GroenLinks
GroenLinks wil opheldering over incident Schipholtunnel
Minister Eurlings moet de Kamer snel opheldering geven over de gang
van zaken bij een calamiteit in de Schipholtunnel op 2 juli, waarbij
sprake was van fikse rookontwikkeling. Het duurde twintig minuten
voordat de treindienstleiding een opdracht van de brandweer om de
zeven treinen in de tunnel te laten vertrekken, daadwerkelijk werd
doorgegeven aan de machinisten. Dat kan absoluut niet, aldus Ineke van
Gent. Dat zou levensgevaarlijk zijn bij een echte brand.
Slechte communicatie
Volgens een nog niet openbaar rapport van NS-reizigers zou de
communicatie tussen brandweer en treindienstleiders van ProRail
ernstig tekort schieten. GroenLinks wil weten of dat klopt en vindt
dat de ministers moet zorgen dat die situatie zo spoedig mogelijk
verandert. Naar wie moet een machinist met een trein met 1.200
spitsreizigers nu luisteren: een telefoontje uit de meldkamer of de
aanwijzingen van een brandweerman ter plekke?
Wie is de baas?
GroenLinks wijst erop dat FNV-Spoor al in 2007 een brandbrief schreef
over de brandpreventie en calamiteiten. Toch is het lek kennelijk nog
steeds niet boven. Zeker als we straks ook met treinen door de nieuwe
tunnels voor de HSL gaan rijden, moeten de veiligheidsrisicos voor
reizigers minimaal zijn en de voorschriften wie de baas is bij
calamiteiten spijkerhard.
Ineke van Gent
Schriftelijke vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister
van Verkeer en Waterstaat over de tunnelveiligheid op het spoor.
1. Kent u het Telegraafartikel Ontsnapt aan ramp over de
tunnelveiligheid op het spoor en de calamiteit in de
Schipholtunnel op 2 juli 2009?
2. Bent u bekend met het rapport van NS-Reizigers over de gebrekkige
veiligheid van spoortunnels en kunt u dit aan de Kamer ter
beschikking te stellen?
3. Klopt het dat de brandweer vond dat de zeven volle treinen die bij
de calamiteit (rookontwikkeling) op 2 juli in de tunnel waren deze
moesten verlaten, terwijl de treindienstleiders van ProRail de
treinen lieten staan? Zo ja, hoe is dit mogelijk? Zo nee, wat is
er dan wel gebeurd?
4. Klopt het dat het twintig minuten duurde voordat de machinisten
alsnog de opdracht kregen de tunnel uit te rijden? Wat hadden de
gevolgen kunnen zijn als er niet slechts sprake was geweest van
rookontwikkeling, maar een echte brand?
5. Kloppen de stellingen in het Telegraafartikel dat het brandalarm
op Schiphol niet afging en dat de verantwoordelijke
treindienstleider die een beslissing moest nemen niet aanwezig
was?
6. Deelt u de mening van FNV-bestuurder Roel Berghuis dat er betere
communicatie nodig is tussen verantwoordelijke partijen bij
calamiteiten en er meer specifieke trainingen moeten komen voor
mogelijke rampen? Zo nee, waarom niet?
7. Welke actie gaat u ondernemen om te voorkomen dat dergelijke
gevaarlijke situaties zich vaker zullen voordoen?