Gemeente Assen
Wmo-cliënten tevreden over dienstverlening
Assen, 18 augustus 2009
Assen scoort een dikke voldoende op de klantentevredenheid van de Wmo
(Wet maatschappelijke ondersteuning). Wmo-cliënten gaven een gemiddeld
rapportcijfer van 7,4 voor de uitvoering van de Wmo. Assen scoort
hiermee iets boven het landelijke gemiddelde. Dit is de uitkomst van
het jaarlijkse vergelijkende onderzoek naar de uitvoering van de Wmo.
Het onderzoeksbureau SGBO voerde het onderzoek uit en vergeleek de
resultaten met andere gemeenten. Het onderzoek werd uitgevoerd in de
periode januari-mei 2009. In totaal werden 1020 vragenlijsten
verstuurd. Hiervan kwamen 465 ingevulde formulieren retour.
Voor de aanvraagprocedure kreeg Assen gemiddeld een 7,8. Ruim 95% is
tevreden over de tijd die genomen wordt voor de aanvraag. Iets minder
tevreden is men over de wachttijd op de gevraagde voorzieningen (83%).
Mensen die hulp bij het huishouden ontvangen, beoordelen deze
gemiddeld met het rapportcijfer 7,8. Dit is ongeveer gelijk aan het
landelijke gemiddelde. Zij zijn tevreden over de keuzemogelijkheden
voor verschillende zorgorganisaties (86%). Wat betreft de organisatie
van de hulp bij het huishouden is men vooral tevreden over de planning
van de hulp (94%). Over de vervanging bij ziekte zegt 76% tevreden te
zijn.
Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen is 7,5. Ook dat is iets boven het
landelijke gemiddelde. Het meest tevreden is men over de 'scootmobiel'
(92%). Het minst tevreden is men over de 'verhuiskostenvergoeding'
(70%). Het rapportcijfer voor het collectief vervoer binnen Assen
bedraagt 7,4. Bij andere gemeenten is dat 6,7.
De gemeente Assen gebruikt de uitkomsten van het onderzoek om de
dienstverlening verder te optimaliseren.