Beantwoording Kamervragen over flitskrediet
Betreft: Vragen van het lid Karabulut (SP) over flitsleningen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de schriftelijke vragen van
het lid Karabulut (SP) over de groei van flitsleningen per sms en
internet.
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
Wouter Bos
Antwoorden naar aanleiding van schriftelijke vragen van het lid Karabulut
(SP) over flitsleningen (ingezonden 13 juli 2009, nr. 2009Z13845).
1
Wat is uw reactie op het bericht `Even EUR 500 lenen met een
sms'je'?
2
Deelt u de mening dat het zorgelijk is dat het aantal aanbieders van
minikrediet per sms blijkbaar in zeer korte tijd is gegroeid van één
naar vier aanbieders in Nederland? Hoe verklaart u de groei van het
aantal aanbieders van flitsleningen? Hoeveel flitsleningen per sms
en/of internet zijn de afgelopen jaren verstrekt, aan hoeveel
personen?
Vraag 1 en 2
Zoals eerder toegezegd heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau
(research voor beleid) onderzoek gedaan naar de kostenstructuur van
aanbieders van flitskredieten. Dit onderzoek is sinds kort gereed. Ik
zal uw Kamer binnenkort het gehele onderzoek met een reactie doen
toekomen. De eerste aanbieder van flitskrediet in Nederland is de in
het bedoelde artikel in het Financieel Dagblad genoemde aanbieder.
Deze aanbieder begeeft zich sinds het midden van het jaar 2007 op de
Nederlandse markt. Tussen januari en augustus 2008 zijn daar nog vijf
aanbieders bijgekomen. De bedrijven die zich op de Nederlandse
markt begeven bevinden zich over het algemeen nog in de startfase van
hun bedrijfsvoering. Uit de gegevens die de aanbieders aan het
onderzoeksbureau hebben verstrekt, wordt afgeleid dat in Nederland in
totaal naar schatting rond de 25.000 flitskredieten via internet of
sms worden verstrekt. De gemiddelde leensom ligt rond de EUR 230.
3
Herinnert u zich uw toezegging over het verkorten van de
krediettermijn waarvoor de kredietregels van toepassing zijn van drie
maanden tot één maand? Deelt u de mening dat voorgenoemde
maatregel geen effect heeft op het terugdringen van de flitsleningen
per sms? Zo ja, welke consequentie verbindt u hieraan? Zo neen, waarom
niet?
4
Deelt u de mening dat de flitsleningen die aan Nederlandse
particulieren worden aangeboden via internet of sms met zeer hoge
behandelingskosten die neerkomen op een rentepercentage van 600% per
jaar, onwenselijk zijn en moeten worden uitgebannen? Zo ja, bent u
bereid deze flitsleningen via internet of sms onder wettelijk toezicht
te brengen alsmede de wettelijk vastgestelde rentepercentages op hen
van toepassing te laten zijn? Zo nee, vindt u flitsleningen per sms of
internet waarbij absurd hoge rentepercentages worden gehanteerd,
normaal en wenselijk?
Vraag 3 en 4
Elke lening waarbij absurd hoge rentepercentages worden gehanteerd
vind ik abnormaal en onwenselijk. De bedoeling van het eerder genoemde
onderzoek was juist om uit te vinden of de door de aanbieders van
flitskredieten gehanteerde rente/kostenpercentages in verhouding zijn.
Met flitskredieten worden alle kredieten bedoeld die voor een korte
periode (doorgaans minder dan een maand) worden aangegaan. Deze
kredieten vallen op dit moment niet onder de Wet op het
Consumentenkrediet (hierna: Wck) en het financieel toezicht van de Wet
op het financieel toezicht (hierna: Wft). Zoals in het bericht `Even
EUR 500 lenen met een sms'je' is aangegeven wordt bij de implementatie
van de richtlijn voor consumentenkrediet ook aandacht besteed aan
flitskredieten. Het wetsvoorstel ter implementatie van deze richtlijn
wordt dit najaar voor advies aan de Raad van State voorgelegd. Per 11
juni 2010 moet dit wetsvoorstel in werking treden. Zonder op de
ministerraads- en parlementaire behandeling van dit wetsvoorstel
vooruit te willen lopen, kan ik in deze beantwoording in ieder geval
ingaan op de eisen die de richtlijn stelt. De richtlijn heeft onder
andere als gevolg dat vanaf 11 juni 2010 ook leningen zoals
flitskrediet onder het financieel toezicht van de Wft gaan vallen.
Alle consumentenkredieten ongeacht looptijd vallen straks onder
financieel toezicht. Dat betekent dat de regels voor kredietreclame,
precontractuele informatieverstrekking, inhoud van de
kredietovereenkomst en beoordeling van de kredietwaardigheid ook gaan
gelden voor deze kredieten. Deze aanscherping van het toezicht zal met
name door meer transparantie al een verbetering van de bescherming
opleveren voor consumenten. Zo moet straks het jaarlijks
kostenpercentage al worden vermeld in de precontractuele informatie
die de consument geruime tijd vóór het aangaan van de overeenkomst
moet ontvangen. De richtlijn regelt echter niets over de toepassing
van bijvoorbeeld een maximumkredietvergoeding (zoals die nu geldt van
18%), dat blijft een nationale bevoegdheid. Zoals hierboven aangegeven
zal ik u binnenkort het eerder genoemde onderzoek inclusief een
reactie doen toekomen. In die reactie zal ik aangeven of de
maximumkredietvergoeding ook wordt toegepast op flitskredieten.
`Even EUR 500 lenen met een sms'je' - Financieel Dagblad - 9 juli
2009.
Kamerstukken II 2007/08, 24 515, nr. 140, blz. 10.
Hoewel het onderzoeksbureau bij één van deze vijf aanbieders niet
in staat was om de eigenaar/beheerder te bereiken of de activiteiten
van het bedrijf vast te stellen.
Kamerstuk 24 515 nr. 119.
Aanhangsel Handelingen nrs. 31, 32 en 33, vergaderjaar 2007-2008.
Richtlijn nr. 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van
23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot
intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad (PbEU L 133/66).
Ministerie van Financiën