Actueel vakbondsnieuws politie
18 augustus 2009
ACP wil aanvulling op A-onderzoeken
De AIVD voert veiligheidsonderzoeken uit naar politiemensen die een
vertrouwensfunctie bij de politie willen bekleden. De ACP wil een
aanvulling op de huidige procedure rond A-onderzoeken. Voor de
bespreking hiervan is een format naar de minister van Binnenlandse
Zaken (BZK) gestuurd.
Voor sommige (vertrouwens)functies bij de politie word je onderworpen
aan een veiligheidsonderzoek door de AIVD.
In het Politiebericht van augustus stond een artikel over de "ins en
outs van A-onderzoeken", uitgevoerd door de AIVD. De ACP is enige
tijd geleden door de AIVD uitgenodigd voor een bijeenkomst waar
inzicht werd gegeven over de wijze waarop de AIVD deze onderzoeken
verricht.
Los van deze procedure is de ACP van mening dat de politie als
"werkgever" meer kan doen om collega's die een A-functie (gaan)
vervullen meer en beter te informeren. Ook is de ACP van mening dat de
werkgever in het HRM-beleid meer rekening dient te houden met de
gevolgen van een A-onderzoek. De ACP heeft om die reden een voorstel
aan de Minister van BZK gestuurd om te bespreken in het landelijk
overleg (CGOP).
In het voorstel staan nieuwe of aanvullende punten op de huidige
procedure van A-onderzoeken:
1. Informatie voorziening bij indiensttreding
In de sollicitatieprocedure bij de politie dient standaard opgenomen
te worden dat het mogelijk is dat iemand in zijn/haar loopbaan een
functie gaat vervullen die een "Verklaring van geen bezwaar" (VGB)
vereist. Dit kan gaan om algemene informatie over het A- onderzoek en
de globale werkwijze.
2. Informatie voorziening gekoppeld aan vacature c.q. bij sollicitatie
naar A-functie
Bij functies waarvoor een A-onderzoek is vereist dient deze vereiste
in de toekomst opgenomen te worden in de vacaturestelling. Tevens
wordt ongevraagd informatie gegeven over de A-procedure. Het gaat dan
o.a. over de procedure, werkwijze, uitvoering, termijn van onderzoek,
betrokkenheid partner, derden, etc. Ook dient de AIVD duidelijk te
maken op welke wijze zij informatie verzamelt en welke bevoegdheden
zij daarvoor heeft.
3. Loopbaan gevolgen niet afgeven VGB
Het niet afgeven van de "Verklaring van geen bezwaar" (VGB) kent
globaal 2 weigeringsgronden. De eerste is het ontbreken van "voldoende
waarborgen". De tweede weigeringsgrond betreft het feit dat er sprake
is van "onvoldoende gegevens" om tot het afgeven van een VGB over te
gaan. In beide gevallen zal voor de ambtenaar een passende functie
gevonden moeten worden waaraan geen A-onderzoek is verbonden. Hierover
dienen beleidsmatig eenduidige afspraken gemaakt te worden.
4. Tewerkstelling c.q. plaatsing A-functie voor afronding A-onderzoek
In de afgelopen jaren is het voorgekomen dat medewerkers reeds te werk
werden gesteld op de A-functie voor afronding van het A-onderzoek. Dit
heeft in een aantal gevallen geleid tot ingrijpende gevolgen voor de
ambtenaar en werkgever indien bleek dat de "Verklaring van geen
bezwaar" (VGB) niet werd afgegeven. Dit is een onwenselijke situatie
voor zowel de ambtenaar als de werkgever. De ACP is van mening dat
deze werkwijze niet gewenst is en wil daarover landelijk een afspraak
maken in het overleg met de Minister van BZK.
5. Bezwaar- en beroepsprocedures
De ambtenaar die onderworpen wordt aan een A-onderzoek dient
voorafgaande aan de procedure geïnformeerd te worden over de bezwaar-
en beroepsmogelijkheden die aan de procedure verbonden zijn.
6. Rol korpsbeheerder
De korpsbeheerder heeft in deze procedure een bijzondere rol/positie.
Naast de formele werkgevers verantwoordelijkheid naar de korpschef
past wat ons betreft bijzondere aandacht voor deze procedures. Het
gaat dan enerzijds om de te nemen formele besluiten jegens de
ambtenaar en anderzijds om de gevolgen bij het niet afgeven van de
"Verklaring van geen bezwaar" (VGB). De korpsbeheerder dient inzicht
te hebben in zijn/haar rol, verantwoordelijkheden en bevoegdheden in
deze procedure. Er dient op landelijk niveau vastgesteld te worden op
welke wijze de korpsbeheerder op een adequate wijze invulling aan deze
rol dient te geven.
7. Lijst functies gewijzigd
Door het Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) wordt periodiek een
lijst met A-functie voor de politie vastgesteld. De ACP is van mening
dat, gezien de impact die een dergelijk onderzoek heeft, het aantal
aan te wijzen A-functie zo klein mogelijk moet zijn.
Tot slot wil de ACP in dit kader ook met de Minister van BZK overleg
over de "Wet verruiming screening" . Het gaat dan met name om de
gevolgen voor de privacy en rechtspositie van politiemensen. De
verdere internationalisering van de arbeidsmarkt, diversiteit van het
personeelsbestand ondervinden gevolgen van deze procedures.
Over de uitkomsten/resultaten houden we je uiteraard op de hoogte.
---
Politiebond ACP