Tweede Kamer der Staten Generaal

PvdA wil knelpunten wandelpaden oplossen

De PvdA wil een impuls geven aan het wandelbeleid. De aanleg van nieuwe infrastructuur kan soms vernietigend uitwerken op de wandelverbindingen. Dat moet veranderen. Daarom brengt PvdA Tweede-Kamerlid Lutz Jacobi samen met Maarten Goorhuis van de Pieterpadorganisatie en Ineke van Gent(Groen Links) donderdag 20 augustus een bezoek aan de omgeving Winsum-Garnwerd. Op woensdag 26 augustus volgt een bezoek aan het Pieterpad in de regio midden Limbug.

Door de aanleg van de A73, de N280 en de zogeheten Oosttanget Roermond, is het hele gebied ten oosten van Roermond in drie compartimenten opgeknipt die voor de wandelaar onderling niet verbonden zijn. Dit werkt dramatisch uit op de mogelijkheden voor de inwoners van Roermond en van het gebied ten oosten daarvan om een ommetje te wandelen. Voor het Pieterpad betekent het dat een noord-zuid verbinding ten oosten van Roermond nauwelijks mogelijk is, terwijl de aanleg van de A73 de huidige verbinding via Roermond eveneens zeer onaantrekkelijk heeft gemaakt.

Een mogelijke oplossing is het bieden van planologische bescherming van lange afstand wandelpaden en streekpaden. Op deze manier kan de initiatiefnemer de plicht worden opgelegd deze paden te herstellen of zorg te dragen voor een gelijkwaardige verbinding op een andere plaats in de nabijheid.

Een andere optie is het standaard maken van een inventarisatie van de wandelverbindingen in een gebied bij de aanleg van infrastructuur te maken en ervoor zorg te dragen dat niet alleen auto en fietsverbindingen worden hersteld, maar ook wandelverbindingen. Paden die deel uitmaken van het landelijk netwerk zouden daarbij wellicht een hogere prioriteit moeten krijgen.

In Groningen is de situatie anders. Daar zijn wandelaars in de loop der jaren enerzijds door boeren verdreven van oude historische kerkepaden over boerenland, en is anderzijds de verkeersdruk over destijds relatief rustige asfaltwegen dusdanig toegenomen dat het nu onaantrekkelijk en soms zelfs onveilig is geworden om langs deze wegen te lopen. Ook hier zou een zekere planologische bescherming helpen. Wanneer wandelverbindingen worden opgeheven zouden er nieuwe alternatieve verbindingen gecreëerd moeten worden, en wanneer rustige landwegen die onderdeel uitmaken van een wandelverbinding verworden tot sluipwegen of verbindingsroutes zou ook dan een alternatief voor de wandelaar gecreëerd moeten worden, en wanneer dat niet mogelijk is, dan toch op zijn minst een veilig voetpad naast de weg moeten worden gerealiseerd. Het ligt voor de hand om de gemeente hiervoor verantwoordelijk te maken.


----------



Tweede Kamer der Staten Generaal