* >Nieuwe campagne Dode Hoek
Nieuwe campagne Dode Hoek
19 augustus 2009 - Bureau Verkeershandhaving OM
Ondanks de komst van de dodehoekspiegel en uitgebreide voorlichting
vallen nog elk jaar dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden door
dode hoek ongevallen. Jaarlijks komen ongeveer 12 fietsers om het
leven bij een ongeval met een rechtsafslaande vrachtauto.
Dit een onderzoek door de SWOV van 2008 blijkt dat de ongevallen heel
vaak zonder specifieke aanleiding plaatsvinden. Ze gebeuren zowel op
kruisingen als rotondes, met en zonder verkeerslichten. Fietsers en
chauffeurs zijn meestal ter plekke bekend, de betrokken fietsers
luisteren bijna nooit naar mp3-spelers en de weersomstandigheden zijn
niet extreem. De aanpak van de dode hoek ongevallen richt zich daarom
op alle aspecten van de verkeersveiligheid (gedrag, voertuig,
infrastructuur).
Eén van die maatregelen is de publiekscampagne Blijf uit de Dode Hoek.
De afgelopen jaren was de campagne vooral gericht op kwetsbare
verkeersdeelnemers als fietsende kinderen en scholieren. Dit jaar
richt de campagne zich meer op iedereen en vooral fietsers. De
campagne wil de kennis over de dode hoek versterken: waar zit de dode
hoek en hoe moet ik uit de dode hoek blijven? Op de website
www.dodehoek.nl staan zoveel mogelijk praktische tips over het
(her)kennen en vermijden van risico's en de eigen verantwoordelijkheid
van fietsers. Ook is de folder 'Blijf uit de dode hoek' beschikbaar.
Openbaar Ministerie