Gemeente Stadskanaal

In 2009 is een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder vragers naar maatschappelijke ondersteuning. Het rapport gaat over het jaar 2008. U kunt het gehele tevredenheidsonderzoek op deze website downloaden.

Goede score

WMO-cliënten uit de gemeente Stadskanaal geven het cijfer 8.0 voor de hulp in het huishouden. Daarmee scoort Stadskanaal bovengemiddeld. Ook als het gaat om andere onderwerpen doet Stadskanaal het goed. Zo is over de keuzemogelijkheden tussen aanbieders 95% van de groep cliënten tevreden. Grote complimenten gaan uit naar de mensen die de hulp bieden. 98% van de cliënten geeft aan dat ze respectvol benaderd worden. Minder tevreden is men over `vervanging bij afwezigheid' (84%). Maar ook dat cijfer is 10% hoger dan het landelijk gemiddelde (74%). Voor de aanvraagprocedure wordt het cijfer 7,6 gegeven. Dat betekent een half punt hoger dan in de rest van Nederland.

Wmo-adviesraad

Aan het onafhankelijk onderzoek werkten 395 respondenten mee. Slechts op een beperkt aantal onderdelen scoort Stadskanaal beneden het landelijk gemiddelde. Dat geldt bijvoorbeeld voor de tevredenheid over de WMO-adviesraad. In de gemeente Stadskanaal is 78% daarover tevreden tegenover het landelijk gemiddelde van 84%. De Wmo-adviesraad, waarin inwoners zitting hebben, gaat hier echter verbeteringen in aanbrengen. Binnenkort wordt een informatieavond georganiseerd.

Verbeteringen

Mogelijk vallen de scores in de toekomst nog beter uit. Het afgelopen jaar heeft het gemeentebestuur een aantal verbeteringen doorgevoerd. Zo is overgegaan tot huisbezoeken. Indicatieorgaan SCIO heeft de opdracht om breed en integraal te indiceren. Dat wil zeggen dat naar de totale situatie wordt gekeken. Ook is het centrale Wmo-loket verhuisd naar het gemeentehuis. De samenwerking met zorgaanbieders en woningcoöperaties is daarbinnen verstevigd. De keuzemogelijkheden zijn uitgebreid en PGB's worden eerder verstrekt.

* 19 augustus 2009