Succesvol taalonderwijs in Den Helder op: 2009-08-18
Het taalonderwijs in de zogeheten schakelklassen is een succes: de
taalprestaties van de leerlingen gaan omhoog en leerlingen stromen na
het basisonderwijs vaker door naar een hoger onderwijsniveau in het
voortgezet onderwijs. Ook in Den Helder worden positieve resultaten
geboekt. Vanaf dit schooljaar groeit het aantal schakelklassen daarom
van vijf naar acht.
In een schakelklas krijgen kinderen gedurende een jaar taalonderwijs
om hun achterstanden weg te werken. Uit onderzoek blijkt dat de
taalprestaties van leerlingen in deze schakelklassen omhoog gaan.
Aantal schakelklassen uitgebreid
Ook in Den Helder worden positieve resultaten geboekt met
schakelklassen. Uit scores op taaltoetsen blijkt dat leerlingen door
het volgen van een schakelklas op een hoger taalontwikkelingsniveau
worden gebracht. Dankzij het succes in Den Helder wordt met ingang van
dit schooljaar gestart met drie extra `0-variant' schakelklassen.
Daarmee groeit het aantal schakelklassen in Den Helder van vijf naar
acht.
Drie soorten schakelklassen
In Den Helder kennen we drie soorten schakelklassen.
o De `0-variant' is voor kinderen van 4 tot 6 jaar. Zij volgen een
jaar extra taalonderwijs in een kleine groep. Dit extra taalonderwijs
loopt parallel met de eigen jaargroep. Een kind kan daardoor dus
gewoon in de eigen klas blijven. In Den Helder waren er drie 0-variant
schakelklassen, met ingang van dit schooljaar zijn dat er zes.
o De `kopklas-variant' is voor kinderen van 11 t/m 13 jaar. Deze
variant is de schakel tussen het basisonderwijs en voortgezet
onderwijs. Het gaat om leerlingen die na groep 8, gezien hun
cognitieve niveau hoger door kunnen stromen, maar belemmerd worden
door een taalachterstand.
o Daarnaast kennen we nog de `Centrale Opvang Klas' voor kinderen
tussen de 6 en 12 jaar die niet of nauwelijks in het Nederlands
aanspraakbaar zijn. Het gaat hier om kinderen die vanuit een ander
land naar Nederland zijn verhuist. Gedurende een jaar volgen zij extra
taalonderwijs om vervolgens weer in te stromen in het reguliere
basisonderwijs.
Positieve effecten
Uit onderzoek van ITS en het SCO-Kohnstamm Instituut blijkt dat de
taalprestaties van leerlingen in deze schakelklassen omhoog gaan.
Leerlingen die deelnemen aan een Kopklas (tussen basisschool en
voortgezet onderwijs) gaan bijvoorbeeld veel vaker naar een hoger
schooltype in het voortgezet onderwijs. Dankzij deze positieve
effecten blijven gemeenten geld van het rijk ontvangen voor
schakelklassen. Nieuws dat op 24 juni 2009 zelfs de voorpagina van de
Volkskrant haalde.
Gemeente Den Helder