Openbaar Ministerie


* >Nieuwe campagne Dode Hoek

Nieuwe campagne Dode Hoek

19 augustus 2009 - Bureau Verkeershandhaving OM

Ondanks de komst van de dodehoekspiegel en uitgebreide voorlichting vallen nog elk jaar dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden door dode hoek ongevallen. Jaarlijks komen ongeveer 12 fietsers om het leven bij een ongeval met een rechtsafslaande vrachtauto.

Dit een onderzoek door de SWOV van 2008 blijkt dat de ongevallen heel vaak zonder specifieke aanleiding plaatsvinden. Ze gebeuren zowel op kruisingen als rotondes, met en zonder verkeerslichten. Fietsers en chauffeurs zijn meestal ter plekke bekend, de betrokken fietsers luisteren bijna nooit naar mp3-spelers en de weersomstandigheden zijn niet extreem. De aanpak van de dode hoek ongevallen richt zich daarom op alle aspecten van de verkeersveiligheid (gedrag, voertuig, infrastructuur).

Eén van die maatregelen is de publiekscampagne Blijf uit de Dode Hoek. De afgelopen jaren was de campagne vooral gericht op kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsende kinderen en scholieren. Dit jaar richt de campagne zich meer op iedereen en vooral fietsers. De campagne wil de kennis over de dode hoek versterken: waar zit de dode hoek en hoe moet ik uit de dode hoek blijven? Op de website www.dodehoek.nl staan zoveel mogelijk praktische tips over het (her)kennen en vermijden van risico's en de eigen verantwoordelijkheid van fietsers. Ook is de folder 'Blijf uit de dode hoek' beschikbaar.