1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Plesmanweg 1-6
Binnenhof 4 2597 JG Den Haag
2513 AA Den Haag Postbus 20901 2500 EX Den
Haag
T 070 351 6171
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/2790
Uw kenmerk
-
Datum 18 augustus 2009
Onderwerp Stand van zaken aanwijzingsprocedure Rotterdam Airport Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
Met deze brief wil ik u graag informeren over de vorderingen in de
aanwijzingsprocedure Rotterdam Airport.
Bij brief van 20 maart 2008 (kenmerk VenW/DGTL-2008/415) heb ik uw Kamer
laatstelijk geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de lopende
aanwijzingsprocedure voor Rotterdam Airport. Ik heb u destijds gemeld dat ik op
grond van het bestuurlijk overleg over het voorontwerp van het
aanwijzingsbesluit en op grond van de twee adviezen van de heer Van Heijningen,
de initiatiefnemer heb verzocht het eerder in 2006 door het bevoegd gezag
aanvaarde Milieueffectrapport (MER) deels te herzien.
In de loop van 2008 is het Milieueffectrapport (MER) herzien. Na ontvangst van de
brief van de gemeente Schiedam dd. 24 juni 2008 (kenmerk 08UIT08431) is in
overleg met de wethouder van Schiedam en de andere betrokken bestuurders uit
de regio besloten een extra bestuurlijk overleg te houden. In dat overleg zijn
afspraken gemaakt over het vervolg van de formele bestuurlijke afstemming.
In de tweede helft van 2008 is het herziene Milieueffectrapport (MER) opgeleverd,
getoetst en verfijnd. Op 22 december 2008 is het MER door mij aanvaard, in
overeenstemming met mijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer. Een belangrijk element van de herziening van het MER betreft een
nieuwe, additionele variant zonder uitbreiding van het aantal nachtbewegingen
ten opzichte van de referentievariant. Hiermee is, conform het advies van de
"Commissie van Heijningen", tegemoet gekomen aan de zorgen van de regio met
betrekking tot het nachtgebruik.
Op grond van het bestuurlijk overleg over het voorontwerp in 2007 en op basis
van het uitgewerkt advies van de "Commissie Van Heijningen" (oktober 2008) en
de resultaten van het herziene Milieueffectrapport (MER) heb ik, in
overeenstemming met mijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer, het voorontwerp aanwijzingsbesluit aangepast.
a
agina 1 van 3
P
Op 14 januari 2009 heb ik opnieuw bestuurlijk overleg gevoerd. In dat overleg Datum
stond het nader uitgewerkte advies van oktober 2008 dat Gedeputeerde Van -
Heijningen, mede namens de andere bestuurders uit de regio, heeft uitgebracht Ons kenmerk
en een nieuw concept voorontwerp centraal. VenW/DGLM-2009/2790
Het voorontwerp vergezeld van het herziene Milieueffectrapport (MER) en de brief
met de reactie van het bevoegd gezag op het advies van de Commissie Van
Heijningen is medio februari toegezonden aan alle overlegpartners. Conform
artikel 19 van de Luchtvaartwet is aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland en
aan de gemeenteraden van Lansingerland, Rotterdam en Schiedam gevraagd
naar hun standpunt ten aanzien van het voorgenomen besluit.
Met inachtneming van de gedurende het bestuurlijk proces gemaakte afspraken
omtrent monitoring, hinderbeperkende maatregelen, communicatie en structurele
bestuurlijke afstemming, hebben zowel de provincie Zuid-Holland als de
gemeente Rotterdam instemmend gereageerd met de keuze van de nieuwe
voorkeursvariant van het rijk.
De gemeente Lansingerland heeft te kennen gegeven in te kunnen stemmen met
het ontwerp mits invulling zal worden gegeven aan enkele additionele
randvoorwaarden:
- aanpassing van de corridor van gepermitteerde routes dat deze buiten de
woonkernen komt te liggen;
- extra geluidsmeetpunten in de gemeente ten behoeve van een betrouwbaarder
beeld;
- maximaliseren van het aantal vliegtuigbewegingen, te weten op basis van de
MER-aannames, zowel wat betreft etmaal- als nachtbewegingen;
- in het toegezegde extra slaapverstoringsonderzoek ook de periode van 19 tot
23u meenemen vanwege de effecten op het slaapgedrag van kinderen.
Deze additionele oplossingswensen van de gemeente Lansingerland zullen waar
mogelijk bij de uitwerking van de eerder afgesproken oplossingsrichtingen worden
betrokken.
De door de gemeente Schiedam ingebrachte oplossingswensen maken deel uit
van de afspraken die gemaakt zijn op basis van het advies van de "Commissie
van Heijningen". Ondanks veelvuldig bestuurlijk overleg blijft de Gemeente wel
afwijzend ten aanzien van elke aanpassing van de vigerende aanwijzing.
Op basis van de reacties uit de regio hebben mijn ambtgenoot van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en ik deze zomer het
Ontwerp aanwijzingsbesluit vastgesteld. Samen met het Milieueffectrapport (MER)
zal dat ontwerpbesluit vanaf 1 september gedurende zes weken ter visie worden
gelegd ten behoeve van de wettelijk voorgeschreven inspraak.
Pagina 2 van 3
Na het verwerken van de inspraakreacties en de adviezen van de Commissie Datum
m.e.r. (conform Wet Milieubeheer), de Commissie 21 (conform artikel 21 van de -
Luchtvaartwet) en de Commissie Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Rotterdam Ons kenmerk
(commissie conform artikel 28 van de Luchtvaartwet), zullen minister Cramer en VenW/DGLM-2009/2790
ik in overeenstemming een definitief aanwijzingsbesluit vaststellen en dit naar
verwachting begin 2010 onder de voorhangprocedure aan uw Kamer
voorleggen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat