4. Reactie met betrekking tot subsidieverstrekking
Reactie met betrekking tot subsidieverstrekking
Kamerstuk, 19 augustus 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ/CB-U-2933668
19 augustus 2009
Geachte voorzitter,
In reactie op uw brief van 20 mei 2009 waarmee u de brief van
stichting Perspekt voor reactie toestuurt, wil ik graag als volgt
reageren.
In een eerdere brief aan uw Kamer (TK 2009-2009, 30 597, nr 38) heb ik
u over de afspraken geïnformeerd die gemaakt zijn met de
zorgverzekeraars over de uitvoering van de AWBZ voor de komende drie
jaar. Ik heb afgesproken dat zorgkantoren eenduidig eisen zullen
stellen aan zorginstellingen op het gebied van verantwoording en
informatievoorziening. Dit geldt bijvoorbeeld voor de kwaliteitseisen
bij de zorginkoop. Zorgkantoren zullen zoveel mogelijk aansluiten bij
de normen voor verantwoorde zorg, zodat instellingen niet onnodig
worden geconfronteerd met verschillende kwaliteitssystemen en
certificeringsprocessen. Het past niet in onze visie om certificering
voor zorgaanbieders verplicht te stellen. Dit is en blijft de
verantwoordelijkheid van veldpartijen zelf. Wij vinden het van belang
dat de veldpartijen voortvarend uitvoering geven aan hun
respectievelijke taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de
landelijk afgesproken kwaliteitskaders voor verantwoorde zorg. Deze
zijn leidend. HKZ-Certificering sluit hierbij aan; voor betrokken
partijen kan dit een steun in de rug betekenen. Ook kan certificering
een rol spelen bij het controleren van de kwaliteit van onderaannemers
of bij bureaus die diensten voor pgb-cliënten aanbieden.
Het verbaast de stichting Perspekt, dat de stichting HKZ gebruik maakt
van een instellingssubsidie. Perspekt is van mening dat het toekennen
van een instellingssubsidie oneerlijke concurrentie met zich
meebrengt. Ik wil u het volgende hierop antwoorden. Certificerende
instituten zoals INK, NIAZ en Perspekt hebben niet eenzelfde functie
als de stichting HKZ. HKZ staat ten dienste aan certificering en richt
zich alleen op het opstellen en onderhouden van beoordelingseisen. HKZ
kijkt welke verschillende normen (normen verantwoorde zorg, ISO 9001,
veiligheidsnormen) er binnen een branche gehanteerd worden of van
toepassing zijn op een branche. Deze normen worden geharmoniseerd tot
één kader, welke de instellingen binnen de branche kunnen gebruiken om
tot certificering over te gaan.
Daartoe hanteert HKZ een werkwijze waarbij financiers
(zorgverzekeraars, zorgkantoren of gemeenten), aanbieders van zorg en
vertegenwoordigers van cliënten direct zijn betrokken.
Een belangrijk verschil is dat HKZ zelf niet certificeert, maar dit
overlaat aan certificerende instellingen die marktconform
functioneren. Zij bieden alleen het geharmoniseerde kader. Een
organisatie als Perspekt daarentegen ontwikkelt zelf de eigen
standaarden en voert ook met eigen auditors, die zij zelf opleidt,
accreditatie van zorginstellingen uit. Anders dan HKZ ontvangen
certificerende instellingen bovendien rechtstreeks inkomsten uit het
accrediteren van instellingen.
Ons standpunt is dat de zorg gediend is met geharmoniseerde eisen
waaraan kwaliteitssystemen van zorginstellingen voldoen. Met deze
eisen wordt het publieke belang van een goede kwaliteit en veiligheid
van zorg gediend. Waar mogelijk organiseren en financieren
veldpartijen dit zelf.
De komende jaren wordt de VWS-subsidie voor cure en care aan HKZ
stopgezet zoals ik u ook in antwoord op de vragen van Jan de Vries
(2009208566) heb toegelicht. Een ondersteuning vanuit de overheid met
subsidie zullen wij voor de komende jaren toespitsen op die terreinen
in de zorg die zonder steun erg kwetsbaar zijn.
Ik vertrouw erop dat ik u met het bovenstaande afdoende heb
geïnformeerd.
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport