In 2009 is een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder vragers naar
maatschappelijke ondersteuning. Het rapport gaat over het jaar 2008. U
kunt het gehele tevredenheidsonderzoek op deze website downloaden.
Goede score
WMO-cliënten uit de gemeente Stadskanaal geven het cijfer 8.0 voor de
hulp in het huishouden. Daarmee scoort Stadskanaal bovengemiddeld. Ook
als het gaat om andere onderwerpen doet Stadskanaal het goed. Zo is
over de keuzemogelijkheden tussen aanbieders 95% van de groep cliënten
tevreden. Grote complimenten gaan uit naar de mensen die de hulp
bieden. 98% van de cliënten geeft aan dat ze respectvol benaderd
worden. Minder tevreden is men over `vervanging bij afwezigheid'
(84%). Maar ook dat cijfer is 10% hoger dan het landelijk gemiddelde
(74%). Voor de aanvraagprocedure wordt het cijfer 7,6 gegeven. Dat
betekent een half punt hoger dan in de rest van Nederland.
Wmo-adviesraad
Aan het onafhankelijk onderzoek werkten 395 respondenten mee. Slechts
op een beperkt aantal onderdelen scoort Stadskanaal beneden het
landelijk gemiddelde. Dat geldt bijvoorbeeld voor de tevredenheid over
de WMO-adviesraad. In de gemeente Stadskanaal is 78% daarover tevreden
tegenover het landelijk gemiddelde van 84%. De Wmo-adviesraad, waarin
inwoners zitting hebben, gaat hier echter verbeteringen in aanbrengen.
Binnenkort wordt een informatieavond georganiseerd.
Verbeteringen
Mogelijk vallen de scores in de toekomst nog beter uit. Het afgelopen
jaar heeft het gemeentebestuur een aantal verbeteringen doorgevoerd.
Zo is overgegaan tot huisbezoeken. Indicatieorgaan SCIO heeft de
opdracht om breed en integraal te indiceren. Dat wil zeggen dat naar
de totale situatie wordt gekeken. Ook is het centrale Wmo-loket
verhuisd naar het gemeentehuis. De samenwerking met zorgaanbieders en
woningcoöperaties is daarbinnen verstevigd. De keuzemogelijkheden zijn
uitgebreid en PGB's worden eerder verstrekt.
* 19 augustus 2009
Gemeente Stadskanaal