Gemeente Berkelland


Persbericht
19 augustus 2009

Gebruikers tevreden over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Dit voorjaar hebben bijna 500 mensen uit Berkelland,die gebruik maken van de Wet maatschappelijke ondersteuning(Wmo), de vragenlijst ingevuld over de uitvoering van de wet. De vragen gingen over de aanvraagprocedure, de hulp bij het huishouden en voorzieningen als rolstoelen, scootmobielen, en woonvoorzieningen. Voor veruit de meeste gebruikers (97%) geldt dat de ondersteuning voldoet aan de verwachtingen en is er grote mate van tevredenheid. De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we bij de verdere verbetering van de uitvoering van de wet.

Enkele uitkomsten van het onderzoek
Toegang tot de ondersteuning
De gebruikers waarderen de aanvraagprocedure in Berkelland gemiddeld met een 7,1. De mensen zijn het meest tevreden over de behandeling bij aanvraag (93%). Minder tevreden is men over de wachttijd die nodig is voor de feitelijke levering (82%).

Hulp bij het huishouden
De hulp bij het huishouden wordt gemiddeld met een 7,9 gewaardeerd. Dit is gelijk aan het gemiddelde van de waardering in andere gemeenten. Rond de levering van de huishoudelijke hulp is men het meest tevreden over de planning van de hulp (97%). De vervanging bij de afwezigheid scoort duidelijk lager (82%)

Voorzieningen
Gemiddeld waardeert men de voorzieningen zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen met een 7,2. Over de woningaanpassingen is 95% tevreden. De verhuiskostenvergoeding is echter slechts naar tevredenheid bij 62% van de betrokkenen.

Wmo-raad
Gevraagd is ook naar de meningen over de Wmo-raad, het adviesorgaan aan de gemeente op het gebied van de Wmo. Het blijkt dat 44% van de mensen de Wmo-raad kent. 81% is tevreden over de mate waarin de Wmo-raad opkomt voor het belang van de gebruikers van de Wmo.

Vergelijking met andere gemeenten
In het algemeen wijken de cijfers voor Berkelland niet erg af van andere onderzochte gemeenten.

Onderzoek onder gebruikers
De gemeente biedt ondersteuning aan mensen met beperkingen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Het gaat bijvoorbeeld om hulp bij het huishouden, een rolstoel, een woonvoorziening of vervoer. De gemeente levert deze ondersteuning via de Wet maatschappelijke ondersteuning. In februari stuurde de gemeente Berkelland aan bijna 1000 gebruikers een vragenlijst over de Wmo. 479 gebruikers (48%) stuurden het vragenformulier terug. De vragen gingen over de manier waarop de aanvraag is verlopen en over verschillende aspecten van de verleende ondersteuning. Het vragenformulier is ook gestuurd aan mensen waarvan de aanvraag is afgewezen. Zij konden hun mening geven over de ervaren procedure. De onderzoeksgegevens zijn verwerkt door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGBO. Dit bureau doet hetzelfde onderzoek ook in 235 andere gemeenten. Daardoor kunnen de resultaten in Berkelland worden vergeleken met andere gemeenten. De totale resultaten van het onderzoek vindt u in de bijlage.