4. Stand van zaken innovatiebeleid in de zorg
Stand van zaken innovatiebeleid in de zorg
Kamerstuk, 19 augustus 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
MEVA-CB-U-2939489
19 augustus 2009
Geachte voorzitter,
Met het innovatiebeleid in de zorg zijn de afgelopen maand belangrijke
stappen gezet.
Op verzoek van uw Kamer zend ik u hierbij mede namens de
Staatssecretaris de stand van zaken rond het innovatiebeleid in de
zorg. Eerder spraken wij hierover tijdens het Algemeen Overleg
arbeidsmarktbeleid en innovatie van 4 februari 2009. In de brief met
nadere antwoorden die ik u stuurde op 19 maart 2009 gaf ik u de stand
van zaken op dat moment. Ook reageer ik met deze brief op de motie
Koser Kaya (Kamerstuk 31 700, nr. 62).
Met deze brief stuur ik u de visie van het Zorginnovatieplatform (ZIP)
"Inspiratie voor innovatie". In deze visie vindt u de focus en de rol
die het platform de komende jaren zal spelen. Het versnellen van
innovatie in de zorg is een collectieve opgave. Het ZIP draagt hieraan
bij door verantwoordelijke partijen aan te jagen, te verbinden en te
mobiliseren om zich mede in te zetten voor de maat-schappelijke
opgaven in de zorg. Het platform richt zich op innovaties die
bij-dragen aan een duurzaam gezondheidssysteem om daarmee het welzijn
en de welvaart van de bevolking te verhogen. De focus ligt daarbij op
chronisch zieken en ouderen. Innovaties die het ZIP aanjaagt en
versnelt moeten bijdragen aan de volgende thema's:
1 de mens meer centraal: verbeteren positie van patiënten en
professionals;
2 meer toepassen van mogelijkheden ICT en technologie;
3 slimmer organiseren en meer ondernemerschap in de zorg.
De visie gaat uitgebreider in op de activiteiten die het ZIP daarvoor
onderneemt.
Financieel instrumentarium
Het ZIP heeft een financieel instrumentarium ontwikkeld om
activiteiten aan te jagen die bijdragen aan de missie. Enerzijds wil
het ZIP met dit instrumentarium kennisontwikkeling en samenwerking
stimuleren. Met Zorginnovatievouchers kunnen zorgaanbieders en
ondernemers kennis en expertise inkopen.
Zorginnovatieprestatiecontracten maken het voor 10 tot 35 partijen
mogelijk om meerjarig in een samenwerkingsverband te innoveren.
Anderzijds wil het ZIP met gerichte calls het veld stimuleren om te
experimenteren en innovaties verder op te schalen. Ik stel voor de
periode tot en met 2012 95 miljoen euro beschikbaar voor dit
financieel instrumentarium. Organisaties kunnen vanaf 15 juli 2009
gebruik maken van deze instrumenten.
In de praktijk is het lastig om innovaties duurzaam in zorgprocessen
te implemen-teren. Het is belangrijk om de belemmeringen te kennen en
te benoemen. Vanuit verschillende invalshoeken zijn eerdere
inventarisaties gemaakt van de belem-meringen. De visie van het ZIP
brengt de obstakels voor innovatie in de zorg in kaart, verdeeld over
3 hoofdgroepen:
1. Schotten in de financiering en organisatie van de zorg.
2. Weerstand tegen vernieuwing.
3. Leiderschap en ondernemerschap.
Ik hanteer deze indeling in de belemmeringen de komende jaren om ze
aan de hand van concrete voorbeelden gericht bij de verschillende
betrokken partijen te agenderen. De eerder genoemde instrumenten
pakken deze belemmeringen ook aan. Naast de specifieke instrumenten
voor innovatie draagt het beleid rond transparantie, kwaliteit, het
verminderen van bureaucratie, vrije prijsvorming ziekenhuiszorg,
cliëntrechten, preventie, cliëntvolgende bekostiging voor mensen die
langdurig van zorg afhankelijk zijn en de functionele bekostiging voor
chronisch zieken ook bij aan de verbetering van de zorg en het
wegnemen van belemmeringen.
Zorginnovatiewijzer
Het CVZ, de NZa en ZonMw hebben naar aanleiding van de motie Schippers
(Kamerstuk 30 800, nr. 92) een gezamenlijk loket ingericht, de
Zorginnovatie-wijzer (ZIW). De officiële opening van de ZIW heeft
plaats gevonden met de lancering van haar website op het landelijk
event van het ZIP (www.zorginnovatiewijzer.nl). De ZIW geeft aan
zorginnovatoren voorlichting over bestaande regelingen zodat
zorginnovaties sneller tot stand komen. De ervaringen met het loket
moeten uitwijzen of en waar de bestaande regelingen hiaten ver-tonen
waardoor zorginnovaties onvoldoende van de grond komen of vroegtijdig
sneuvelen.
De ZIW komt in het najaar van 2009 met een rapportage over het
resultaat van de adviezen bij de binnengekomen informatievragen en een
analyse van de gesignaleerde belemmeringen. De ZIW beschrijft in deze
najaarsrapportage tevens de verstrekte adviezen en bereikte resultaten
bij de door het ZIP overgedragen projecten.
ZIP-event
Op het goed bezochte landelijk event van het ZIP op 24 juni 2009 zijn
de visie van het ZIP en de financiële instrumenten gepresenteerd. De
ZIW lanceerde haar website. Op het event presenteerden ook de
verschillende regionale innovatie-netwerken zich en was er in de vorm
van workshops en innovatietafels veel ruimte voor deelnemers om met
elkaar te spreken en van elkaar te leren.
Op het event ontvingen wij een initiatief van zes marktpartijen over
de toepassing van e-health. Menzis, Achmea, TNO, Philips, KPN en
Rabobank roepen in het manifest op om e-health op te schalen. Zij zien
een belangrijke rol voor e-health en zorg op afstand in de toekomst.
Tegenover de mogelijkheden die ons land kent om e-health naar een
hoger niveau te tillen staan eveneens barrières die dit bemoeilijken.
Daarvoor roepen zij een open nationaal platform in het leven, dat
samen met het ZIP de mogelijkheden van e-health optimaal benut. De
markt-partijen verwachten dat de samenwerking tussen marktpartijen
leidt tot het maken van gezamenlijke afspraken en daarmee tot een
doorbraak van e-health en Nederland in een voorhoedepositie plaatst.
Andere partijen zijn welkom zich aan te sluiten. In oktober 2009 is
een agenda gereed.
Voor een uitgebreider verslag van het event verwijs ik u graag naar
www.zorginnovatieplatform.nl
Met deze brief voldoe ik aan uw verzoek om u te informeren over de
stand van zaken van het innovatiebeleid in de zorg.
Hoogachtend,
de Minister en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport,
dr. A. Klink en drs. J. Bussemaker
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport