Vlaamse Overheid
Vernieuwing wegdek E40 tussen Affligem en Aalst van 19 augustus tot 4
oktober
Vlaamse overheid
woensdag 15 juli 2009
Het wegdek van de E40 tussen Affligem en Aalst vertoont na vele jaren
van intens gebruik oneffenheden en spoorvorming. Daarom moeten er ook
geregeld onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden, die hinder voor
het verkeer veroorzaken, en de Vlaamse overheid heel wat geld kosten.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) pakt dit nu structureel aan, met
de volledige heraanleg van de wegverharding in de beide rijrichtingen.
Het wegdek wordt heraangelegd in doorlopend gewapend beton. Dat is een
heel duurzame wegverharding, die bovendien een gunstige invloed heeft
op de veiligheid, het rijcomfort en de geluidsoverlast. De
werkzaamheden starten op dinsdag 19 augustus, en zullen beëindigd zijn
op 4 oktober. Doordat de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd worden,
zullen er steeds in de beide rijrichtingen drie rijstroken vrij
blijven voor het verkeer. De hinder zal dan ook beperkt blijven. De
nieuwsflash die als bijlage bij dit persbericht verspreid wordt, bevat
figuren ter illustratie van de fasering.
Dag en nacht
De werkzaamheden zullen in totaal 48 kalenderdagen duren. Dat is een
heel korte termijn voor dergelijke ingrijpende werkzaamheden. AWV
heeft voldoende kredieten en middelen geïnvesteerd om de klus te
klaren op die korte periode. De aannemer zal daartoe zeven dagen op
zeven de klok rond werken. Er moet daarbij wel rekening gehouden
worden met de weersomstandigheden: als het uitzonderlijk veel regent
tijdens de werkzaamheden, kunnen ze langer duren dan voorzien. Daarom
werd er ook beslist om de werkzaamheden uit te voeren in de zomer.
Fasering: maximale capaciteit E40 blijft behouden
Voor de start van de eigenlijke werkzaamheden zal de aannemer
vluchthavens aanleggen naast de pechstrook. Vanaf 19 augustus zal het
verkeer dan de pechstrook gebruiken als trage (rechter)rijstrook, en
begint de aannemer met het afbreken van de middenberm. Vanaf het begin
van de werkzaamheden zal er een snelheidsbeperking ingevoerd worden
van 70 km/u. Die moet in de eerste plaats de veiligheid verzekeren van
de arbeiders.
Na de werkzaamheden op de pechstrook en aan de middenberm, begint de
aannemer met de heraanleg van de tweede en de derde rijstrook in de
richting van Brussel. De pechstrook zal dan gebruikt worden als trage
rijstrook. Aan de andere kant van de middenberm zullen op dat moment
vijf versmalde rijstroken overblijven. Twee van die rijstroken zullen
gebruikt worden door het verkeer in de richting van Brussel.
In de volgende fase van de werkzaamheden worden de pechstrook en de
rechterrijstrook in de richting van Brussel vernieuwd. In plaats van
de pechstrook, zal dat verkeer dan de linkerrijstrook gebruiken als de
trage rijstrook. Aan de andere kant van de middenberm blijft alles
hetzelfde als in de vorige fase: twee van de vijf versmalde rijstroken
zullen gebruikt worden door het verkeer richting Brussel.
Voor de werkzaamheden in de richting van Oostende wordt dezelfde
methode toegepast. Eerst worden de tweede en de derde rijstrook
vernieuwd. Het verkeer in de richting van Oostende zal dan de
pechstrook gebruiken als trage (rechter)rijstrook. In de laatste fase
van de werkzaamheden wordt de linkerrijstrook gebruikt als trage
rijstrook. Twee van de vijf versmalde rijstroken aan de andere kant
van de middenberm (in de rijrichting van Brussel) worden dan als
midden- en linkerrijstrook gebruikt.
Op- en afrittencomplex Affligem
Ook het wegdek van het op- en afrittencomplex van Affligem zal
vernieuwd worden. Het complex zal daartoe twee maal twee weken
afgesloten worden: één keer in de rijrichting van Brussel en een
tweede keer in de rijrichting van Oostende.
De kostprijs van de werkzaamheden bedraagt 10.000.000 euro (incl.
btw). De werkzaamheden worden uitgevoerd door nv Aswebo.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Anton De Coster, communicatieverantwoordelijke
Tel: 02 257 23 11
Fax: 02 257 23 80
E-mail: wegen.vlaamsbrabant@vlaanderen.be
Bijlagen:
* 20090715-NIEUWSFLASH_werkzaamheden E40 Affligem-Aalst (pdf, 1225
kB)