Gemeente Venray


18 augustus 2009

Klachtbehandeling gemeente Venray scoort goed

Burgemeester en Wethouders van Venray hebben het jaarverslag Klachtbehandeling 2008 vastgesteld. Hierin geeft de gemeente aan hoeveel klachten er zijn ontvangen, waar deze klachten over gingen en hoe ze zijn opgelost. Uit het verslag blijkt dat de klachtbehandeling van de gemeente Venray goed scoort.

Mensen dienen een klacht in omdat ze vinden dat ze door een medewerker van de gemeente Venray niet netjes zijn behandeld. Het gaat hierbij om `de beleving' van een gebeurtenis. Ook in 2008 heeft de gemeente ten aanzien van deze klachten sterk ingezet op het in een vroeg stadium oplossen of verminderen van klachten. Dit heeft ertoe geleid dat van de in totaal 100 ontvangen klachten er 83 op informele wijze tot tevredenheid van de klager konden worden opgelost. In 2008 waren de drie meest voorkomende informeel opgeloste klachten:
* het geen of niet tijdig antwoord krijgen op een vraag
* herhaalde verzoeken om actie te ondernemen of hierin te bemiddelen
* onvolledige, onjuiste of niet tijdige informatieverstrekking.

Formeel behandelde klachten

Omdat er 83 klachten op informele wijze zijn opgelost, bleven er in 2008 17 formele klachten over. 11 hiervan zijn in behandeling genomen. Van de in behandeling genomen klachten konden er 2 alsnog worden opgelost. Van de overige 9 klachten zijn er 3 terecht, 1 gedeeltelijk terecht en 5 niet terecht bevonden. 6 klachten zijn niet als klacht in behandeling genomen, omdat via een andere procedure op de inhoud is ingegaan. De drie meest voorkomende formeel behandelde klachten waren:
* het niet correct nakomen van afspraken en toezeggingen
* het niet behoorlijk te woord zijn gestaan of behandeld zijn
* het niet tevreden zijn over informatieverstrekking.

Geen onderzoek door Nationale Ombudsman

Is de klager niet tevreden over de behandeling van zijn klacht, dan kan deze de Nationale Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. In 2008 hebben drie klagers hiervan gebruik gemaakt. Geen van deze verzoeken hebben tot een onderzoek geleid. Daarnaast heeft de Nationale Ombudsman twee verzoeken naar de gemeente doorgestuurd, omdat deze klachten niet eerst bij de gemeente waren ingediend.

Het jaarverslag klachtbehandeling 2008 staat zeer spoedig op www.venray.nl.