Werk van Stanislav zit er op
Het werk van cybercrimineel Stanislav zit er op. In een week tijd hebben zeker drie miljoen mensen 'Stanislav' aan het werk gezien. In totaal werd de film door Hyvers ruim zeven miljoen keer doorgestuurd aan vrienden en bekenden. Daarmee is de beoogde doelgroep bereikt. Het internetfimpje zal daarom vanaf woensdagmiddag 17.00 uur niet meer te zien zijn op de Hyvespagina's.
Het Stanislav-filmpje is onderdeel van de overheidscampagne 'Veilig Internetten' en was alleen te zien op de netwerksite Hyves. De start van het filmpje op woensdagochtend 12 augustus is niet vooraf aangekondigd, om het verrassingseffect zo groot mogelijk te houden. Het was de bedoeling dat de bekendheid van 'Stanislav' zich als een olievlek onder de Hyvegebruikers zou verspreiden. Exact een week na de start blijkt dat zeker drie miljoen mensen het filmpje één of meerdere keren hebben gezien. In totaal is het Stanislavfilmpje ruim zeven miljoen keer doorgestuurd aan vrienden en bekenden. Het daadwerkelijke aantal 'kijkers' ligt lager dan deze zeven miljoen, omdat één persoon het filmpje meerdere keren doorgestuurd kan hebben gekregen. In het weekeinde van 15 en 16 augustus beleefde 'Stanislav' zijn piek met vele duizenden kijkers per uur. Sinds maandag lopen deze aantallen terug.
Hoe werkte de film?
Alleen wanneer de Hyvegebruiker inlogde met zijn eigen gebruikersnaam en password op de betreffende Hyves pagina, werd aan hem het filmpje vertoond. In dit filmpje werd enkel die informatie getoond waarvan de Hyver heeft aangegeven die te willen delen met Hyves-gebruikers (Hyvers) en/of iedereen. Het ging bijvoorbeeld om de woonplaats, leeftijd en het aantal Hyves-vrienden. Iedere Hyver kon alleen 'zijn eigen' filmpje zien. Het filmpje werd geautomatiseerd gemaakt en is na vertoning nergens bewaard. Niemand anders kan het dus (ook niet later) vinden of bekijken.
Wie was Stanislav?
Cybercrimineel Stanislav speelde met zijn bende de hoofdrol in een onderdeel van de overheidscampagne 'veilig internetten'. In een internetfilmpje zocht Stanislav met zijn kompanen naar informatie op internet over voor hem interessante personen. Wie op Hyves inlogde, kon het filmpje over Stanislav afspelen.
Campagne Veilig Internetten
De campagne Veilig Internetten is maandag 27 juli van start gegaan. Via Postbus 51-spotjes en de website www.veiliginternetten.nl krijgen mensen tips. Het doel van de campagne Veilig internetten is Nederlanders bewust te maken van hun internetgedrag. De individuele internetgebruiker kan zijn eigen internetveiligheid vergroten door de vijf algemene tips te volgen:
1. Update je software en zet je firewall aan.
2. Check altijd het webadres voor je betaalt.
3. Ga bewust om met je persoonsgegevens.
4. Open nooit zomaar bestanden.
5. Wees alert op contacten die aanbiedingen doen of om gegevens vragen.
De specifieke tips voor Hyvers zijn:
1. Wordt alleen vrienden met mensen die je kent.
2. Ga niet op verzoeken in om een tweede keer in te loggen.
3. Maak contactinformatie alleen zichtbaar voor vrienden.
4. Log na het Hyven altijd uit.
5. Bedenk goed wat je wel op internet zet en wat niet.
Noot voor redacties (