Boodschappen duurder
Amsterdam, 19 augustus 2009
Consumenten zijn meer geld kwijt aan de boodschappen dan drie maanden geleden, terwijl de prijzen voor voedingsmiddelen dalen. Waarschijnlijk zijn de winkelwagentjes voller nu zij vaker zelf koken.
De boodschappen worden niet goedkoper. Dat vinden de meeste respondenten op de ING Vraag van Vandaag. De helft (48%) van de 57.600 respondenten zegt even duur boodschappen te doen als drie maanden terug. Een groep van 37% is duurder uit, terwijl een op de tien (10%) het winkelwagentje juist voordeliger weet te vullen. Per saldo doen de boodschappen bij de respondenten dus een iets grotere aanslag op de portemonnee dan drie maanden terug. Dat is opvallend want de prijzen van voedingsmiddelen dalen juist.
Goedkoper eten
Sinds de piek in maart zijn voedingsmiddelen 1,8% goedkoper geworden. Vooral verse groenten daalden met 23% fors in prijs. Zuivelproducten zoals melk, kaas, yoghurt en ijs werden goedkoper, evenals brood en fruit. Ook kant- en klaarmaaltijden daalden in prijs. Daar staat tegenover dat de aardappelen 42% duurder zijn dan in maart, maar per saldo werd eten voordeliger. Ook drinken werd goedkoper, althans voor de bierdrinkers. In juli kostte een krat bier gemiddeld 3% minder dan in mei.
Vaker thuis
Consumenten geven meer uit in de supermarkt dan vorig jaar, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. De boodschappen worden dus duurder, maar aan de voedselprijzen kan dat niet liggen. Mogelijk zijn consumenten meer geld kwijt omdat zij extra boodschappen in hun winkelwagentje leggen. Nu zij minder uit eten gaan en vaker zelf koken, zullen zij meer boodschappen moeten doen.