het een
vraag over de HSL-Zuid is, dan komt deze eerder bij de
verantwoordelijke persoon of afdeling terecht. Op deze website is
tevens meer informatie over de HSL te vinden.