Ingezonden persbericht


VVV's beleven drukke zomer

Grote vraag naar fietskaarten met knooppuntensysteem

Leersum, 19 augustus 2009 - Uit rondvraag van VVV Nederland onder VVV's in heel Nederland blijkt dat er alom tevredenheid heerst over het verloop van de zomer. Het is over het algemeen drukker aan de balie dan in voorgaande jaren. Mogelijk dat het goede zomerweer en de recessie daarop van invloed zijn. Wandelen is voor veel Nederlanders nog steeds een belangrijke activiteit, maar opvallend is dit jaar de grote vraag naar fietsroutes. Met name de nieuwe Falk-VVV fietskaart met het knooppuntennetwerk is een veel gekocht artikel.

Drukker aan de balie
Hoewel het inwinnen van informatie en het reserveren van accommodaties via het internet (onder andere via de talloze VVV websites) gemeengoed is, weten toeristen de weg naar de VVV ter plaatse nog altijd prima te vinden. Onder andere in Wijk aan Zee is het dit jaar veel drukker aan de VVV-balie. "In vergelijking met vorig jaar zijn er veel meer Nederlanders die korte vakanties ondernemen", aldus een medewerker van de VVV IJmond Noord. Ook VVV's in veel andere plaatsen constateren aan de balie een toenemend aantal bezoekers, met name dagjesmensen. Verder is op veel plaatsen een stijging van het aantal Duitsers en Belgen zichtbaar, terwijl het aantal Amerikanen en Britten dat zich meldt bij de VVV-balie juist is afgenomen. "Dat het drukker is aan de balie komt niet persé door de oproep van Staatssecretaris Heemskerk eerder dit jaar", denkt Martin Perez van de VVV in Rotterdam. De toename wordt eerder toegeschreven aan de recessie, het fraaie zomerweer en aan het feit dat in de media veel meer aandacht is besteed aan vakantie in eigen land.

VVV steeds beter zichtbaar
Dat het aantal toeristen dat de VVV weet te vinden, stijgt komt ook doordat in veel steden nieuwe VVV-vestigingen zijn geopend of bestaande vestigingen zijn verbouwd of heringericht, zoals onlangs in Dordrecht en Zwolle. En ook is de zichtbaarheid en bewegwijzering naar de vestigingen op veel plaatsen sterk verbeterd. Ook voor buitenlandse toeristen wordt de weg naar de VVV makkelijker te vinden dankzij het nieuwe internationale VVV-logo dat onlangs is gepresenteerd.

Fietskaarten en cadeaubonnen onverminderd populair De grote populariteit van de nieuwe Falk-VVV fietskaarten met knooppunten is opvallend. In vrijwel alle regio's is de verkoop van deze landelijk dekkende serie kaarten enorm gestegen. Het fietsknooppuntensysteem is inmiddels in bijna heel het land uitgerold. In de traditionele watersportgebieden als Friesland en Zeeland is de vraag naar vaarroutes en huurmogelijkheden van boten (met name sloepen) gestegen. Daarnaast blijven typische souvenirs, ansichtkaarten, stadsplattegronden en de VVV irischeque onverminderd populair.

Internet
Medewerkers van de VVV ervaren dat bezoekers aan de balie zich in steeds meer gevallen al hebben geïnformeerd via het internet. Veel VVV's kennen dan ook een sterke groei in het aantal bezoekers aan de VVV website. Het plannen van een vakantie of het boeken van een overnachting vindt tegenwoordig vaak via het internet plaats. Maar voor souvenirs, extra informatie of juist heel praktische vragen als "waar kan ik hier pinnen" of "waar kan ik hier lekker eten" weet de recreant de VVV ter plaatse feilloos te vinden. "Internet is een belangrijke bron voor potentiële bezoekers om zich te oriënteren op een bestemming maar een bezoek aan de VVV blijft bepalend voor de totale beleving van de streek", aldus Manon Hofsté van VVV Haaksbergen.

Einde persbericht