Gemeente Hoorn
Hoorn investeert in extra menskracht om jongeren aan werk te helpen
B en W van Hoorn willen het jongerenloket twee jaar lang met twee
extra klantmanagers uitbreiden. Zo wil de gemeente voorkomen dat
jongeren die hier binnenlopen voor werk en/of scholing afhaken, omdat
ze niet direct worden geholpen. Nu de werkloosheid onder jongeren
tussen de 16 en 27 jaar met 50 procent is gestegen, is het bij het
jongerenloket drukker dan ooit. Daarnaast wordt voor twee jaar een
extra inkomensconsulent aangetrokken, zodat de werkcoaches die
bemiddelen om werkzoekenden aan het werk te helpen zich helemaal op
die taak kunnen richten.
Bij het jongerenloket melden zich dagelijks tien tot twintig
jongeren.Tot voor kort waren dat er vier of vijf. De verwachting is
dat de toestroom nog toeneemt nu een grote groep schoolverlaters zich
na de schoolvakantie zal melden.
Het jongerenloket is een samenwerkingsverband van alle West-Friese
gemeenten het UWV-werkbedrijf en het Regionaal meldpunt coördinatie
voortijdige schoolverlaters (RMC). Dit samenwerkingsverband is de
laatste jaren uitgebreid met zorg- en onderwijsinstellingen,
schuldhulpverlening, politie, Dienst Justitiële Inrichtingen en
Stichting Netwerk.
Direct contact
Doel is om jongeren zo snel mogelijk aan werk of opleiding te helpen
met alles wat daarvoor nodig is. Jongeren die er binnenlopen moeten er
altijd een jongerenadviseur treffen met wie ze een gesprek kunnen
hebben. In dit eerste gesprek moet zoveel informatie boven tafel komen
dat direct alle benodigde instanties kunnen worden ingeschakeld. Dit
kost tijd. Nu het aantal jongeren dat zich meldt zo toeneemt, worden
de eerste gesprekken zo kort mogelijk gehouden en dat gaat ten koste
van de kwaliteit. Daarnaast wordt vanaf 1 april noodgedwongen toch op
afspraakbasis gewerkt. Voor veel jongeren en vooral de meest kwetsbare
is dat een drempel; zij komen niet meer terug.
Meer ruimte om mensen aan werk te helpen
Voor alle werkzoekenden (jong en oud) wordt menskracht gestoken in
uitbreiding van de capaciteit voor werkcoaches. Met de komst van een
inkomensconsulent hoeven zij zich niet meer bezig te houden met de
afhandeling van een uitkeringsaanvraag, maar kunnen zij zich richten
op hun kerntaak: bemiddelen voor werk.
De maatregelen op het terrein van Werk en Bijstand passen in het
beleid van de gemeente Hoorn om extra energie te steken in het
beperken van de gevolgen van de economische crisis. In totaal is voor
deze zogeheten Kansenkaart Hoorn de komende twee jaar 1 miljoen euro
beschikbaar.
Laatste wijziging van deze pagina: 18 augustus 2009