Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Leaseauto opgevoerd? Geen lage bijtelling meer!

Amsterdam, 19 augustus 2009 - Staatssecretaris van Financiën De Jager wil een eind maken aan de mogelijkheid dat leaseauto's die vanwege hun lage CO2-uitstoot in een lage bijtellingcategorie vallen, worden opgevoerd. Dit bevestigt het ministerie van Financiën in AutoWeek van deze week.

"We zijn bezig met het formuleren van regels die dit moeten tegengaan," aldus een woordvoerder van het ministerie. "Hoe de regelgeving er precies komt uit te zien, wordt rond Prinsjesdag bekend."

Vluchtroute blokkeren
Op dit moment hoeven mensen die privé gebruik maken van een zakelijke auto minder bij te tellen als ze voor een zuinig model kiezen. Maar het brandstofverbruik van de auto wordt slechts eenmalig gemeten tijdens de typegoedkeuring. Als iemand de motor van zijn leaseauto laat tunen om meer vermogen te krijgen - en daardoor meestal ook een veel hoger verbruik - geldt nog steeds het officiële lage verbruik (met de daaraan gekoppelde lage bijtelling) als maatstaf. Deze vluchtroute wil de Staatssecretaris nu blokkeren.

Het is niet waarschijnlijk dat het opvoeren van (zakelijke) auto's op zich wordt verboden. Maar een toevoeging aan de wet dat een eventuele lagere bijtelling alleen geldt als het motormanagement ongewijzigd is, is relatief gemakkelijk.

Handhaving probleem
De overheid heeft dan wel weer een ander probleem: de handhaving. Hoe controleer je of iemand zijn auto wel of niet heeft opgevoerd zonder heel leaserijdend Nederland op de rollerbank te zetten? Zelfs leasemaatschappijen hebben moeite met het betrappen van berijders die zonder toestemming hun leaseauto van wat extra pk voorzien. Dit zorgt meestal voor hogere kosten, denk aan extra slijtage van banden en versnellingsbak, en een hoger brandstofverbruik. Daarom is dit meestal verboden tenzij er toestemming is gevraagd aan de leasemaatschappij.

Het ministerie van Financiën kon AutoWeek nog niet laten weten hoe men de nieuwe regels wil handhaven. "We zijn nog bezig met de exacte invulling van de regeling."

Over Sanoma Men's Magazines
Sanoma Men´s Magazines (SMM) is uitgever van AutoWeek, Belegger.Magazine, Computer Idee (50%), De Nationale Botenbank, Duck Out, Fiets, FietsActief, FORMULE 1 RaceReport, Gamer.Magazine, Golfers Magazine, GOLFjournaal, GolfNieuws, Grasduinen, GTO, hockey.nl, James, KIJK, MOTO73, MOTOR, Motorjacht, Revu, Panorama, Playboy, Procycling, Sportweek, Start met Wielrennen, Triv', Truckstar, TV Film, Zeilen, Zo Zit Dat en talloze succesvolle websites, waaronder autotrader.nl, insidegamer.nl, AutoWeek.nl, Belegger.nl, Playboy.nl en Gamer.nl. Sanoma Men's Magazines is een 100% dochter van Sanoma Uitgevers. Voor meer informatie over Sanoma Men's Magazines: www.smm.nl.

Over Sanoma Uitgevers
Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter: twitter.com/SanomaNL.

Noot voor redactie,