Partij van de Arbeid
Kamervragen over veiligheid spoortunnels
De PvdA-kamerleden Kuiken en Samsom vinden het onaanvaardbaar dat
treintunnels schijnbaar niet veilig zijn. Door slechte communicatie
tussen de treindienstleiding en hulpdiensten is volgens FNV
Bondgenoten de veiligheid van honderden reizigers in zeven treinen in
de Schipholtunnel onlangs in gevaar zijn geweest.
Op 2 juli ontstond er rook in de Schipholtunnel. De Telegraaf schrijft
woensdag dat in een vertrouwelijk intern rapport medewerkers van de
Nederlandse Spoorwegen kritische opmerkingen maken over de
communicatie daarover en de snelheid van beslissen.
De machinisten van de treinen die zich op dat moment in de tunnel
bevonden, zouden tegenstrijdige instructies gekregen hebben. Later
bleek dat het slechts om rookontwikkeling ging, maar FNV Bondgenoten
denkt dat er blinde paniek zou zijn uitgebroken als het een echte
brand geweest was.
Attje Kuiken en Diederik Samson hebben Kamervragen over de kwestie
gesteld aan de minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings
(CDA) en minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA). De
PvdA'ers willen onder meer weten bij wie de eindverantwoordelijkheid
ligt om beslissingen te nemen bij potentieel gevaarlijke situaties, de
NS of spoorbeheerder ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft een onderzoek aangekondigd.
De NS en ProRail ontkennen dat er een onveilige situatie is geweest.
Vragen van de leden Kuiken en Samsom (PvdA) aan de ministers van
Binnenlandse Zaken en Verkeer en Waterstaat over de communicatie
brandweer en Prorail tijdens rookvorming in de Schipholtunnel.
1. Heeft u het bericht "Ontsnapt aan ramp" gelezen in de Telegraaf
van 18 augustus 2009?
2. Klopt het dat machinisten in de Schipholtunnel op 2 juli 2009
tegenstrijdige opdrachten kregen van de brandweer en de
treindienstleiding van Prorail, waardoor ze 20 minuten in een
potentieel gevaarlijke situatie bleven? Bent u ook van mening dat
een dergelijke gang van zaken volstrekt onaanvaardbaar is?
3. Bestaat er inderdaad een rapport van NS reizigers over de
gebeurtenissen op 2 juli 2009? Zo ja, is naar aanleiding hiervan
overleg geweest tussen alle betrokkenen of gaat dit nog gebeuren?
Zijn de bevindingen van de NS gedeeld met de inspectie voor
Openbare Orde en Veiligheid, de inspectie voor Verkeer en
Waterstaat en/of de Onderzoeksraad voor Veiligheid?
4. Wat zijn de normale communicatieprocedures tussen de hulpdiensten
en de NS en Prorail bij (potentieel) gevaarlijke situaties? Bij
wie ligt in zo'n situatie de eindverantwoordelijkheid om
beslissingen te nemen? Hoe had deze procedure op 2 juni 2009
gevolgd moeten worden?
5. Waarom heeft Prorail besloten om de treinen in de Schipholtunnel
te laten stoppen, terwijl de brandweer ze zo snel mogelijk uit de
tunnel wilde hebben?
6. Wat gaat u doen om te waarborgen dat in een toekomstige
gevaarlijke situatie de veiligheid van personeel en reizigers bij
alle beslissingen centraal staat? Hoe gaat u voorkomen dat zo'n
ernstig communicatieprobleem tussen een hulpdienst en Prorail zich
in de toekomst nog eens voordoet?