Gemeente Den Helder

Succesvol taalonderwijs in Den Helder op: 2009-08-18

Het taalonderwijs in de zogeheten schakelklassen is een succes: de taalprestaties van de leerlingen gaan omhoog en leerlingen stromen na het basisonderwijs vaker door naar een hoger onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Ook in Den Helder worden positieve resultaten geboekt. Vanaf dit schooljaar groeit het aantal schakelklassen daarom van vijf naar acht.

In een schakelklas krijgen kinderen gedurende een jaar taalonderwijs om hun achterstanden weg te werken. Uit onderzoek blijkt dat de taalprestaties van leerlingen in deze schakelklassen omhoog gaan.

Aantal schakelklassen uitgebreid
Ook in Den Helder worden positieve resultaten geboekt met schakelklassen. Uit scores op taaltoetsen blijkt dat leerlingen door het volgen van een schakelklas op een hoger taalontwikkelingsniveau worden gebracht. Dankzij het succes in Den Helder wordt met ingang van dit schooljaar gestart met drie extra `0-variant' schakelklassen. Daarmee groeit het aantal schakelklassen in Den Helder van vijf naar acht.

Drie soorten schakelklassen
In Den Helder kennen we drie soorten schakelklassen. o De `0-variant' is voor kinderen van 4 tot 6 jaar. Zij volgen een jaar extra taalonderwijs in een kleine groep. Dit extra taalonderwijs loopt parallel met de eigen jaargroep. Een kind kan daardoor dus gewoon in de eigen klas blijven. In Den Helder waren er drie 0-variant schakelklassen, met ingang van dit schooljaar zijn dat er zes. o De `kopklas-variant' is voor kinderen van 11 t/m 13 jaar. Deze variant is de schakel tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het gaat om leerlingen die na groep 8, gezien hun cognitieve niveau hoger door kunnen stromen, maar belemmerd worden door een taalachterstand.
o Daarnaast kennen we nog de `Centrale Opvang Klas' voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar die niet of nauwelijks in het Nederlands aanspraakbaar zijn. Het gaat hier om kinderen die vanuit een ander land naar Nederland zijn verhuist. Gedurende een jaar volgen zij extra taalonderwijs om vervolgens weer in te stromen in het reguliere basisonderwijs.

Positieve effecten
Uit onderzoek van ITS en het SCO-Kohnstamm Instituut blijkt dat de taalprestaties van leerlingen in deze schakelklassen omhoog gaan. Leerlingen die deelnemen aan een Kopklas (tussen basisschool en voortgezet onderwijs) gaan bijvoorbeeld veel vaker naar een hoger schooltype in het voortgezet onderwijs. Dankzij deze positieve effecten blijven gemeenten geld van het rijk ontvangen voor schakelklassen. Nieuws dat op 24 juni 2009 zelfs de voorpagina van de Volkskrant haalde.